Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Bra att de hittade felet, vattenläckage är ett h-vlette att felsöka annars. Det är märkligt, skall det va tätt kan man ge sig f-n på att det läcker, men nog tusan kan det va problem att få det att rinna genom ett 110mm rör ibland, då är det stopp ;-)
Hej igen
Det verkar fortsätta att läcka och jag har nu tagit av torkararmarna och plastkåpan under torkararmarna.
Dräneringen är det de 2 plastbaljorna som sitter bakom stötdämparfästet som verkar ha en plastventil som öppnar när de vattenfylls?
Om det är så verkar det som att vattnet rinner ner i motorrummet och ut bakom främre hjulhuset, Kan det stämma och kan de stora ventilerna verkligen sätta igen? Jag har iallafall försökt att rensa med renstråd och slagit vatten i lådorna och då rinner det ut bakom framskärmarna.

En sak som förvånade var att det satt en bit vulktape på plastkåpan som täcker torkardiket, ungefär vid vänster torkararmotor. Den är ca 15 mm bred 70-80 mm lång och ca 1,5 mm tjock.
Vilken funktion kan den ha, Eller har den blivit bortglömd att tas bort vid monteringen?
Det kan ju innebära att regnvatten på rutan rinner ner i nederkant och läcker in i lådan under kåpan vid regn?
Någon som vet om det sitter en sådan tape på alla XC 60?

2 svåra frågor men är tacksam om någon vet lite om detta.
Sedan ser det ut som det finna gammalt intorkat rostfärgat vatten på framsidan på vänster A stolpe och det kanske indikerar att det varit ett läckage under längre tid, Detta kanske från det läckage som Bra bil hittade och ska ha tätat förra veckan.
Hälsar
Ulf
av Ulf13
Hej
jag lät Volvoverkstan göra en felsökning och den visade att framrutan läckte i överkant.
Ett försök gjordes med att täta den utan resultat. Som tur var hade jag ett tillräckligt stort stenskott i siktlinjen att försäkringsbolaget tog på sig att byta framrutan på försäkringen efter avdrag för (den höga) självrisken.
Det var lösningen och nu har det varit tätt sedan i våras.
//Ulf
av Danny79
Hej på er,

Jag kan till 99% säkerhet berätta vad problemet är då jag fått det på både på min V70 från -08 och min precis nyköpta V70 från -15. Problemet har uppenbarat sig genom att det varit blött under platsmattan fram under föraren och blir det tillräckligt illa så kan den det istället/eller tom bli blött under plastmattan bakom föraren.

Problemet uppenbarar sig/inträffar endast om framvagnen har en högre lutning än bakdelen (t.ex. om man ställer sig på en lutande garageuppfart) och det sedan regnar/tvättar bilen. Nu till vattnet. På Volvo automat så finns ingen koppling och där denna skulle kommit in från torpedväggen har Volvo istället bara satt en plastplugg som inte håller tätt/läcker in vattnet. Vattnet tar sig igenom pluggen och rinner sedan på insidan längds plåten (svetsfogen) ned under mattan och allt vatten samlar sig under förarstolen och sugs sedan in i golvisoleringen och när det blir tillräckligt mycket så kommer det bli blött under golvmattan. Om man får tillräckligt med vatten så kommer det även att rinna vidare till baksätet när man är i en lutning och göra den mattan blött.

Hur felsöker man att detta är problemet? Om man sticker ned huvudet nere vid pedalerna så kan man längds upp till vänster se en liten utskuren fyrkant i "skumgummi" (skydd) där kopplingen skulle kommit in och bakom denna så finns plastpluggen som går till torped väggen. Ta bort detta skyddet och sätt torrt papper där och ställ sedan bilen så att framvagnen är högre än den bakre. Häll nu vatten på framrutan ovanför föraren så det rinner ned i vindrutetorkarhållet (där torkararmen är fäst). Vattnet kommer att ringa på insidan i karossen och rinna ned på torpedväggen och sen börja rinna in vid pluggen. Häll rikligt med vatten och vänta en stund så kommer problemet att ske.

Jag har som sagt haft det på båda mina V70 (båda var av senaste modell karossen) där båda är automat och fick själv hitta felet trots lämna in den på Volvo som aldrig hade hört talas om problemet. För att jag skulle upptäcka problemet fick jag åka en tid utan några mattor varken fram eller bak (såg bara karossen) och la ut papper över allt och spola bilen i olika lägen tills problemet uppenbara sig. Så när den nyköpta bilen fick problemet så var det bara att åka in så peka jag på problemet och så kunde min servicetekniker också hitta problemet direkt och fixade det. Lösningen som service teknikern på volvo använde sig av var att byta ut plastpluggen mot en ny och innan han stoppa ditt den så smörjade han in den med tättningsmedel.

I dagsläget väntar jag fortfarande på att min blötta matta ska torka så förhoppningsvis så ska den kunna sättas tillbaka någon gång nästa vecka. Detta måste vara en konstruktionsmiss från Volvo och verkar inte vara ett ovanligt fel även om "ingen" verkar vara drabbad enligt de på Volvo jag har pratat med. Tyvärr håller väl inte heller tättnigen som görs för evigt så man får nog hålla ögonen öppna och återsmörja med jämna mellanrum.

Så jag hade inga problem med lim i ruta, några dränneringsrör som inte fungerade eller var igentäppta utan helt enkelt en skitlösning från Volvo som kunderna får betala för!

Hoppas detta hjälper alla er med Volvo därute.
av Agon
Lyfter en äldre tråd då jag behöver hjälp med instruktioner för att ta ut golvmattan för att torka den då jag haft läckage i bilen.

Någon som har instruktion över hur man tar bort mattan i bilen?

För min del så konstaterades att framrutan släppt i limningen i överkant och teorin är att vatten tagit sig in och runnit ned i golvet. Rutan som var original byttes ut av Bilia utan kostnad då Volvo tar det som goodwill.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]