Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marwi
Räknade lite på igår, då blev snittet 0,29 liter per mil över dagen. Har också letat lite i historiken och kombinerar jag lägsta till jobbet med lägsta hem kommer jag ner i 0,27, men då har man haft jätte jätte tråkig resa. Min absoluta gräns är att jag vill följa trafikrytmen. Jag blir rätt sur på folk som kör för sakta, så det vill jag inte göra, men kör jag ikapp en långtradare på motorvägen kan jag lägga mig bakom. Men som sagt, mycket under 0,3 är inte lätt.
Användarvisningsbild
av crumpets
Rillee skrev:Den räknar nog på hur du har kört innan
Detta låter ju som det enda rimliga svaret.

T.ex. när jag tankat full tank visar ju inte mätaren "kilometer kvar till tank" baserat på de 0,43 eller va det nu står i pappren att min bil ska köra på... Den går ju på snittet av vad jag kört innan jag tankade. Samma sak måste ju gälla el.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
marwi skrev:Räknade lite på igår, då blev snittet 0,29 liter per mil över dagen. Har också letat lite i historiken och kombinerar jag lägsta till jobbet med lägsta hem kommer jag ner i 0,27, men då har man haft jätte jätte tråkig resa. Min absoluta gräns är att jag vill följa trafikrytmen. Jag blir rätt sur på folk som kör för sakta, så det vill jag inte göra, men kör jag ikapp en långtradare på motorvägen kan jag lägga mig bakom. Men som sagt, mycket under 0,3 är inte lätt.
Det handlar snarare om att inte köra på el över 80kmh än köra sakta. Liksom att inte köra elen i botten på pure utan köra på hybrid så man slipper dieseln när det går sakta (dvs utnyttja de sista tre plupparna optimalt). Det meckiga är ju att man intae bör använda save när man har kort räckvidd kvar utan måste använda manuell
av marwi
Jag trodde inte man kunde köra bara på diesel utan att ladda batteriet? När jag växlar själv så blir det iaf små staplar som visar att det går åt ström. Eller tänker jag fel?
av Primus
crumpets skrev:
Rillee skrev:Den räknar nog på hur du har kört innan
Detta låter ju som det enda rimliga svaret.

T.ex. när jag tankat full tank visar ju inte mätaren "kilometer kvar till tank" baserat på de 0,43 eller va det nu står i pappren att min bil ska köra på... Den går ju på snittet av vad jag kört innan jag tankade. Samma sak måste ju gälla el.
Elen tror jag inte baseras på hur du kört tidigare. Den räknar på hur fullt batteriet är och utifrån någon optimal körcykel. Observera att jag tror.
FSandstrom skrev:
marwi skrev:Räknade lite på igår, då blev snittet 0,29 liter per mil över dagen. Har också letat lite i historiken och kombinerar jag lägsta till jobbet med lägsta hem kommer jag ner i 0,27, men då har man haft jätte jätte tråkig resa. Min absoluta gräns är att jag vill följa trafikrytmen. Jag blir rätt sur på folk som kör för sakta, så det vill jag inte göra, men kör jag ikapp en långtradare på motorvägen kan jag lägga mig bakom. Men som sagt, mycket under 0,3 är inte lätt.
Det handlar snarare om att inte köra på el över 80kmh än köra sakta. Liksom att inte köra elen i botten på pure utan köra på hybrid så man slipper dieseln när det går sakta (dvs utnyttja de sista tre plupparna optimalt). Det meckiga är ju att man intae bör använda save när man har kort räckvidd kvar utan måste använda manuell
Hur menar du att man inte ska köra på el i över 80km/h? Finns ju inget sätt att tvångsstyra mot disel.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Visst gör det det, även om det inte är jättebekvämt. Antingen väljer du save och har du du mer än 15 km kvar då laddar inte batteriet. Ibland ser jag att man kan ha 15km kvar och ändå inte ladda batteriet, kolla på hybriddisplayen om den laddar. Har man mindre så får man gå över i manuellt läge med växelspaken. När elen tar slut så har den någon koll på om den laddar lite eller mycket. Kör man långa sträckor och kör ner i botten på pure kommer den ladda mycket = dåligt.

Jag kör rätt mycket inne i Stockholm city och har jag lite el kvar så kör jag manuellt på e4an in och på el där inne.

Anledningen till de små staplarna el är nog acn, så säg av den så tror jag att de försvinner.

Jag hade de tre sista plupparna kvar igår (dvs det står - kan kvar) och jag snurrade omkring i stockholms västra delar under rusningstrafik och kom ner till 0,41 på 4.3 mil och 0,5 kWh netto. Nu vet jag inte hur din väg ser ut, hur mycket trafik det är eller hur lå ng 110sträckan är men spontant känns det som om du skulle kunna komma ner till 0,2 i bästa fall, men i alla fall ner till 0,25 utan problem. Bara lägg i manuellt läge över 80 och se till att du kör på 6an. Sen vill man ju använda all el så exakt vilken hastighet som är optimalt är ju svårt för mig att säga men har du 5 mil 110väg så är det ju perfekt. Se som sagt till att köra på hybrid när elen i princip är slut så stänger den av motorn när du släpper på gasen. Sen får man köra pure sista 2-5 km för att gneta ut det sista :-).

Som sagt inte helt bekvämt kanske men vore kul och se vad du kom ner till :-)
Användarvisningsbild
av joel80
Hm.. nu har jag kört hela 230km med min D5a och det känns som att datorn ibland får spel och visar fel. Dels säger körjournalen att jag gjort av med 14.05l diesel, (Körde ca 18 mil idag utan laddningsmöjlighet, så det gick ca 10l på den sträkan) dels säger VOC att jag har 35 liter kvar i tanken. Den är väl inte mer än 45l?

Sen fick jag konstiga staplar.. Kolla på det här:

Det är alltså från samma körning men i antingen 10km/stapen eller 1km/stapel. Jag har mellan km 11-20 kört nästan bara på el, förutom en km där en acceleration drog 10l/100km på en km.. vilket borde resultera i 1l/100km utslaget på 10km. Alltså jag får inte ihop det.. Att snittvärdet på resan är en bra bit under medelvärdet för både km 1-10 och km 11-20 visar ju också på att det är nån bugg här!
Bild

Bild

(Att det är så pass lång tid för resan är p.g.a stillastående länge med säljaren kilometer nr1... mest på el)
Användarvisningsbild
av joel80
Fortsätter diskussionen med mig själv här..

Körde första trippen på 16 mil där jag inte haft chans att ladda något alls innan. Var alltså nere på 0km räckvidd på batteriet då jag startade. Inte helt optimalt!

Resan slutade på 5.9l/100km... (färddator.. har inte tankat tillräckligt för att få statistik på hur mycket den felar.) ändå rätt okej med tanke på viktökningen med batteri och elmotorn samt automatlåda. (Jämfört med en 5cyl D4 automat alltså)
Däremot tycker jag den ibland visar att den drar onormalt mycket i momentan förbrukning.. på ställen där det tidigare inte dragit mer än runt 5.0-5.5l/100km med min V70 D3 ligger den här på 6.0-6.5l/100km. Okej att V60n är lite tyngre och med automatlåda, men den ska ju ha bättre luftmotståndsvärden, och det är motorvägsfart jag pratar om så tycker det borde ha betydelse.

Kanske lite tidigt att säga nått.. får se om det kanske stabiliserar sig.

Trots allt, med de "värsta" resorna på runt 5.9 (det pressas ner lite av regenereringen.. när jag bromsade in på avfarten vid Gävle kunde den inbromsningen ta mig flera km på el sen i låg hastighet, 40-50km/h.) så kommer jag totalt komma ner rätt bra i förbrukning. Tror att jag kommer kunna köra minst hälften av milen på el.

Jag har inte optimalt körmönster för en hybrid egentligen.. (Eller kanske just det jag har.. alla korta resor kan jag göra på el, men när det är längre resor går det över till att bli "som vanligt" efter några mil...)

Sånna här resor är dock trevliga:
Bild
;)
Användarvisningsbild
av svergie2
Spoiler »
Jaså, du har bytt till LG du? Bild

Hur långt kommer du på el och upplever du skillnad i kvalitet etc när man jämför facelift mot pre-facelift?
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: citera inte hela föregående inlägg. tryck besvara istället.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har haft bilen sen i onsdags, så min uppfattning om räckvidd och så är inte helt "utvecklad". Men igår körde jag 31km på el, och när jag kom hem stod det 10km kvar i displayen (som hoppar med 5km i taget) och 14km kvar i appen som har per km.
Då var typ 6-7km på motorväg i strax över 110km/h.. där drar elen iväg rätt fort, så kör man stadstrafik/landsväg skulle jag tro att man kan komma rätt nära de utlovade 50km. Det vänder lite på hur man annars ser på förbrukning, stadskörning är bland det snålaste. Dels går det rätt sakta, dels är det mycket inbromsningar som regenererar batteriet. I allafall min reflektion så här efter 4 hela dagar. :P

Vet inte vad du menar med kvalitétsskillnad.. Jag har inte haft nån annan laddhybrid.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]