Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vilken färg?! *Omröstningen avslutad.. jag bytte till Power Blå!* :)

Vit solid
1
2%
Röd solid
10
20%
Svart solid
3
6%
Power Blå Metallic
16
31%
Flamenco Röd Metallic
Inga röster
0%
Bright silver Metallic
1
2%
Inscription Electric silver
12
24%
Seashell beige Metallic
8
16%
Tror man lockas mycket av den roliga tekniken plug-in hybriden har. :D Dock nackdel med bara ca 40 liters dieseltank, själv tycker jag V60/V70 T5 bi-fuel med vea motor känns bättre ur miljösynpunkt. :)

http://www.gronabilister.se/tester/bilt ... -fuel-gas-

http://www.gronabilister.se/biltester/2014/volvo-v60-d6
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tror jag kommer kunna köra snålare med den.. Dom 20 övriga procenten (som kanske är 30?) kör jag antingen i Gävle där största kunden också har kontor eller i Stockholm.. Jag kommer ha laddmöjligheter på kontoret i Sollentuna.. Så de dagar jag är där får jag i allafall laddat fullt både till och från.
Bilen tar ju också tillvara på bromsverkan så lite av extravikten kompenseras nog.

Självklart är jag väldigt lockad av tekniken också.. Och det är en stor del i mitt val.
Jag tänker också framåt och på att det här mycket väl kan vara en bil som om 3 år blir vår privata (med mer korta resor och troligen större användning för elmotorn.)

Jag har inte läst eller hört så mkt om folk som kör V60 TE på liknande sätt som mig. Det blir intressant att se hur det funkar och vad jag kommer ligga på i förbrukning.
Jag tror och räknar på att hamna
kring 0.35l/mil.
Jag jämförde kalkylen mot en lika späckad V70 D4 och månadskostnaden innan momsavdrag och bränslebesparing hamnar på 6-700kr mer i månaden. Då har jag inte räknat med skatten på D4an heller.. (Gör väl nån hundring i månaden.)
Efter momsavdrag (50% moms) och bränslevesparing tror jag inte det blivit mer än några hundringars skillnad... Och för dom hundringarna kör jag hellre en hybrid.
Blir grymt att kunna "tanka" lite i garaget. :)
Den bilen har i princip den utrustningen som jag vill ha på min nästa begagnade bil. Välj laminerade rutor i stället och skippa bälteskuddarna, så har du en spekulant när bilen ska säljas. Ja, om du nu inte ska behålla den själv förstås. :D
Mycket trevligt val, tycker jag. Du verkar ha tänkt igenom valen mycket noggrant och utifrån ditt resonemang så verkar det bli så bra det kan bli.
Jag älskar röda bilar.

Lycka till!
av III
Jag har svart innertak, köpte bilen beg så det var inget val. Många är lyriska över detta men inte hundra på att jag förstått tjusningen med det. I början tyckte jag bara det var mörkt. Nu har jag vant mig men vad är det som gör det så attraktivt? Skulle jag köpa nytt vet i tusan om jag skulle kryssa för det. Ser inte fördelarna. Definitivt inte betala extra men någon kanske kan hjälpa mig förstå fördelarna så jag uppskattar detta mera...
av permikael
Jag valde svart innertak, utan taklucka.
Med mörka sport skinn stolar och tonade rutor.
Det blir mörkt inne i bilen absolut, men jag ville komma åt lite ”sportigare” feeling, samt att jag även tycker det är snyggt när A-stolpen har samma färg som instrumentbrädan.

Nu har jag kontrakt på bilen i 24 månader, men är absolut inte missnöjd med mitt val och kommer garanterat att välja det igen.
Kan tilläggas att jag inte ägt bilen på vintern än, då det ä mörkt ute hela tiden, kanske upplever att man blir lättare trött eller något?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tänkte igenom det där lite.. har svart i vår privata T4F och tycker den är för mörk.. Med tonade rutor som jag ju tagit (och vill ha, även om jag funderar på att byta ut det mot laminerade och sen låta nån lägga film) blir det ännu mörkare...
av III
permikael skrev:Jag valde svart innertak, utan taklucka.
Med mörka sport skinn stolar och tonade rutor.
Det blir mörkt inne i bilen absolut, men jag ville komma åt lite ”sportigare” feeling, samt att jag även tycker det är snyggt när A-stolpen har samma färg som instrumentbrädan.

Nu har jag kontrakt på bilen i 24 månader, men är absolut inte missnöjd med mitt val och kommer garanterat att välja det igen.
Kan tilläggas att jag inte ägt bilen på vintern än, då det ä mörkt ute hela tiden, kanske upplever att man blir lättare trött eller något?
Inte märkt att jag skulle bli lättare trött. Inte upplevt vare fördel eller nackdel än. Haft den en vinter och en sommar. Tycker att instrumentet dimmar ner till mörkerläge lite väl snabbt. Kunde varit i sitt starkare lägen en stund till när det mörknar. Detta upplevde jag inte i S60:n, den hade ljust innertak. Vet inte om det påverkar men det blir ju mörkare inne. Kanske bara så det är på v60:n.
av Lövet
Med laminerade rutor kan du tona i efterhand. Det andra hållet är omöjligt. För mig ett enkelt val.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Grattis!! :-)-) Kul med en hybrid! ska bli spännande att se o följa förbrukning osv sen :D
joel80 skrev:Värme i ratten känns onödigt då jag har VOC och både dieselvärmare och kupévärmare som kan styras via mobilen. Det är varmt och gosigt i bilen när man sätter sig ändå.
Nej nej nej, rattvärme ÄR ett måste :wink: En sån där grej man undrar hur man kan vara utan när man väl haft det :) , använder det redan nu på hösten :P

Ang laminerade rutor håller jag med Lövet till fullo! Toning kan du alltid kasta på sen så välj laminerat från fabrik :D

/Kalle
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt