Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
III skrev:Bensinbilarna ställer om kamaxlar osv och höjer varvtalet för att vid kallstart för att få större flöde genom katalysatorn för att få upp drifttempen på katalysatorn snabbare och med de dess funktion. Helt normal.
Det här med att motorn ställer om kamaxelvinkel vill jag veta mera om! Visste inte att den funktionen fanns på Volvos nya VEA motorer?
/Lennart
T.om. min gamla s40 från 2003 justerar ju avgaskammen...

StefanN, varvtalet går ner för att konvertern i lådan börjar slira, det blir helt enkelt jobbigare för motorn, vilket är bra för att fort få upp tempen.

/Martin
MartinS skrev:StefanN, varvtalet går ner för att konvertern i lådan börjar slira, det blir helt enkelt jobbigare för motorn, vilket är bra för att fort få upp tempen.
Mja, jag har för mig att jag laborerat lite med detta och om man växlar till N med en kort paus i R så minskar varvtalet bara så länge du har en växel i. Växlar man snabbt till N händer inget, men låter man varvtalet gå ner till tomgång med växel i och sedan växlar till N så lägger sig motorn inte på högre varvtal igen.
MartinS skrev:T.om. min gamla s40 från 2003 justerar ju avgaskammen...

StefanN, varvtalet går ner för att konvertern i lådan börjar slira, det blir helt enkelt jobbigare för motorn, vilket är bra för att fort få upp tempen.

/Martin
Så dum är inte en modern motor. Är förhöjd tomgång begärd kommer momentstyrningen justera upp tills det varvtalet är uppnått oavsett vad du lägger på för last.
Det måste vara en medveten grej att de inte tycker det är säkert beteende, alt. att man är säker på att snart få upp tempen ändå, att ej begära förhöjd tomgång i D.
Ja det är klart den sänker tomgången medvetet, men det beror ju säkert på belastningen. Att man inte behöver så hög tomgång för att få samma effekt vad det gäller uppvärmningen. Kanske i kombination med att bilen blir lite väl svårkörd med så hög tomgång.
Användarvisningsbild
av EjS
XC90_Executive skrev:Som det ska vara!

Jag brukar alltid vänta tills den gått ner i varv innan jag kör.
Min fru åker ofta i min tjänstebil iom. hon har längre till jobbet.

Väldigt roligt att lyssna når hon kör i väg med kall motor och båda turbo drar igång. Men det låter av någon anledning bättre än när motorn är varm.
Varför byta? XC60

Ska du ha den mer skålade stolen så &a[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]