Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CaptainMorgan
Grannen pendlade med en V70 D4 10-15mil motorväg, låg på 0,57. Då låg han lite + på hastigheten.
Nu kör han XC60 D4 AWD, och kör saktare(håller hastighetsbegränsning). Men kommer inte under 0,8.
av Robot
Det känns som automat + awd har en förmåga att sörpla extra soppa och då procentuellt mer än manuell och fwd...
Användarvisningsbild
av crumpets
Robot, aut awd har grymt felaktig utväxling för att bli bättre som dragbil eller nåt sånt. De varvar som attan och det är riktigt förödande på en diesel. Fattar inte riktigt hur Volvo specade den drivlinan... Riktigt dåligt jobb.
av Robot
crumpets skrev:Robot, aut awd har grymt felaktig utväxling för att bli bättre som dragbil eller nåt sånt. De varvar som attan och det är riktigt förödande på en diesel. Fattar inte riktigt hur Volvo specade den drivlinan... Riktigt dåligt jobb.
Japp, det är samma med min Passat tror jag. Ligger väl på 0.74 när den är specad till 0.58 eller så... Vår V70 går på c:a 0.56 men jag har haft nere den i 0.43 på en 4 mil lång sträcka med blandad körning och medvetet kört lungt.
Användarvisningsbild
av spaceuser
crumpets skrev:Robot, aut awd har grymt felaktig utväxling för att bli bättre som dragbil eller nåt sånt. De varvar som attan och det är riktigt förödande på en diesel. Fattar inte riktigt hur Volvo specade den drivlinan... Riktigt dåligt jobb.
Stämmer det verkligen? Har för mig att sen senaste årsmodellen, eller kanske redan förra årets, har en annan slutväxelutväxling och därför går med lägre varv i motorvägsfart för att just spara på dropparna. Minns inte vart jag läste detta. Rätta mig om jag har fel!

Just nu har jag en lättare och mindre V40 D4 MY13 med automatlåda och inväntar en XC60 D4 AWD MY16 endera veckan och hoppas att den 6 vxl automaten ska låta motorn gå lite lugnare vid samma hastighet som nuvarande och därmed vilja ha mindre med bränsle. Den varvar följande vid olika hastigheter:
70 km/h 1.250 rpm
100 km/h 1.750 rpm
120 km/h 2.100 rpm

för dem som redan har en XC60 att jmf med.
av ason1
Tack för alla inlägg. Har manuell växellåda så då verkar jag ju ligga ganska normalt i förbrukning. Trodde kanske man kunde komma något lägre utifrån spec.
av volvoc70cab
Kör en XC 60 FWD med manuell växellåda. Är oerhört imponerad av förbrukningen. På landsväg med inkopplad farthållare inställd på 100 km/h så stannar förbrukningen oftast precis under 5 dl/mil. Nu kanske det inte har så stor betydelse om den drar 5 eller 8 dl/milen då värdeminskningen är den stora delen av bilkostnaden. Men visst är det trevligt att inte behöva tanka så ofta.
av Robot
volvoc70cab skrev:Kör en XC 60 FWD med manuell växellåda. Är oerhört imponerad av förbrukningen. På landsväg med inkopplad farthållare inställd på 100 km/h så stannar förbrukningen oftast precis under 5 dl/mil. Nu kanske det inte har så stor betydelse om den drar 5 eller 8 dl/milen då värdeminskningen är den stora delen av bilkostnaden. Men visst är det trevligt att inte behöva tanka så ofta.
Förr sa man ju att automat drar c:a 1 dl mer än manuell per mil, jag hoppas den skillnaden har minskat!
av mikebike
ason1 skrev:Tack för alla inlägg. Har manuell växellåda så då verkar jag ju ligga ganska normalt i förbrukning. Trodde kanske man kunde komma något lägre utifrån spec.
Min D5 AWD Man -09 drog 0,8 vid blandad körning. Vid landsvägskörning i 70 km/tim drog den ungefär 0,6. Med ökande hastighet ökade förbrukningen radikalt.

Sälj som skrotbil och köp en annan. F&ou[…]

Lackade plastdetaljer

Om det är 1k bättringsfärg brukar d[…]

Motorproblem

Nu koderna avlästa med följande resultat[…]

Men tyvärr har jag av någon konstig a[…]