Pcwr skrev:Hej,
bilen har gått 1600mil på 6 månader och jag planerar att byta motorolja och filter.
Varför byta olja redan nu när normalt bytesintervall är 3000 mil eller 1 år? Och hur gammal är bilen? Själv skulle jag tveka att göra oljebyte själv så länge jag har garanti på bilen. Även efter dess skulle jag nog vänta ett tag med tanke på maskinskadeförsäkringen. Är annars van att göra servicen själv på äldre bilar.
Pcwr skrev:Enligt en servicetekniker på Bilia så måste man in och "0-ställa" något efter att oljan är bytt.
I "release news" för VIDA 2014D kan man läsa följande:
Ange motoroljenivå efter service
Ett nytt verktyg för att bli av med varningsindikeringen efter oljeservice har införts i VIDA, Ange motorns oljenivå efter service. Verktyget gör det möjligt att ange oljenivån som normal nivå, d.v.s. åsidosätta värdet från oljenivågivaren. Syftet med verktyget är att direkt bli av med en oljevarningsindikering i DIM om den har tänts före eller under oljeservice. Den elektroniska oljemätningen i DIM visar dock fortfarande den oljenivå som uppmätts av givaren. Varningsindikeringen försvinner automatiskt under normal användning. Det tar dock tre körcykler i rad då villkoren för oljemätning är uppfyllda (tid för oljan att rinna tillbaka).
Varning!
Verktyget får endast användas när det inte finns några tvivel om att den faktiska oljenivån är korrekt. Verktyget finns under: DIAGNOSTIK, BILKOMMUNIKATION, ECM, Avancerad, Allmänt, Ange motorns oljenivå efter service. Verktyget gäller följande motorprofiler: D4204T5, D4204T14, B4204T9, B4204T10, B4204T11, B4204T12 och B4204T15.
De ovan sagda kan i sin tur åtminstone delvis tänkas hänga ihop med följande egenheter hos den digitala oljemätaren (sticka saknas). Detta är saxat ur manualen för min egen bil (V70 D4 -15) och gäller VEA-motor på den bilen. Men något liknande gäller troligen även din:
Systemet kan inte direkt känna av förändringar då olja fylls på eller tappas av. Bilen måste ha körts ca 30 km och stått stilla 2 timmar med avstängd motor och på plan mark innan visning av oljenivån blir korrekt.
Om inte rätt förutsättningar för mätning av oljenivå är uppfyllda (tid efter motoravstängning, bilens lutning, yttertemperatur etc.) är uppfyllda, kommer meddelande Ej tillgänglig att visas. Detta innebär inte att det är något fel i bilens system.
Pcwr skrev:Det krävs också ett special-nyckel för oljefiltret.
Stämmer. På min egen bil handlar det enligt VIDA om ett specialverktyg med beteckningen 999 7499. Troligtvis samma till din. Det är naturligtvis inte omöjligt att man kan demontera/montera filterhållaren på något annat sätt men jag vet inte om jag skulle vilja försöka.
Pcwr skrev:Tycker det låter konstigt att bilen varnar efteråt och att det krävs ett besök hos Volvo för att "0-ställa". Ni som har bytt motor olja själv (på en181 hk, D4204T5 FWD ), signalerar bilen efteråt och krävs det en specialnyckel till oljefiltret? Hur kollar ni oljenivå vid påfyllning då det inte finns en oljesticka?
Se ovan.