Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tjus
Har en V60 D4 MY15 med 8:a stegade lådan. Upplever oxå att det rycker ibland vid upp och ner växling särskilt vid krypkörning. Dessutom så tycker jag att 8:ans växel skulle kunna läggas i tidigare, exempelvis på plan väg och 85km/h, den ligger då på 7:an och 1450rpm i stället för att tagga i 8:an och komma ner till 1200rpm. Bilen har nu gått 1200 mil sedan i februari, har i stort sett haft samma beteende sedan dag 1. Har fått tid på Bilia om 10 dagar.

Hälsningar Lars
av JohanO2
tjus skrev:Har en V60 D4 MY15 med 8:a stegade lådan. Upplever oxå att det rycker ibland vid upp och ner växling särskilt vid krypkörning. Dessutom så tycker jag att 8:ans växel skulle kunna läggas i tidigare, exempelvis på plan väg och 85km/h, den ligger då på 7:an och 1450rpm i stället för att tagga i 8:an och komma ner till 1200rpm. Bilen har nu gått 1200 mil sedan i februari, har i stort sett haft samma beteende sedan dag 1. Har fått tid på Bilia om 10 dagar.

Hälsningar Lars
Håller helt med dig på alla punkter. Jag får gasa upp till runt 87-88 för att 8:an ska läggas i, och då hinner varvtalet upp till 1500rpm. Inte ens eco-läget gör att den växlar ner tidigare. Vore intressant att veta vad verkstaden säger om detta.
av JohanO2
Triad skrev:Kolla på Volvo TIS. En sida för lekmän. Där finns en del TJ att köpa för privatpersoner.. Osäker dock på hur färska dem är.
Jag ser bara "owners manuals" osv. Måste nog blivit något galet när jag registrerade mig :lol:
av perhall
Märkligt att den väntar så länge med åttan. Min Audi växlar upp till sjuan (som är högsta växeln) vid 1050-1100 r/m. Då går det i ca 75.
PH
Användarvisningsbild
av crumpets
Växlingsstrategi är inte ett fel. Jag kan lova er att en så modern låda gör betydligt bättre växelval än ni. Ligger den på sjuan bör den också vara snålast där under det körfallet. Bara Volvo vet exakt vad motorn förbrukar vid en viss last, att då av ren envishet kalibrera lådan så att den går på ett dåligt varvtal i en såpass viktig hastighet som 85 känns helt vansinnigt.
Vad gäller hårda växlingar däremot är den ju uppenbarligen felkalibrerad. Borde gå att initiera ny kalibrering via VIDA. Det kan hända ibland att automatlådor adapterar in en felaktig tid det tar att fylla en dränerad koppling och då kommer man få ingrepp redan när lådan tror att kopplingarna bara ska nosa lite vid varandra, då blir det extremt okomfortabelt och allmänt eländigt. SKA vara lätt åtgärdat med en ny adaption körd på rätt sätt.
av tjus
crumpets skrev:Växlingsstrategi är inte ett fel. Jag kan lova er att en så modern låda gör betydligt bättre växelval än ni. Ligger den på sjuan bör den också vara snålast där under det körfallet. Bara Volvo vet exakt vad motorn förbrukar vid en viss last, att då av ren envishet kalibrera lådan så att den går på ett dåligt varvtal i en såpass viktig hastighet som 85 känns helt vansinnigt.
Det var bara en känsla jag hade att på plan väg vid just ca 85km/h så kanske den kunde ha petat i 8:an. När jag manuellt gjorde det så kändes det inte på något sätt ansträngt och att motorn tuffade på för lågt varvtal. Men det är ju klart att datorn och Volvos tekniker vet väl hur man skall utnyttja motor å växellåda på bästa sätt för att få så låg förbrukning som möjligt.

Vänliga Hälsningar en i övrigt mycket nöjd V60 ägare.

Lars
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag kan hålla med om att det är en störig känsla :) Ville bara inte att det skulle klumpas ihop med sånt som faktiskt är bevisat felaktigt som hårda växlingar.
Menade inte att vara någon besserwisser även om jag ofta låter så märker jag i efterhand.
av Exquattro
Otroligt låga varvtal ni talar om, dryga tomgångsvarvtalet och lite till. Jag undrar just om inte lite last i bilen o motvind kan vara tillräckligt för att den inte ska vilja växla upp. Det är ju fortfarande bara en fyra även om den är hyfsat vridstark. Är det ens optimalt för motorn o avgasutsläppen med så tidig växling till högsta växeln som ger 1200 rpm.
av tjus
crumpets skrev:Jag kan hålla med om att det är en störig känsla :) Ville bara inte att det skulle klumpas ihop med sånt som faktiskt är bevisat felaktigt som hårda växlingar.
Menade inte att vara någon besserwisser även om jag ofta låter så märker jag i efterhand.
Inget problem, din kommentar är säkert helt rätt. Som jag skrev är det bara en känsla jag har bakom ratten att den kunde möjligen peta i 8:an.

Och visst som nästa inlägg antyder så är det otroligt låga varvtal vi pratar om, återigen är det bara en känsla. Vi får väl se vad verkstaden säger nästa vecka.

Vänliga Hälsningar

Lars
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Det kan vara lite krångligt att veta på[…]

Ja precis men om du besöker Volvo s&ar[…]

Klippte röret Körde silver-lod vid banjo[…]

Falsklarm av insekt?