Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I och med att XC70 kommer fasas ut och ersättas av V90 inom ett år så hade jag absolut kört på en V60 CC, alla dagar i veckan. Du måste ju dock ställa dig frågan ifall du behöver det större utrymmet som XC70 erbjuder. V60 är trots allt en mycket mindre bil - och det märker man ju framförallt i lastutrymmet bak. Inte för att det är "litet" på V60, men på XC70 är det ju enormt!

Sen kan man ju fråga sig om det inte är värt att vänta ett år med att köpa XC70 (om man nu har riktat in sig på den modellen) i och med att det förmodade prisraset på äldre kärror kommer vara tämligen märkbart. Har själv sneglat på XC70, nämligen...
Jag är också dansk. Så är
vi 2. Varför köpa xc? Alla Volvos kan ta sig över gubbet på öresundsbron vid tullen?

Jag köpt xc70 (bor i Danmark) för att höjden på bilen gör att den inte går i när jag åker i skogen. Förutom komforten som du också kan få med Four-C ser jag ingen anledning att välja xc.
Skruffel skrev:I och med att XC70 kommer fasas ut och ersättas av V90 inom ett år så hade jag absolut kört på en V60 CC, alla dagar i veckan. Du måste ju dock ställa dig frågan ifall du behöver det större utrymmet som XC70 erbjuder. V60 är trots allt en mycket mindre bil - och det märker man ju framförallt i lastutrymmet bak. Inte för att det är "litet" på V60, men på XC70 är det ju enormt!

Sen kan man ju fråga sig om det inte är värt att vänta ett år med att köpa XC70 (om man nu har riktat in sig på den modellen) i och med att det förmodade prisraset på äldre kärror kommer vara tämligen märkbart. Har själv sneglat på XC70, nämligen...
Bra resonemang. Å andra sidan säljs XC70 med stora rabatter nu medan V60 CC är en "ny" modell. Om tre år tror jag dock att båda kommer uppfattas som gamla, de tillhör samma generation. Så i och med att XC70 har lägre listpris, är större och mer komfortabel, och säljs med mer rabatt skulle jag lätt ha valt XC70.../Per
ansjo skrev:Efter att ha avverkat några Volvo både med och utan fyrhjulsdrift är det en sak jag upptäckt, aldrig mer en bil med FWD. Sedan om du vågar vänta på om VEA kommer med fyrhjulsdrift är en annan femma...
Nä, det är en annan fyra....
III skrev:
ansjo skrev:Efter att ha avverkat några Volvo både med och utan fyrhjulsdrift är det en sak jag upptäckt, aldrig mer en bil med FWD. Sedan om du vågar vänta på om VEA kommer med fyrhjulsdrift är en annan femma...
Nä, det är en annan fyra....
:lol:
perhall skrev:
Skruffel skrev:I och med att XC70 kommer fasas ut och ersättas av V90 inom ett år så hade jag absolut kört på en V60 CC, alla dagar i veckan. Du måste ju dock ställa dig frågan ifall du behöver det större utrymmet som XC70 erbjuder. V60 är trots allt en mycket mindre bil - och det märker man ju framförallt i lastutrymmet bak. Inte för att det är "litet" på V60, men på XC70 är det ju enormt!

Bra resonemang. Å andra sidan säljs XC70 med stora rabatter nu medan V60 CC är en "ny" modell. Om tre år tror jag dock att båda kommer uppfattas som gamla, de tillhör samma generation. Så i och med att XC70 har lägre listpris, är större och mer komfortabel, och säljs med mer rabatt skulle jag lätt ha valt XC70.../Per
Tacksam för svar! Jeg har tänkt exakt samma angående XC70, priset på kampanj och at V60 CC i princip är en äldre modell.
Hej alla på forum!

Känns bra att se, at flera har samma tanker kring dom 2 modellerne .Tyvärr är det inte så, at det är mycket hjälp för mig :)
Jag har nu fått et erbjudande på en XC70, D4 AWD 2015 med Summum och Teknik-paket och dragkrok. Helt ny bil för ett pris på 362.000 kr. Det är 20.000 kr. sparat mot en V60 CC med Momentum och utan teknikpaket. Det kommar i alla fall göra att jag går på Blocket med med min begagnade bil.

Jag är mycket tacksam för alla svar som har kommit. Jag är fortfarende interesserad om några har tanker kring detta!

Vänlige hälsningar
/Stefan
Hade valt XC70 känns nästan lika modern som v60 invändigt, bättre aktiv säkerhet på xc70 då den har driver support som standard. XC70 kommer hålla bäst andrahandsvärde. Att det kommer någon ny modell efter Xc70 spelar inte någon större roll sett till värdeminskning.
sbruhn skrev:Hej alla på forum!

Känns bra att se, at flera har samma tanker kring dom 2 modellerne .Tyvärr är det inte så, at det är mycket hjälp för mig :)
Jag har nu fått et erbjudande på en XC70, D4 AWD 2015 med Summum och Teknik-paket och dragkrok. Helt ny bil för ett pris på 362.000 kr. Det är 20.000 kr. sparat mot en V60 CC med Momentum och utan teknikpaket. Det kommar i alla fall göra att jag går på Blocket med med min begagnade bil.

Jag är mycket tacksam för alla svar som har kommit. Jag är fortfarende interesserad om några har tanker kring detta!

Vänlige hälsningar
/Stefan
Hur mycket mer får du ge för en 2016?
Du får då en Eu6 med start/stop som enligt spec har ca 10% lägre förbrukning/utsläpp än 2015
Dessutom är fordonsskatten ca 830kr lägre per år.
para skrev:
sbruhn skrev:Hej alla på forum!

Vänlige hälsningar
/Stefan
Hur mycket mer får du ge för en 2016?
Du får då en Eu6 med start/stop som enligt spec har ca 10% lägre förbrukning/utsläpp än 2015
Dessutom är fordonsskatten ca 830kr lägre per år.
Från mina undersökningar bliver det ungefär samma pris, men då utan Teknikpaket. Va ligger CO2 på på dom två modellerne (auto)?

Istället för polering och lackskydd va[…]

Verkstadsbesök idag. Det som påstå[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Borde inte spela någon roll var du tar jord […]

Fick pris på byte av batteri för total[…]