- tis 28 jul 2015, 00:15
Jag pratade med en volvoförsäljare och tydligen ska s60 cross country lanseras i oktober/november.
Moderator: Moderatorer
AutoFredrik skrev:Grattis till en fin bil! Jag tycker också den verkar riktigt spännande, mest på grund av att konceptet är så ovanligt :)Tack! Kan definitivt rekommendera dig att ta chansen och provköra den hos den lokale handlaren.
Är det någon som vet hur många S60 CC som har beställt hittills? Har för mig att jag läst någonstans att det bara skulle byggas ett visst antal som ett test på efterfrågan. Hade varit intressant att veta hur väl Volvo lyckats med marknadsföring och annat :?:Har försökt hitta försäljningssiffror men de enda som finns är ihopbakade med hela V/S60-familjen. Som jag har förstått det så är den dock betydligt populärare än vad Volvo räknade med när de lanserade den. Tanken var att V/S60 CC skulle utgöra ett exklusivare alternativ för de som ändå kunde tänkas vara intresserade av de "vanliga" V/S60 - m a o: Volvo skulle få sålt lika många bilar men med en större vinstmarginal. V60 CC följer den prognosen där de bilar som beställs annars hade varit V60.
S60 CC verkar dock ha appellerat till en kundgrupp som annars inte hade köpt Volvo (eller iallafall inte S60) och produktionen och därmed leveranserna börjar därför halka efter rätt rejält. Mitt intryck är att Volvo blev tagna på sängen när det kom till hur populär modellen skulle bli.Om det stämmer hade det varit riktigt roligt för Volvo! :) Om det nu blir ett koncept som Volvo fortsätter med så ska det bli skoj att se vad Audi/MB/BMW/VW har att komma med framöver. Speciellt MB och BMW har ju tryckt ut modeller i alla möjliga storlekar och former. Kan tänka mig att de följer S60 CC med spänning! :)
Tack! Kan definitivt rekommendera dig att ta chansen och provköra den hos den lokale handlaren.Hade det funnits budget så hade jag provkört! Men just nu vill jag inte få känslor för en bil som jag inte har råd med
Linqid skrev:https://www.media.volvocars.com/global/ ... es-volumesPerfekt! Var just detta jag letade efter :)
På ovan länk kan man se försäljning av varje enskild modell per augusti 2015. V60 CC stod för ca 27 % av den totala V60-försäljningen, S60 CC stod för 3 % av den totala S60-försäljningen (exkl S60L). Som en parentes står V40 CC för 21,5 % av V40-fsg. Alla siffror för augusti månad. Att kolla på året hittills är poänglöst då CC-modellerna inte sålts så länge.
Tyvärr har den totala fsg av S/V60 gått ner några tusen ex sedan föregående år, så den extra marginalen som CC ger gör förhoppningsvis gott. Att XC60 går som tåget (+25k ex mot fg år!) är ju däremot mycket glädjande.