Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bromsoljan
Var förbi Volvobil i Torslanda idag och tog då chansen att provköra en S60 CC D4 (nya VEA med automatlåda och Polestar-optimering) Business edition.

Har tidigare sett och provsuttit modellen i utställningshall och har då gillat det jag har sett.

Avsikten med provkörningen var att få bort fascinationen för bilen, jag trodde att den skulle vara understyrd (som de S60 jag kört), svampig i fjädringen (p g a ökad fjädringsväg) och stötig på grusväg (med 19 tums fälgar).

Intrycket i stort från 50 kms körning på motorväg, stadsmiljö och kurvig grusväg: H-e-r-r-e-m-i-n-g-u-d vilken bra bil :shock:

Motorn; Pigg, stark och snål. Bilen var försedd med paddlar men var så responsiv att jag helt enkelt glömde bort att pröva på sportmode.

Fjädring: stabil utan att bli tråkig, exakt styrning som gav bra känsla för hur bilen betedde sig.

Komfort: den högre sitthöjden förenklar in- och utstigning samt förbättrar överblicken. Vidare var det lätt att bli fartblind trots att motorvägskörningen var i spöregn med många medtrafikanter, bilen vägrade spåra eller kasta i vattensamlingar. Sportsätena var så sköna att jag inte ens kände av dem trots att jag är både längre och tyngre än genomsnittsföraren. Hade förväntat mig att bilen skullen vara otroligt stötig på grusväg men av det märktes ingenting.

Aktiva säkerhetssystem: BLIS:en var till stor hjälp då den var bra kalibrerad och varnade precis i de döda vinklarna. ACC var dock något spattig; när vägen svängde och bilen framför började dra åt sidan tappade radarn allt för snabbt bort den och den egna bilen gasade på allt för tidigt.

I helhet blev intrycket såpass positivt att jag beställde en... ...och tydligen är jag inte den ende - beräknad leverans är april 2016! :shock:
Av Volvos bilar är det i dagsläget bara XC90 T8 som ligger ens i närheten av att ha samma väntetid.

Försäljaren undrade om jag inte var intresserad av en V60 CC eller XC60 istället då de ligger i ungefär samma prisklass, har kortare leveranstid och förväntas ha ett högre andrahandsvärde. Det tackade jag dock nej till, får man ett så bra intryck av en bil så räcker det inte längre med logik :wink:

Jag ska försöka skapa en tråd i garaget när leveransdatumet närmar sig.
av Linqid
Grattis till ett spännande val! Jag tycker S60 CC i Electric Silver och med 19" Bor-fälgar är en av de snyggaste Volvo-kombinationerna som finns just nu.
av AutoFredrik
Grattis till en fin bil! Jag tycker också den verkar riktigt spännande, mest på grund av att konceptet är så ovanligt :)

Är det någon som vet hur många S60 CC som har beställt hittills? Har för mig att jag läst någonstans att det bara skulle byggas ett visst antal som ett test på efterfrågan. Hade varit intressant att veta hur väl Volvo lyckats med marknadsföring och annat :?:
av Bromsoljan
AutoFredrik skrev:Grattis till en fin bil! Jag tycker också den verkar riktigt spännande, mest på grund av att konceptet är så ovanligt :)
Tack! Kan definitivt rekommendera dig att ta chansen och provköra den hos den lokale handlaren.
Är det någon som vet hur många S60 CC som har beställt hittills? Har för mig att jag läst någonstans att det bara skulle byggas ett visst antal som ett test på efterfrågan. Hade varit intressant att veta hur väl Volvo lyckats med marknadsföring och annat :?:
Har försökt hitta försäljningssiffror men de enda som finns är ihopbakade med hela V/S60-familjen. Som jag har förstått det så är den dock betydligt populärare än vad Volvo räknade med när de lanserade den. Tanken var att V/S60 CC skulle utgöra ett exklusivare alternativ för de som ändå kunde tänkas vara intresserade av de "vanliga" V/S60 - m a o: Volvo skulle få sålt lika många bilar men med en större vinstmarginal. V60 CC följer den prognosen där de bilar som beställs annars hade varit V60.

S60 CC verkar dock ha appellerat till en kundgrupp som annars inte hade köpt Volvo (eller iallafall inte S60) och produktionen och därmed leveranserna börjar därför halka efter rätt rejält. Mitt intryck är att Volvo blev tagna på sängen när det kom till hur populär modellen skulle bli.

Jag kan dock ha missuppfattat situationen fullständigt. :???:
av AutoFredrik
S60 CC verkar dock ha appellerat till en kundgrupp som annars inte hade köpt Volvo (eller iallafall inte S60) och produktionen och därmed leveranserna börjar därför halka efter rätt rejält. Mitt intryck är att Volvo blev tagna på sängen när det kom till hur populär modellen skulle bli.
Om det stämmer hade det varit riktigt roligt för Volvo! :) Om det nu blir ett koncept som Volvo fortsätter med så ska det bli skoj att se vad Audi/MB/BMW/VW har att komma med framöver. Speciellt MB och BMW har ju tryckt ut modeller i alla möjliga storlekar och former. Kan tänka mig att de följer S60 CC med spänning! :)
Tack! Kan definitivt rekommendera dig att ta chansen och provköra den hos den lokale handlaren.
Hade det funnits budget så hade jag provkört! Men just nu vill jag inte få känslor för en bil som jag inte har råd med :wink:
av Linqid
https://www.media.volvocars.com/global/ ... es-volumes

På ovan länk kan man se försäljning av varje enskild modell per augusti 2015. V60 CC stod för ca 27 % av den totala V60-försäljningen, S60 CC stod för 3 % av den totala S60-försäljningen (exkl S60L). Som en parentes står V40 CC för 21,5 % av V40-fsg. Alla siffror för augusti månad. Att kolla på året hittills är poänglöst då CC-modellerna inte sålts så länge.

Tyvärr har den totala fsg av S/V60 gått ner några tusen ex sedan föregående år, så den extra marginalen som CC ger gör förhoppningsvis gott. Att XC60 går som tåget (+25k ex mot fg år!) är ju däremot mycket glädjande.
av AutoFredrik
Linqid skrev:https://www.media.volvocars.com/global/ ... es-volumes

På ovan länk kan man se försäljning av varje enskild modell per augusti 2015. V60 CC stod för ca 27 % av den totala V60-försäljningen, S60 CC stod för 3 % av den totala S60-försäljningen (exkl S60L). Som en parentes står V40 CC för 21,5 % av V40-fsg. Alla siffror för augusti månad. Att kolla på året hittills är poänglöst då CC-modellerna inte sålts så länge.

Tyvärr har den totala fsg av S/V60 gått ner några tusen ex sedan föregående år, så den extra marginalen som CC ger gör förhoppningsvis gott. Att XC60 går som tåget (+25k ex mot fg år!) är ju däremot mycket glädjande.
Perfekt! Var just detta jag letade efter :)
Roligt att XC60 fortfarande går bra, ska bli skoj att se hur efterträdaren axlar rollen!
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]