Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sura56
Jag upplever också att automatiken fungerar alldeles för dåligt. Man sitter oftast med fingret beredd på spaken
för att blända av om någon blinkar.
Så jag har slutat använda autoläget och sköter avbländningen själv som förr.
av III
Jag är helnöjd med funktionen. Det händer ju att bilen bländar av/inte bländar av fel men inte mer ofta än jag själv skulle missat. Tycker det fungerar förvånansvärt bra. Speciellt smidigt att helljuset bländar av framförvarande och lyser med helljus vid sidan om.
av Exquattro
Ikväll utanför Jönköping på en vanlig landsväg slog jag faktiskt på funktionen igen, bara p.g.a. den fantastiska funktionen när man ligger bakom någon och det lyser ordentligt utanför den framförvarande. Detta efter vi varit nära hela familjen Älg som var på och vid sidan av vägen. Så, på vanlig landsväg är det väldigt bra men så fort det är vajerräcke eller motorvägar bara tröttnar man på det och sitter och spänner sej med fingret på spaken.
Användarvisningsbild
av GustavB
Jag kan också hålla med om att funktionen är suverän. Dock på min nya XC90 upplever jag inte samma skarpa kontrast mellan helljus/halvljus som i min tidigare XC60. Men det beror säkert på LED-ljusen. Har inte haft någon som blinkat i 90:an ännu, dock hände det några enstaka gånger i 60:an.
av Exquattro
Det är en suverän funktion om den funkar till 100%, vilket den inte gör. Däremot, precis som jag skrev i mitt första inlägg, den gången jag har kört med LED-automatik har det varit en mycket bättre funktion. Jag gissar att det inte är mekaniska förflyttningar av linser/reflektorer utan led-dioderna "flyter" mycket bättre. Så med nyare teknik o LED i din XC90 är det säkert en helt annan sak.
av Exquattro
Jag var kritisk till det automatiska helljuset när jag drog igång tråden. Nu fungerar det mycket bättre och jag tror att det blev någon form av uppdatering vid 3000mila servicen. Nu funkar det nästan perfekt, precis som några andra skrev här. :D
Användarvisningsbild
av joel80
Hm.. jag har inte lyckats få det att funka nå bra alls på de få mil jag kört i nya bilen (sen i onsdags...) Själva "adaptionen" av helljuset funkade inte alls när jag körde motorväg i fredags... den slog av och på helljuset några gånger, men verkade inte maska mötande eller de framför.
Körde i ca 110km/h..

Lyckades sen få den att halvdåligt maska en mötande cyklist (med stark lampa) på en landsväg, men det kändes väldigt grovt och en uppskattningsvis var en fjärdedel av helljuset "släkt".
av svedan
Hmmm! Det är skillnad på automatiskt (skiftar mellan hel- och halvljus) och aktivt (eller automatiskt adaptivt) som bländar av en sektor av helljuset. I tråden ovan har vissa aktivt och andra verkar ha automatiskt??
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har aktivt.. alltså AHB gen2.. Hoppas jag bra haft lite otur med förhållandena och det funkar bättre framöver...
Användarvisningsbild
av Perra83
XC60n ja lånade där fungerade det aktiva helljuset riktigt bra. I en XC sitter man lite högre och kanske ser avskärmningen bättre? Rätt fränt när man ligger bakom nån och det är fullt ljus på sidorna.

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]