Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#988317
Jag kör dubbfria Continental på original 18". Tyst och fint samt bra grepp. Har kört mycket dubbfritt senaste åren och mestadels 17-19" med 225-235 breda och det är inga problem med greppet så länge man köper bra kvalitet på däcken. De billiga dubbfria är dock inget jag skulle våga köra på.
#988320
ER skrev: Har ingen lust att möta folk på tvären med dubbfritt som tror för mycket om sig själva på vägarna.
Det är snarare tvärtom. Folk som kör med dubbat tror att det är sommarväglag året runt.
Även nu i juli är det en hel del trafikanter i Stockholm som kör med dubbat!
Användarvisningsbild
av ER
#988340
mikebike skrev:
ER skrev: Har ingen lust att möta folk på tvären med dubbfritt som tror för mycket om sig själva på vägarna.
Det är snarare tvärtom. Folk som kör med dubbat tror att det är sommarväglag året runt.
Även nu i juli är det en hel del trafikanter i Stockholm som kör med dubbat!
Inte vad jag ser, är alltid dubblösa som är huvudlösa och sen fastnar i backar, sitter i diken eller inte kommer fram på riktiga vägar vintertid, även dessa som blir mest offer av svarthalkan i övergångsperioden. Har fått ta över ett släp från en bil med dubbfritt som inte tog sig upp för en svag backe och inte ens lastad med 1200kg på vagnen men som S60:n med dubbat tuggade i sig an utan att ens tendera till hjulspinn. Sällsynta undantag finns och att polis inte efterlever dubbförbudet sommartid är bara att beklaga men bevisar bara hur urblåsta storstadsborna är när man kör vinterdäck sommartid då även sämsta regummering är bättre val än bästa dubbfria då dubbfritt är söndersajpat för att ens fungera på vintern och något bättre än bästa dubbat, men vissa vill byta däck minst 1ggr år vilket är resultatet efter missbrukat dubbfria vinterdäck på varma sommarvägar.
Är mera specifika bilmodeller med/utan takbox och/eller med barnstolar som envist övertolkar sin förmåga oavsett antal drivhjul och däcktyp. Ta och räkna på sportlovsveckan när fjollträsk har sin vecka och ta tex vägen till sälen då det är enkelriktat tvåfiligt beroende på vilket håll dom kör åt och alla ska bara om alla oavsett möten, detta är inte fallet när andra har sina veckor.
Saltet är den riktiga boven som ger falskt sommarväglag(inte däcktypen) och fyller ingen funktion utanför kollektivtrafikens huvudstråk, om man lät folk som inte kan köra bil köra i diket och låta vägarna vara riktiga och fina vintervägar skulle mycket vara vunnet och ev lärdom hos huvudlösa tas av misstagen OM dom kan lära sig dvs att vinter betyder halt och med dubbfritt innebär det betydligt lägre hastighet än med dubb för samma stoppsträcka som dubbat på isigt underlag ej upprivet av dubb innan.
#988361
Fast nu kan det förstås bero på att man måste trafikera hornsgatan/whatever där man inte får köra dubb.
För övrigt ang saltet kan det vara något av det "mindre bra" jag hört på länge. Nästan bara att behöva veta att det faktiskt finns folk som resonerar så gör mej lite handfallen. Personligen slår jag nog ett slag för att köra med huvudet och inte vara den där extremt jobbiga personen som är intill militant i "kampen för dubbdäck"

Kör man i städer större än en femkrona och dessutom i hela norden behöver man friktionsdäck.
Och man anpassar körningen efter det.

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]

Har du någon koll på i vilken ordnin[…]