- tor 28 maj 2015, 13:44
Jo, det är helt klart mer kräm i bilen. Innan så kändes det som om den drog på rätt bra upp till 3000-3500 rpm, men sen hände inte så mycket mer.
Nu orkar den ju dra på lite mer. Inga problem att vare sig accelerera eller köra om. Låg på motorväg igår, 100-110 och för att köra om lugnt så struntade jag i att växla ner från 6:an ch gasade bara på. Det tråkiga är ju som det varit innan också, och det är att växellådan är ju som den är, dvs tätstegad. Så ska du komma iväg fort, så får man fortfarande peta växlar i början. Har dessutom sen innan ett sportluftfilter i också, vet inte hur mycket det gör för responsen i detta fallet.
Lite mer morr och mer insugsljud är det ju i alla fall nu.
Har ju inte kört så mycket än, men jag har ju fått mer än jag hade väntat mig.
Själva trimningen gick till så att jag fick åka till en BSR-dealer.
Problemet som han sa, var att på dessa bilar så fanns det olika placeringar av motorstyrenheten.
Den ena varianten sitter i motorutrymme/torped (enklare att komma åt, där satt min) och den andra i hjulhuset (lite bökigare, och krävde lift). De plockade ur motorstyrenheten, läste ur den, och skickade allt till Växjö. Sen skickar de tillbaka en trimprogramvara anpassad efter min bil, som gubbarna på verkstan lägger in i en PPC3 och lägger sen in i min bil. Alltihop tog ca. 40 min. Kan ibland ta längre tid, pga placering av styrenhet och nån fil som kunde behöva bytas ut. Sen fick jag provköra bilen först, så att jag kände mig nöjd med bilen.
Sen var det bara att betala och åka hem med ett leende på läpparna. Körde ganska lugnt första 4-5 milen för adaptering, innan jag testade den lite. :D
Volvo S70 2.5T-99 (ATM steg 1)
Volvo V60 T3-12 (BSR steg 1)