Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om bilen är tillräckligt billig och du har kompetens att bedömma skicket -- då kan det vara värt att titta på den.

Personligen köper jag hellre från en privatperson än från en icke MRF-ansluten handlare. Det brukar finnas någon orsak till att de inte är med i MRF...

Jag har köpt bilar av handlare som nog inte visste vad ARN är. Då har det rört sig om bilar där priset låg på rätt nivå, och jag inte hittade något annat lämpligt objekt från någon privatsäljare. För mig gick det bra, eller bra och bra -- priset motsvarade skicket och jag fick ett billigt transportmedel under 12 månader.
av Baselord
Köpte min V70 hos en BMW handlare.
Fanns inget att klaga på och vart bra bemött av säljaren. Några småfel fanns som de fixade åt mig innan jag hämtade bilen.
av 2drht
Inga problem när jag köpte min s60, den skulle också in på service, men dom drog av kostnaden på priset och lite till.. sen va de lite annat småfix som dom fixade utan extra kostnad.. så för mig funka de bra!
av permikael
Köpte vår S60:i hos Hedin bil.
Var ett bra pris på en välutrustad, relativt lågmilare.
Men, nä dom känner ingen stolthet för märket, var en del frågor som besvarades med att : ja, vi vet ju inte hur det är på Volvo men på Mercedes fungerar det på följande sätt.. ( Tex påstod dom att alla service kvitton / reparations kvitton fanns sparade hos Volvo, därför var det enbart en full service bok som levererades, men dom kunde inte svara på när tex bromsarna var bytta eller liknande & en Volvo ÅF ger inte ut denna typen av information till en privatperson som inte står som betalande på fakturan).
Upptäckte en del fel som vi löste ut, men det var inte smärt fritt, nästa privata bil, blir genom Volvo...
av Favazza
Verdi skrev:Men jösses. Litar ni så hårt på Volvo-handlare jämfört med andra? Oj. Den attityden har jag inte sett förut.
Jag känner väl mer just att de "kan" deras egna bilar. Utrustning, service etc.
I annonsen på bilen jag tittat på står i utrustningslistan typ elhissar, stolsvärme fram, stereo.
Svårt att se att de kan svara vad det är för extrautrustning i den.
av Frosnam
Köpte min XC70 -08 hos en Citroën-handlare och fick dem att byta kamrem + service på den innan leverans.
Sen när alla papper var klara och jag brummade hemåt så hann jag inte mer än hem på gårdsplanen innan motorlampan lös... :shock:
Åkte tillbaka dagen efter så fick de kika på det där. Deras egen verkstad gick bet på problemet så de fick vackert åka till en Volvo-verkstad för diagnostik och det visade sig att de hade kuggat kamremmen ett hack fel... :???:

Nåja, under denna vecka som bilen var på verkstad så fick jag iaf låna en demobil, en Citroën Cactus... fulaste bilen ever, såg ut som en röd Ninja Turtle, men det kostade mig inte ett smack iaf!

Men sen dess har bilen gått kanon! Klantigt av Citroën-verkstaden bara. Tur att inget gick sönder!
av Lövet
Vet inte om jag tror att Volvohandlare har något särskilt unikt att erbjuda. De styr inte över vilka bilar de får in så tro inte att det är "bättre bilar" som finns där jämfört med andra handlare. Min S40 T5 köptes hos aukt Volvo och den är en av få bilar jag tvingats reklamera. De skötte iofs den relativt bra men firman som skulle åtgärda problemet var både otrevlig och inkompetent (Bilia Alvik) så upplevelsen formades förstås ännu mer negativt av det.

Vad är det för typ av handlare? Är det en mindre form av handlare som inte är MRF ansluten skulle jag hellre köpa privat. Då kan du dessutom teckna Blockets begagnatförsäkring som täcker mer än nog.
av Favazza
Lövet skrev:Vad är det för typ av handlare? Är det en mindre form av handlare som inte är MRF ansluten skulle jag hellre köpa privat. Då kan du dessutom teckna Blockets begagnatförsäkring som täcker mer än nog.
Vet inte om det är rättvist att hänga ut dem eftersom jag inte själv har någon erfarenhet av dem, men jag har som sagt läst en del om dem, vilket gör att jag blir lite osäker. Men bäst är väl trots allt att åka dit och bilda sig en egen uppfattning.
av Lövet
Så känsligt är det inte. Så länge man håller sig saklig får du i princip skriva vad som helst.

Att beskriva personliga egenskaper hos säljare eller liknande är dock ingen bra grej.

Laddade batteriet direkt på polerna med din […]

Har haft samma, bytte olja och filter Haldex gen. […]

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?