Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tycker 17" är en rätt bra balans mellan snyggt/komfort. 18" blir lite stötigt. Sen så beror det väl lite på vilket däck man har på också...
Det skiljer ju inte så mycket mellan däck av samma dimension, även om sportsommardäck ser lite coolare och lägre ut än friktionsdäck i samma dimension.

Kanske nån mer som minns Firestone S-211? Standardmonterade 185/70 SR 14 på 244 GLT -83. De var konstruerade med en större anläggningsyta och såg därmed lite fetare ut än Michelin MX (som eg. kom 1984 så det var ZX70 1983... sportvarianten av XZX...)
/Per
S60 in har fått en högre utrustningsnivå som standard + betydlig högre grundpris samt den har 18" som standard
Jag såg en V60CC live i trafiken i morse för första gången. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker om den, den är ju mer BMW X6 än Volvo XC70 om man säger så. Typ en bil som man inte förstår riktigt vitsen med och inte vet i vilket fack man skall stoppa den.
Ja, svårplacerad.
Dock bättre än Volkswagen Cross Touran!
S60CC - vi får hoppas att ägarna inte väljer till 16" vinterhjul för det kommer bli ännu fulare än på V60CC där man blir mer van vid att se 16"...
Skulle jag välja en s60cc skulle jag välja ballongdäck av två anledningar, ett att personen som jag delar bilen med inte är så van och kan skava mot kantsten, två det är bra med profil då man kör på skogsbilsväg med stenar.
Nu finns ju S60 CC inte med ballongdäck utan bara V60 CC..
Men: det är inte bara mindre tum och ballongdäck som hjälper mot kanter
En del däck går utanför fälgen och då går det nästan inte att köra emot så att det blir skador.
En del däck har också fälgkantslist som skyddar mot skador.
På Audin har jag 235-55-18 - iofs ballongdäck - som går en bit utanför fälgen.. Det krävs våld för att köra emot en kant.
På tidigare MY11 V70 T4 hade jag 245-40-18 där fälgen gick utanför däcket. Samma förhållande och däckdimension på Audi A6 MY10. Kolla såna och V70 R-design så ser ni många kantmärken. På A6 Allroad med 18" inga...
PH
Det förvånar mig att tillverkarna släpper ut bilar som a/ har däck som går utanför fälgen, b/ inte har fälgkantlist.

Det är ju varken bra för kunden eller för varumärket om bilarna efter 2-3 år har massor av märken i fälgen.

X1 med sportpaket är också en sån bil (225-45-18) som likt V70 R-design och A6 förra modellen med 18" har fälg som går utanför däcket och ingen list. Det är få som är så varsamma att de inte kör på någon kant om de bor i en storstad och parkerar längs gatan ibland...
PH
perhall skrev:Det förvånar mig att tillverkarna släpper ut bilar som a/ har däck som går utanför fälgen, b/ inte har fälgkantlist.

Det är ju varken bra för kunden eller för varumärket om bilarna efter 2-3 år har massor av märken i fälgen.

X1 med sportpaket är också en sån bil (225-45-18) som likt V70 R-design och A6 förra modellen med 18" har fälg som går utanför däcket och ingen list. Det är få som är så varsamma att de inte kör på någon kant om de bor i en storstad och parkerar längs gatan ibland...
PH
Det som förvånar mig mer är, varför vill man ha lågprofil på en SUV (terrängbil/traktor) eller en bil typ V70, A6, BMW 5.. och MB E-klass, två ton familjebil blir aldrig sportigt eller kommer under 8 minuter på Nordslingan.
Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]