Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mikebike skrev:
Funk skrev:Till många modeller finns en uppdaterad mjukvara eftersom systemet är "felkalibrerat". In och uppdatera så borde det lösa sig..
/Thomas
Är det naivt att tro att det borde ha gjorts i samband med service hos Bra Bil i Enköping och/eller när jag hade bilen inne för felsökning hos Bilia Haga Norra och Bra Bil i Vallentuna?
Ja, det är tyvärr naivt. Det är ju en volvoverkstad vi pratar om...
mikebike skrev:Eftersom jag har garanti på bilen är jag en smula ovillig till att köpa ett nytt batteri.
Jag förstår dig. Helt klart är det här något som Volvohandlaren borde fixa.

Jag värdesätter dock min egen tid så pass högt att istället för att diskutera med dem om vad som borde göras så skulle jag byta batteri. Det kostar inte så många hundralappar, och kan utesluta en komponent från felsökningen. För mig är det värt mer än tiden det tar att köra fram och tillbaka till Enköping.

Du kan mycket väl ha andra prioriteringar. :wink:
MartinS skrev:
mikebike skrev:
Funk skrev:Till många modeller finns en uppdaterad mjukvara eftersom systemet är "felkalibrerat". In och uppdatera så borde det lösa sig..
/Thomas
Är det naivt att tro att det borde ha gjorts i samband med service hos Bra Bil i Enköping och/eller när jag hade bilen inne för felsökning hos Bilia Haga Norra och Bra Bil i Vallentuna?
Ja, det är tyvärr naivt. Det är ju en volvoverkstad vi pratar om...
Nej, det är tre olika volvoverkstäder.... :wink:
Malmstroem skrev: För mig är det värt mer än tiden det tar att köra fram och tillbaka till Enköping.
Nej, jag behöver inte köraa till Enköping t o r. Det räcker att köra till Vallentuna och sedan ta Roslagsbanan till jobbet vid Östra Station.
Dock vore det bra om de kunde/ville fixa felet också, så jag inte behöver göra det flera gånger.
Perra83 skrev:Ring och prata med bilfirman. Säg att du är trött på eländet och vill ha det åtgärdat omgående. Nytt batteri är det som inte har testats. Meddela att dom tar hem ett nytt innan du kommer in med bilen.
Senast hade jag varit hos Bilia som konstaterat att en larmsensor var trasig.
När jag sedan bokade tid hos Bra Bil bad jag dem ta hem en givare i förväg.
Vad hände? Jo, de var tvungna att behålla bilen över natten eftersom givaren inte fanns hemma.
Ingen som har några synpunkter på spänningsnivåerna?

Jag kan tycka att 12,2 Volt är i lägsta laget vid vila.
15 Volt vid färd är absolut inte lågt och tyder på att generatorn laddar tillräckligt.
Däremot skulle resistans i batteriet eller anslutningar kunna innebära att laddströmmen ändå inte är så hög som förväntat. Jag antar att nästa steg är att mäta strömmen till/från batteriet under färd...
Jag bara förutsätter att batteriet inte är frånkopplat och att bilen inte är i viloläge när du mäter upp 12.2v, eller har jag fel?

Låt bilen stå med huven öppen en halvtimme och mät sedan över batteriet. Öppna eller stäng inga dörrar under tiden du väntar". Du kommer säkert upp mot 12.5-12.6v då skulle jag tro.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]