Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
crumpets skrev:Köp den bil du vill ha och behöver! Låt inte andra snacka ner ditt köp.
Lika lite ska han "snackas upp" till att välja en mer komplex och kostsam drivlina han inte har nytta av.
Användarvisningsbild
av EjS
Jag var på bana med min xc70 igår tilsammans med RS6, GT3, M4, M5, M6, Tesla, Panamera, R36, plus massor vanliga BMW, Audi osv.

Där var awd skitroligt, jag var mycket skeptisk med xc'en innan men blev positivt överraskad.

Ut genom svängen kunde jag styra framvagnen mycket bättre mot nästa sväng.

Perfekt balans i vagnen även vid gaspådrag och motorbroms. Ingen förändrad balans när awd gick in och ut (den kanske var inne hela tiden).

Åkte ifrån en 218 Hk Audi A6 fwd och en Passat R36 även om den senare kom nära på rakan.

I de långa kurvorna (4:ans växel) fick jag mer fart med awd och kunde köra om fwd.

Så ska ni ta er xc/cc på bana är awd ett absolut måste. Ni blir inte besvikna.
Användarvisningsbild
av meko
Ha, ha! :D Det här är ju som diskussionerna på den gamla goda "fram- eller bakhjulsdrift-SAAB-eller-Volvo-tiden".
Ps. Klart AWD är bäst. Det säger ju sig själv. :wink:
av Primus
AWD är klart bättre än vad de flesta tror innan de provat det. Så var det för mig. Är nu inne på 3:a bilen efter min XC70 med AWD. Har jag saknat det..? Nää, inte om jag ska vara riktigt ärlig. Så så i snart 5 år har det gått bra utan... Nu när jag skriver detta kom jag på att min nuvarande Plugg-In har AWD, men inte alls samma funktion som i min gamla XC70... Men det känns bra att ha riktig AWD.. :lol:
av Droopy
Ja, man undrar ju hur en annan klarade vintrarna i Öjebyn i början av nittiotalet med 164an och släpvagn...........
Användarvisningsbild
av Waterlily
Många AWD-system där man man alltid låter det ena hjulparet driva och det andra kopplas in olika mycket är ofta integrerat med antisladdsystemet. Åtminstone är det så i min Xdrive och jag gissar att Haldex har liknande funktion.

Dvs Om bilen tenderar överstyra så skickas mera kraft fram och vid understyrning får bakhjulen mer.

Så det är inte bara framkomlighetsaspekter på det här med att välja AWD eller inte.

Vänligen Näckrosen.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Droopy skrev:Ja, man undrar ju hur en annan klarade vintrarna i Öjebyn i början av nittiotalet med 164an och släpvagn...........
Tacka släpvagnen över bakhjulen för det.

Med det sagt så är det enda jag saknat en mekanisk diffspärr över framhjulen. Guld värd för oss som boendeparkerar på oplogade stadsgator. Diffbroms är ett skämt, har alltid varit.
av PerXC70
Håller med tidgare påståenden att du skall köpa utifrån ditt behov. Delger här min bild av det hela.
Jag hade tidigare en XC70 D5 AWD, jag har nu en XC60 D4 VEA FWD, båda bilarna med manuell växellåda. Först och främst, i snö och slask är AWD 10 gånger mer effektivt. Är inte ofta det är det vädret så man kan om man så vill bortse från det.
Dock kan jag säga så att min XC60 FWD med stora däck har en klart bättre framkomlighet i vinterväglag än den V70 FWD jag hade för ca 5 år sedan.
Men med min FWD så även när det är vått underlag, grusväg etc så slirar det och rycker ganska ordentligt i hjulen och ratten. Enda gången min XC70 AWD släppte greppet var på snö, annars även i värsta regnoväder med fullgas ut ur rondell osv så släppte den. Och regnar det gör det ju ganska ofta. Jag tycker personligen att min XC60 FWD inte är lika "sofistikerad" att köra pga detta. Men jag kör inte så lugnt utan trycker på. Kör man lugnt och stilla så märker man nog inte den skillnaden. Jag valde FWD för jag ville ha VEA motorn och den nya växellådan. Nu kommer VEA med AWD och jag kommer beställa en AWD, är för min en bättre körupplevelse. My 2cents.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Lambdalampan lyser

Kolla insugspackningen noga. Det behövs inte[…]

Vilken säkring är det till strålka[…]

Visa din semesterbil(d)

Strax utanför Trollhättan hittade jag ty[…]

Motorhuv öppen?