Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#980566
Trailermodul, tror jag. Det är den som stänger av parkeringshjälpen bak när du skall backa samt dimbakljuset på bilen när släp 'är tillkopplat.
av RobertBroberg
#980624
Hej Cellen85!

Jag köpte en Alexo-dragkrok till min V70II (samma/liknande dragkonstruktion.)
Och jag vill verkligen be dig fundera en extra gång. Den ser väl ok ut när den sitter på plats men det var ett helvete att montera. Det var verkligen inte rak-skruva som man kan tro.
Original-draget monteras med bultar som skruvas fast i draget genom karossplåten, på Alexo skruvas dessa bultar i lösa muttrar vid draget. Man måste alltså hålla muttern i en springa som knappt är bredare än muttern när bulten skruvas fast. Lägg därtill lite dålig passform som krävde att hålen i dragkroken justerades en aning. Jag vet inte hur många gånger jag var tvungen att plocka draget upp och ner från bilen. Riktigt tålamodsprövande!!

Sen var väl den medföljande elsatsen ett riktigt skämt. En enkel låda som kräver att man skarvar in sig på bilens lyktor, ingen CAN-kommunikation med bilen alltså. Det fanns dock tillvalsmoduler som hade alla möjliga funktioner, men det är enligt samma princip. (klipp och klistra i bilens ledningsnät.)

Jag kommer så snart som möjligt att låta lokala Volvo-ÅF få programmera in en riktig TRM.
Som vanligt när man ser tillbaka på kalaset är jag tveksam om det blev så mycket billigare än org-drag.
Hoppas att detta hjälpte dig att inte göra samma köp som jag!
Hälsningar Robert
av Cellen85
#980673
RobertBroberg skrev:Hej Cellen85!

Jag köpte en Alexo-dragkrok till min V70II (samma/liknande dragkonstruktion.)
Och jag vill verkligen be dig fundera en extra gång. Den ser väl ok ut när den sitter på plats men det var ett helvete att montera. Det var verkligen inte rak-skruva som man kan tro.
Original-draget monteras med bultar som skruvas fast i draget genom karossplåten, på Alexo skruvas dessa bultar i lösa muttrar vid draget. Man måste alltså hålla muttern i en springa som knappt är bredare än muttern när bulten skruvas fast. Lägg därtill lite dålig passform som krävde att hålen i dragkroken justerades en aning. Jag vet inte hur många gånger jag var tvungen att plocka draget upp och ner från bilen. Riktigt tålamodsprövande!!

Sen var väl den medföljande elsatsen ett riktigt skämt. En enkel låda som kräver att man skarvar in sig på bilens lyktor, ingen CAN-kommunikation med bilen alltså. Det fanns dock tillvalsmoduler som hade alla möjliga funktioner, men det är enligt samma princip. (klipp och klistra i bilens ledningsnät.)

Jag kommer så snart som möjligt att låta lokala Volvo-ÅF få programmera in en riktig TRM.
Som vanligt när man ser tillbaka på kalaset är jag tveksam om det blev så mycket billigare än org-drag.
Hoppas att detta hjälpte dig att inte göra samma köp som jag!
Hälsningar Robert
Tack för utförligt svar, blir nog ändå att köra volvo orginal så att man vet att det har gjorts någorlunda rätt ;)
av 122Sport
#980702
Köpte själv en Westfalia avtagbar krog med tillhörande kabelsats ifrån Dragkrokslagret till min S60 Polestar, lätt som en plätt att montera och fungerar oklanderligt!
av pak7
#981027
122Sport skrev:Köpte själv en Westfalia avtagbar krog med tillhörande kabelsats ifrån Dragkrokslagret till min S60 Polestar, lätt som en plätt att montera och fungerar oklanderligt!

Intressant. Funderar själv på en sån sats. Undrar om det är nån ide att köpa till bilanpassad kabelsats extra?
Jag kör ju inte runt med släp hela tiden.så några pip när man backar kan ju inte va hela världen?
Var/hur kopplar man in elen egentligen?
Är det nåt som verkligen motiverar ett extra utlägg för anpassad elsats tro annars?
Verkar ju sprättlätt att montera draget i alla fall.

Vad kostade allt?
av Lövet
#981046
Att koppla ur PDC är ju inget större problem tycker jag däremot att kapa originalkablaget och använda strömtjuvar som många universalsatser gör är inte lika kul.
av pak7
#981050
Nä precis.
Vill helst slippa förstöra nåt som kan leda till bekymmer i framtiden.
Tänkte om det typ va stift som ska kopplas till nån kontakt eller nåt sånt.
Då är det ju enkelt.

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]

Har du någon koll på i vilken ordnin[…]