Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:Det måste väl ändå vara troligare att det faktiskt är låg oljenivå än att det är något fel på givaren?

Fyll på en halvliter så är det säkert bra sedan. En halvliter olja på 1500mil är inte ovanligt.

Nja om min bil skulle förbruka 0,5 liter olja på 1500 mil skulle jag bli MYCKET orolig, sådant förekom på riktigt gamla bilar men moderna bilar skall inte förbruka olja. :shock: :shock:
Det är inte alls ovanligt att moderna lågfriktionsmotorer tar en del olja.

För att göra bilen mer bränslesnål så minskar man den interna friktionen i motorn. Ett av de sätt som används är att använda tunnare kolvringar med mindre tryck mot cylinderväggen. Resultatet av det är att det är vanligare att motorn tar mer olja.
Malmstroem skrev:Det är inte alls ovanligt att moderna lågfriktionsmotorer tar en del olja.

För att göra bilen mer bränslesnål så minskar man den interna friktionen i motorn. Ett av de sätt som används är att använda tunnare kolvringar med mindre tryck mot cylinderväggen. Resultatet av det är att det är vanligare att motorn tar mer olja.

Om det skulle vara så , så skulle man ha mycket svårt att klara emissionskraven :shock:
Varför det?

Olja är främst långa kolkedjor. Hamnar de i förbränningsrummet brinner de till stor del upp.

På 1500 mil så går det åt typ 1200 liter diesel -- och 0,5 liter olja. Det är en inblandning på 0,05% -- knappast något som gör att emissionskraven inte uppnås.
Min v60 med 163hk 5 cylindrig diesel motor behövde jag fylla på olja en gång mellan service de första 3 åren, helt normalt enligt verkstaden. Nu 4 året så behövdes de inte även om jag såg att oljenivån var nere precis på min innan servicen. Tror bilen är inkörd nu efter ca 9000 mil :-)

Fredrik
Skulle säga att oljeförbrukning tyvärr är väldigt vanligt på moderna motorer. JAg har inte upplevt det på mina Volvobilar (får se hur v60:n blir med tiden) men vänner har, speciellt på VAG:s bilar. Tror VAG säger att en liter på hundra mil får anses vara normalt på vissa motorer. Blir ju både irriterande och dyrt. Dessutom behöva ha med reservolja på resan. Osmidigt.
Den nya 4 cylindriga VEA motorn 181 HK Volvos dieselmotor drar olja räkan med upp till en liter/1000 mil beroende på körsätt
Taxi som har mycket stadstrafik ligger vissa bilar upp till 1.5 liter/1000 mil

Denna motor har INGEN oljesticka att kolla på

//Gooose
Återkoppling: hade inne bilen på verkstad i dag. Givaren visade sig funka fint men styrmjukvaran för den elektroniska oljestickan behövde uppdateras. Allt fixades inom garantin och kostade inte mig ett öre.

Oljenivån i motorn kunde kontrolleras av verkstaden och var helt OK. Enligt verkstaden så finns det ingen fysisk oljesticka på dessa motorer.
Kan instämma med att den Audi A4 som jag hade innan jag köpte min V60 D4, drog ca. 0,5 lit olja på 1000 mil, tyckte att det kändes som en gammal konstruktion, men det är tydligen helt normalt enl. VAG service, min nuvarande Volvo V60 D4 my 13, har jag aldrig behövt fylla på någon olja mellan service intervallerna ;-//
gooose skrev:Den nya 4 cylindriga VEA motorn 181 HK Volvos dieselmotor drar olja räkan med upp till en liter/1000 mil beroende på körsätt
Taxi som har mycket stadstrafik ligger vissa bilar upp till 1.5 liter/1000 mil

Denna motor har INGEN oljesticka att kolla på

//Gooose
Det kan jag förstå, efter att ha köpt en reserv-liter att lägga i bilen. 0w-20, det är som diesel ungefär. Så att lite passerar här och var är fullt förståeligt :)
Får se om min t5 vill ha något extra nu i sommar.

Istället för polering och lackskydd va[…]

Verkstadsbesök idag. Det som påstå[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Borde inte spela någon roll var du tar jord […]

Fick pris på byte av batteri för total[…]