Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Finns massor info om det. Bara relevant för riktigt vassa bilar där du försökar hitta den sista tiondedel till 100 kmh.

Friktionen mellan däck och underlag är bäst om du har lite slip.

Sök tex "launch control corvette" på youtube.
Användarvisningsbild
av MartinS
ThomasT skrev:
MartinS skrev:Fast med 300hk i en fwd med gatdäck finns det nog inte jättemycket att vinna med en riktigt launchcontrol. Antispinnsystemet kan ju inte skapa friktion i sig.
Men med den logiken så skulle ju launchcontrolen vara ännu mindre användbar på en bil med tex 4wd där det ändå bara är att gasa fullt och man inte ens måste moderera däckspinnet...

.
På en 4wd har du ju greppet, där behöver du launchcontrolen för att bygga turbotryck.

Launchcontroll i dess ursprungliga bemärkelse har inget med antispin etc. att göra.
Användarvisningsbild
av Strebern
ThomasT skrev:
Strebern skrev:Launch Control tappar ändå sin funktion när man ändå spinner bort all effekt som finns med framhjulsdrivet, ingen större mening utan grepp
Launch contollen reglerar normalt sett även antispinn systemet så man får en optimal acceleration.

.
Visst är det så att den reglerar både det ena och det andra, men jag har svårt att se att min bil skulle bli snabbare 0-100, möjligtvis en lite brutalare upplevelse, den går ju med "optimalt" däckspinn redan nu, dvs lite gnugg hela vägen
av Primus
Strebern skrev:
ThomasT skrev:
Strebern skrev:Launch Control tappar ändå sin funktion när man ändå spinner bort all effekt som finns med framhjulsdrivet, ingen större mening utan grepp
Launch contollen reglerar normalt sett även antispinn systemet så man får en optimal acceleration.

.
Visst är det så att den reglerar både det ena och det andra, men jag har svårt att se att min bil skulle bli snabbare 0-100, möjligtvis en lite brutalare upplevelse, den går ju med "optimalt" däckspinn redan nu, dvs lite gnugg hela vägen
Så har jag också förstått att ett riktigt LC fungerar.
Det handlar alltså inte om att man ska kunna koppla bort antispinn utan att motorvarv ska vara optimalt för snabb acceleration.
Drivaxel xc90 sport.

Hej, har tidigare haft en v50 med sportchassi och […]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]