Fortsätter diskussionen med mig själv här..
Körde första trippen på 16 mil där jag inte haft chans att ladda något alls innan. Var alltså nere på 0km räckvidd på batteriet då jag startade. Inte helt optimalt!
Resan slutade på 5.9l/100km... (färddator.. har inte tankat tillräckligt för att få statistik på hur mycket den felar.) ändå rätt okej med tanke på viktökningen med batteri och elmotorn samt automatlåda. (Jämfört med en 5cyl D4 automat alltså)
Däremot tycker jag den ibland visar att den drar onormalt mycket i momentan förbrukning.. på ställen där det tidigare inte dragit mer än runt 5.0-5.5l/100km med min V70 D3 ligger den här på 6.0-6.5l/100km. Okej att V60n är lite tyngre och med automatlåda, men den ska ju ha bättre luftmotståndsvärden, och det är motorvägsfart jag pratar om så tycker det borde ha betydelse.
Kanske lite tidigt att säga nått.. får se om det kanske stabiliserar sig.
Trots allt, med de "värsta" resorna på runt 5.9 (det pressas ner lite av regenereringen.. när jag bromsade in på avfarten vid Gävle kunde den inbromsningen ta mig flera km på el sen i låg hastighet, 40-50km/h.) så kommer jag totalt komma ner rätt bra i förbrukning. Tror att jag kommer kunna köra minst hälften av milen på el.
Jag har inte optimalt körmönster för en hybrid egentligen.. (Eller kanske just det jag har.. alla korta resor kan jag göra på el, men när det är längre resor går det över till att bli "som vanligt" efter några mil...)
Sånna här resor är dock trevliga:

;)