Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av es335
Har tidigare haft några fordar med eluppvärmd vindruta och tycker det är kanon. Isen smälter medan man skrapar sidoruorna. Och när man drabbas av imma t.ex. vid regnväder försvinner imman på några sekunder när man sätter på eluppvärmingen.

Nu har jag en Volvo utan eluppvärmd vindruta och har ännu inte upplevt vintern så jag vet inte om man får sikt lika snabbt.

Jag hade absolut valt till eluppvärmd vindruta om jag haft möjlighet att välja.
av Buboss
Tack Pani och MartinS!

Det blir och montera en batteriladdare när bilen levereras.
Bilden på din inkoppling, MartinS, såg snygg ut. Du har möjligtvis inga närmare detaljbilder av hur du har kopplat in den och vilken typ av laddare du använt?
Vill helst göra rätt från början, då jag förstått att kopplar man fel så finns det risk att man stör bilens egen övervakning av batterikapaciteten.
Användarvisningsbild
av Xioz
Buboss skrev:Hej!
Efter många år i V70-familjen, så har jag nu beställt en ny XC60, my 2016. Beräknad leverans vecka 37, suck... denna väntan. :(

Det blev följande specifikation:
XC60D4 AWD, Business Edition, Summum.
Electric Silver, standardstolarna (ville ej ha sportstolar efter att ha testat), mörkgrått läder och mörkgrå inredning men ljust tak (G701).
Driver Supportpaketet
Klimatpaketet med VOC
Lastpaketet.
Backkamera
Bärkassehållare i bagageutrymmet
Delbart drag
Elmanövrerad Passagerarstol
Eluppvärmda spolarmunstycken
Parkeringshjälp fram och bak
Sensus Navigation

Känns som det mesta är med, men funderar ändå på detta med Eluppvärmd vindruta. Är det något att satsa på? Stör värmeslingorna alltför mycket själva sikten i rutan och kan det störa Driver Supporterpaketets kameror, mm?

Så bästa forum besökare, ni har säkert kunskap och synpunkter på om Eluppvärmd vindruta är behövligt eller inte.
Dessutom vad anser ni om specifikationen, har jag gjort rätt beställning eller saknas det något viktigt.
(OBS: vare sig jag eller frun vill ha taklucka, så den går bort. Dessutom är färgen beslutad av frugan, så där har jag inget mer att hämta. :D )

Hälsar
Buboss

Tjo, välkommen till xc60 familjen

Tänkte på några saker

Välj PRO paketet istället för vanliga så ingår nav & fram&bak parkeringshjälp. Samt lite mera! Taklucka etc.

Sen elupvärmda spolarmunstycken är helt onödiga att välja till då de enbart har värmen i själva spolarmunstyckena och fryser de så har väll slangen frusit med?

Annars ser de riktigt bra ut! Håller även med de andra om elektriksk framruta känns overkill, bättre med VOC
av mikekop
Buboss skrev:Tack Pani och MartinS!

Det blir och montera en batteriladdare när bilen levereras.
Bilden på din inkoppling, MartinS, såg snygg ut. Du har möjligtvis inga närmare detaljbilder av hur du har kopplat in den och vilken typ av laddare du använt?
Vill helst göra rätt från början, då jag förstått att kopplar man fel så finns det risk att man stör bilens egen övervakning av batterikapaciteten.
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/Comf ... 8%201%2c5m
av Buboss
Tackar mikekop, precis den länkinformationen som jag behövde. Nu är det bara handla batteriladdare och när bilen levererats installera den.

Enligt min Volvo så är det just nu 3262 bilar före som ska byggas och 14 veckor kvar till leverans. D.v.s. får vänta till vecka 37. :(
Dock inget att göra åt, bara vänta och längta. :)

Till Xioz, känns skönt att komma in i XC60 familjen, dock som du ser av första inlägget så gick Pro-versionen bort just p.g.a. takluckan då vare sig jag eller frun tyckte om den. Vi vill ha ett helt tak utan lucka.
Användarvisningsbild
av MartinS
Japp, en sådan comfort indicator är det jag har monterat. Du kopplar röd på plus på batteriet också drar du ut minuskabeln och kopplar den någonstans i chassiet, det finns en skruv som håller säkringsboxen bredvid batteriet som är jordad, där kan du ansluta.

Jag rekomenderar Ctek Polar laddaren, den fungerar fint året om. Alla andra ctek laddare har väldigt billiga plastkablar, vilket gör att de blir stenhårda i kyla, när man kanske oftast behöver ladda batteriet.
av Kluster
Letar man efter fel som inte finns så finns dom....t ex värmeslingorna stör. :wink:

SKämt och sido, de första dagarna i vår bil uppmärksammade jag slingorna i rutan men nu, nej, inget jag tänker på eller framför allt stör mig på.

Angående CTEK-laddaren så stämmer jag in i kören för att rekommendera denna lösning att montera en s.k plug'n'play-kontakt direkt från batteriet. Har haft det på min förra bil V50 D3 MY12 och kommer montera den även på nuvarande.
Första året med bilen var det djävulskt kallt så då nyttjade jag denna lösning kanske 2-3 under vintern. Sen dess har jag klarat mig och verkligen tänkt på att försöka köra bilen lika länge som värmaren har varit igång. På V50:n finns inte valet att aktivera/inaktivera den automatiska tillsatsvärrmaren som det finns i V60:n.
Baklucka i baklås xc70

Efter att ha slitit mig fördärvad s&arin[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Med tändningen på borde du ha konstant […]

Egr d4204t9 v70 2016

Har en V70 D3 d4204t9. Har de symptom som pekar p&[…]

Airbag lampa lyser

Har du nollat koderna? Är inte helt säke[…]