Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kmi skrev:Kører med 20" på min XC60 och 18" om vinteren uden progresiv servo.
Helt ärligt mærker jeg ingen skillnad.
Vad det gäller styrningens tröghet, inte jag heller...
volvobrasse skrev:
MartinS skrev:
kmi skrev:Kører med 20" på min XC60 och 18" om vinteren uden progresiv servo.
Helt ärligt mærker jeg ingen skillnad.
Vad det gäller styrningens tröghet, inte jag heller...
Då har vi helt klart olika progressiva hastighetsservos!
Börjar tro det också!
Senast jag hade bilen på service så var den i mellanläge när jag hämtade ut bilen igen och det märktes ju direkt.
Förmodligen hade någon styrenhet uppdaterats därav ändringen.
Kör alltid på lättaste läge.
Alltså, det är ju enorm skillnad mellan lätt/mellan/trög, men jag märker ju ingen skillnad på trögheten när jag byter mellan 18 och 20" däck. Vilket ju är ett gott betyg åt servon, den skall ju göra sitt jobb oavsett däckdimension.
Kite skrev:Skillnaden med/utan hastighetsberoende servo är nog mindre på bilar med elektriskt servo jämfört med hydrauliskt.
Jag provade en bil med elektrisk styrservo, ingen skillnad jämfört med hydralisk. Jag frågade faktiskt om detta men fick till svar att dom fungerar exakt lika. Skillnaden är att ex parkeringsassistent och ex skakningar i ratten (Driver support) kräver elektronisk. Annars fungerar dom styrmässigt lika. Progressiv styrservo är även det ett tillval på den elektroniska versionen. Grundfunktionen är mer motstå d ju högre hastighet, dvs till lika lättare att ratta i lägre hastigheter.
Har haft detta på två bilar nu (V60 och XC60). Min upplevelse:

- Stor skillnad på de olika lägena
- liten skillnad på progressiviteten, dvs motståndet beror väldigt lite på farten.

Eftersom inställningen bara kan ändras när bilen står still så byter jag inte motstånd speciellt ofta. Det blir i praktiken bara vår och höst när däcken byts, samt ibland även inför en längre högfartskörning.
PaNi skrev: - Stor skillnad på de olika lägena
- liten skillnad på progressiviteten, dvs motståndet beror väldigt lite på farten.
+1 :-)-)

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]

Har du någon koll på i vilken ordnin[…]