Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag hade också gärna haft iTPMS som inte finns i min V60 MY15 (då den byggdes i juni förra året, dvs innan det blev lagkrav på övervakningen)...och om det är de 6 sista siffrorna i VIN, så har jag alltså 224001 och kan därmed inte ens få iTPMS (enligt http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /Automatic som menar att man måste ha chassinr 239301 och uppåt?) Bummer :(
Nä, dTPMS är inge kul. Men det är ännu tråkigare att få pyspunka utan att upptäcka det förrän det är för sent och däcket är heltrasigt och smäller när man försöker pumpa upp det. Hände senast förra veckan 80 mil hemifrån och 5 mil från verkstad ;). Fick lämna bilen på verkstan i 6 dagar innan de fick tag i ett nytt däck och åka hyrbil under tiden.

Motivationen har helt klart ökat efter den incidenten. Men det är också en kostnadsfråga.
bjornw skrev:Nä, dTPMS är inge kul. Men det är ännu tråkigare att få pyspunka utan att upptäcka det förrän det är för sent och däcket är heltrasigt och smäller när man försöker pumpa upp det. Hände senast förra veckan 80 mil hemifrån och 5 mil från verkstad ;). Fick lämna bilen på verkstan i 6 dagar innan de fick tag i ett nytt däck och åka hyrbil under tiden.

Motivationen har helt klart ökat efter den incidenten. Men det är också en kostnadsfråga.
Det är sant, systemet har en viktig funktion på det sättet.
Jag hade inget alls i min men satte i sensorer och la in programvaran, jag vill veta om jag har/får flat. Betalar gladeligen för sensorerna. Är inte det det lättaste för ts? Jag menar, köpa 4 sensorer för 1800 och programvara för 800. Alternativet är förstås ett reservhjulskit för typ samma pengar, men då riskerar man att missa det och köra sönder däcket ist, och det blir dyrare.
Precis TommyP86, det är ungefär det som jag var ute efter. Hade hoppats att det funkat med iTPMS men i andra hand är det alternativet som du föreslår. Nu vet jag ungefär vad det kosta också, tack.

Hur funkar det med sensorerna, är det batterier i dem som ska bytas? Kan man flytta dem mellan hjulen eller ska de på vid montering av däck? Mpste det vara Volvo-original eller kan man få de monterade av en däckverkstad om man köper däck på andra ställen?
bjornw skrev:Precis TommyP86, det är ungefär det som jag var ute efter. Hade hoppats att det funkat med iTPMS men i andra hand är det alternativet som du föreslår. Nu vet jag ungefär vad det kosta också, tack.

Hur funkar det med sensorerna, är det batterier i dem som ska bytas? Kan man flytta dem mellan hjulen eller ska de på vid montering av däck? Mpste det vara Volvo-original eller kan man få de monterade av en däckverkstad om man köper däck på andra ställen?
Vad jag hört måste man kalibrera dessa vid varje byte
Man kan flytta runt dom lite som tror jag. Man nollar i bilen när man har rätt tryck bara.
Ang pris så kostar de 800kr st på volvo, men det finns en sats med 4 för ca 1800. Man kan köpa på nätet etc för runt 600kr/st har jag sett, men det är fortfarande dyrare. Ang montering så har min däckkille en ny schysst robot med vilken han bara höll däcket nere och sen satte i ventilen, behöver alltså inte av med däcken från fälgen. Balansering behövs dock sen.
Har äntligen fått tummen ut och kollat pris på det här. Totalt pris från Volvo men mjukvara och 8st givare monterade i däcken (inkl balansering) skulle kosta knappt 10 000kr.
Summerar ihop och blir rätt dyrt tycker jag. Montering/balansering går nog att göra lite billigare men det blir en del ändå.
2000kr för fyra givare, 400 för mjukvara, 600 för programmeringen och 8x500 mont/bal. Ungefär så.
Det sista kan som sagt troligen göras mkt billigare på andra ställen, säg typ 8x200kr istället. Kanske ännu billigare utan balansering om man är noga och inte snurrar däcket.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]