Petzzon skrev:Du måste ha en TRM ocksåVad är en TRM? :shock:
Moderator: Moderatorer
RobertBroberg skrev:Hej Cellen85!Tack för utförligt svar, blir nog ändå att köra volvo orginal så att man vet att det har gjorts någorlunda rätt ;)
Jag köpte en Alexo-dragkrok till min V70II (samma/liknande dragkonstruktion.)
Och jag vill verkligen be dig fundera en extra gång. Den ser väl ok ut när den sitter på plats men det var ett helvete att montera. Det var verkligen inte rak-skruva som man kan tro.
Original-draget monteras med bultar som skruvas fast i draget genom karossplåten, på Alexo skruvas dessa bultar i lösa muttrar vid draget. Man måste alltså hålla muttern i en springa som knappt är bredare än muttern när bulten skruvas fast. Lägg därtill lite dålig passform som krävde att hålen i dragkroken justerades en aning. Jag vet inte hur många gånger jag var tvungen att plocka draget upp och ner från bilen. Riktigt tålamodsprövande!!
Sen var väl den medföljande elsatsen ett riktigt skämt. En enkel låda som kräver att man skarvar in sig på bilens lyktor, ingen CAN-kommunikation med bilen alltså. Det fanns dock tillvalsmoduler som hade alla möjliga funktioner, men det är enligt samma princip. (klipp och klistra i bilens ledningsnät.)
Jag kommer så snart som möjligt att låta lokala Volvo-ÅF få programmera in en riktig TRM.
Som vanligt när man ser tillbaka på kalaset är jag tveksam om det blev så mycket billigare än org-drag.
Hoppas att detta hjälpte dig att inte göra samma köp som jag!
Hälsningar Robert
122Sport skrev:Köpte själv en Westfalia avtagbar krog med tillhörande kabelsats ifrån Dragkrokslagret till min S60 Polestar, lätt som en plätt att montera och fungerar oklanderligt!
Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]
Har du någon koll på i vilken ordnin[…]