Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Nix 3000/12 mån eller en anpassad basservice( typ oljebyte och däckspark) om bilen rullat mindre än halva intervallen. Bilar med vea i taxitrafik har 2000 mil _tror_ jag mej sett nånstans.
Användarvisningsbild
av MartinS
Kom du fram till något Pcwr. Var det någon annorlunda hylsa än vad som behövts tidigare till volvobilarna?

Jag planerar samma serviceintervall som du på min V40CC, som går 3kmil om året, men vill byta olja en gång där i mellan.

Någon volvomeck som kan bekräfta hur det är? Det samma gäller oljemängden, är det bara att pytsa i vad som skall rymmas i motorn och tycka att det är bra så, eftersom man har svårt att kolla nivån på något vettigt sätt?
av andersuw
Pcwr skrev:Hej,
bilen har gått 1600mil på 6 månader och jag planerar att byta motorolja och filter.
Varför byta olja redan nu när normalt bytesintervall är 3000 mil eller 1 år? Och hur gammal är bilen? Själv skulle jag tveka att göra oljebyte själv så länge jag har garanti på bilen. Även efter dess skulle jag nog vänta ett tag med tanke på maskinskadeförsäkringen. Är annars van att göra servicen själv på äldre bilar.
Pcwr skrev:Enligt en servicetekniker på Bilia så måste man in och "0-ställa" något efter att oljan är bytt.
I "release news" för VIDA 2014D kan man läsa följande:

Ange motoroljenivå efter service
Ett nytt verktyg för att bli av med varningsindikeringen efter oljeservice har införts i VIDA, Ange motorns oljenivå efter service. Verktyget gör det möjligt att ange oljenivån som normal nivå, d.v.s. åsidosätta värdet från oljenivågivaren. Syftet med verktyget är att direkt bli av med en oljevarningsindikering i DIM om den har tänts före eller under oljeservice. Den elektroniska oljemätningen i DIM visar dock fortfarande den oljenivå som uppmätts av givaren. Varningsindikeringen försvinner automatiskt under normal användning. Det tar dock tre körcykler i rad då villkoren för oljemätning är uppfyllda (tid för oljan att rinna tillbaka).

Varning!
Verktyget får endast användas när det inte finns några tvivel om att den faktiska oljenivån är korrekt. Verktyget finns under: DIAGNOSTIK, BILKOMMUNIKATION, ECM, Avancerad, Allmänt, Ange motorns oljenivå efter service. Verktyget gäller följande motorprofiler: D4204T5, D4204T14, B4204T9, B4204T10, B4204T11, B4204T12 och B4204T15.

De ovan sagda kan i sin tur åtminstone delvis tänkas hänga ihop med följande egenheter hos den digitala oljemätaren (sticka saknas). Detta är saxat ur manualen för min egen bil (V70 D4 -15) och gäller VEA-motor på den bilen. Men något liknande gäller troligen även din:

Systemet kan inte direkt känna av förändringar då olja fylls på eller tappas av. Bilen måste ha körts ca 30 km och stått stilla 2 timmar med avstängd motor och på plan mark innan visning av oljenivån blir korrekt.

Om inte rätt förutsättningar för mätning av oljenivå är uppfyllda (tid efter motoravstängning, bilens lutning, yttertemperatur etc.) är uppfyllda, kommer meddelande Ej tillgänglig att visas. Detta innebär inte att det är något fel i bilens system.
Pcwr skrev:Det krävs också ett special-nyckel för oljefiltret.
Stämmer. På min egen bil handlar det enligt VIDA om ett specialverktyg med beteckningen 999 7499. Troligtvis samma till din. Det är naturligtvis inte omöjligt att man kan demontera/montera filterhållaren på något annat sätt men jag vet inte om jag skulle vilja försöka.
Pcwr skrev:Tycker det låter konstigt att bilen varnar efteråt och att det krävs ett besök hos Volvo för att "0-ställa". Ni som har bytt motor olja själv (på en181 hk, D4204T5 FWD ), signalerar bilen efteråt och krävs det en specialnyckel till oljefiltret? Hur kollar ni oljenivå vid påfyllning då det inte finns en oljesticka?
Se ovan.
Användarvisningsbild
av MartinS
Låter ganska straight forward alltså.. Fortfarande nyfiken på oljefilterhylsan dock, men det är väl bara att krypa under och titta.

3000mil är alldeles för länge för mig för att jag skall sova gott, och har tänkt ha bilen i många år.

Min XC60 får ny olja en gång i halvåret, vilket är var 1000:e mil. V40'n som rullar 3000mil per år skall få det en gång i halvåret den med, alltså var 1500:e mil.
av Exquattro
Inte för att jag är någon expert men är inte oljorna så fina nu så att det inte behövs byta olja med tätare intervall än angivet? Antingen är det en gång per år eller vid angiven körsträcka. Att överdriva underhållet tror jag inte gör annat än att oljebolagen får sälja mer olja, motorn tror jag inte kommer att gå sönder innan elektronik och annat elände pajar ändå. Jag kan dra som parallell att i (segel)båtsvärlden byts det impellrar, filter och oljor till vansinne. Ofta har motorerna bara gått ett fåtal timmar men folk är som galna att byta både filter och oljor. Visst, det är inte världens bästa miljö men speciellt filter är ju helt onödigt att byta för ofta. För gott om pengar kanske??
Användarvisningsbild
av MartinS
Långa serviceintervaller är viktigt i försäljningshallarna, och garantin hinner oftast gå ut innan problemen uppkommer. Jag anser det vara en billig försäkring att byta ofta, om man skall ha bilen i många år.

VW gruppen har ju jättestora problem med deras FSI och TSI motorer, där de byter motorer på löpande band, för att ta ett exempel (det finns många). Dålig smörjning och koksbildning är orsaken. 3000mil/2år har dom om jag är rätt, vilket är helt galet både om man kört kort eller långt.
av andersuw
MartinS skrev:Låter ganska straight forward alltså.. Fortfarande nyfiken på oljefilterhylsan dock, men det är väl bara att krypa under och titta.
Enligt VIDA ser verktyget ut så här:

Bild

Dessvärre fick jag beskedet sist jag var hos min Volvo ÅF att de inte säljer sina egna verktyg i butik längre. Var där för att plocka upp ett par "fiskben" och dem fick jag med mig med lite lock och pock. Hur det är med det här verktyget vet jag inte. Om man inte har tumme med sin Volvo ÅF kanske man får vänta på att Biltema m.fl. hinner ikapp. Det kanske de för övrigt redan gjort. Har inte kollat. Kineserna är ju numera också mästare på att genast fylla den här typen av nischer så det kanske lönar sig att titta på ebay.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Perra83 skrev:Vad kostar enbart ett oljebyte på en VEA diesel?
Vet inte vad de tar för enbart oljebyte. Men en s.k. anpassad basservice tror jag går på drygt 2000 kr, i alla hos den Volvo ÅF jag brukar anlita (Upplands Motor, Uppsala).
Perra83 skrev:Vad är det för Castrol olja som dom ska ha nu?
Till min D4 -15 VEA skall det i vart fall vara Castrol Edge Professional V 0W-20. Tror det gäller övriga VEA-motorer också men kan inte svära på det.
Användarvisningsbild
av MartinS
Oljan skall uppfylla "Volvo VCC RBS0-2AE". För närvarande är det bara Castrol som har en olja som uppfyller den specifikationen, men jag tror att Shell är på gång nu i vår.

Mig veterligen köper man Castrol oljan billigast här: https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... uct_id=687
Det är iallafall därifrån jag beställt en kartong.
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]