Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Perra83 skrev:Med mer broms bak så niger inte bilen lika mycket. Kör man lagligt fördelas säkert stor det av bromsverkan till bakbromsarna.
5900mil har min V60 rullat och beläggen bak är snart slut.
Vad har lagligheten i körningen med bromsslitaget att göra? Mig veterligen är det ofta när man inte bromsar som man kan köra olagligt ;)

Men tanken är rätt, fisbromsningar sliter mer på bakbeläggen än fram (pga att man skall undvika nigning), och 99% av alla bromsningar för de allra flesta är just fisbromsningar...
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag har själv kört massor med tillfällen så frambromsarna har blivit lysorangea, det var förr på 85x70 tiden. Då gick det att slita ner beläggen fram medans bak fortfarande var som nya. Där finns det mycket olaglig körning :wink: Nu när jag oftast kör som folk sliter det mycket bak istället.

Ferodo DS2500 ska väl fungera fint på våra fina Volvobilar utan gnissel tänker jag?

Ferodo DS2500
EBC Greenstuff
StopTech
Dom funderar jag på. EBC vet jag att dom funkar.
Användarvisningsbild
av MartinS
Av dom är ju ferodo att föredra alla dagar i veckan.
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
MartinS skrev:Av dom är ju ferodo att föredra alla dagar i veckan.
Håller med. Har kört både GreenStuff och Ferodo tidigare och anser också att Ferodo är det bästa alternativet. Aldrig testat på en Volvo tidigare dock.
Användarvisningsbild
av Perra83
Verkmästarn skrev:
MartinS skrev:Av dom är ju ferodo att föredra alla dagar i veckan.
Håller med. Har kört både GreenStuff och Ferodo tidigare och anser också att Ferodo är det bästa alternativet. Aldrig testat på en Volvo tidigare dock.
Okej!
Det är nästan bättre med Ferodo för det säljs här där jag bor. Köper hem nu snarast.
av pak7
Kanske borde börja busa lite mer igen då :D
Fiskörning är ju inte nåt man vill förknippas med direkt...
Vad bör man köpa för belägg när de ska bytas då tro?
Vill inte ha några som skitar ner hjulen mer än vanligt heller, helst mindre. Så trist att tvätta...
Användarvisningsbild
av swed
Strebern skrev:Om det var 600 mil efter service så kanske det går på någon servicegaranti?
De ska väl säga till om bilen inte klarar sig till nästa service eller göra anmärkning på att bromsarna snart är slut.

Så var det på min S80, mekanikern sade åt mig att beläggen inte klarade sig till nästa service och skrev in det i protokollet,
Snackade med Bilia och dom tar det på service garanti.

Först ville dom stå för arbete och jag skulle stå för material, efter lite argument så tar dom nu också skivorna.

Bra bemötande tycker jag, ska dit på måndag morgon så gör dom det medans jag väntar.

Får bli orginal nu...
Användarvisningsbild
av Perra83
Ferodo DS2500 tycks inte finnas till varken V60/V70 el S80. Ja har fått nej från BDS och en firma i Köping.

Det lutar nu åt EBC GreenStuff. Vill bara ha ett belägg som tål lite mer värme mot original.
Användarvisningsbild
av swed
Har bytt nu, allt original.
Bilia stod för hela notan och bad om ursäkt...

Fjäder i hatten för Bilia!
av Rudolfs
Perra83 skrev:Ferodo DS2500 tycks inte finnas till varken V60/V70 el S80. Ja har fått nej från BDS och en firma i Köping.

Det lutar nu åt EBC GreenStuff. Vill bara ha ett belägg som tål lite mer värme mot original.
Åka greenstuff är inte ett vettigt val, Yellowstuff så får du bra bett och bra funktion.
Bytt Tankarmatur 240 1986

Svar Robin. Bens. mätervippan mekanik sö[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&[…]

Tomgång och vevhusventilation

Hej! Detta gäller min S70 GLT -97. Ibland[…]

OM RYSSEN KOMMER

Så länge totalitära stater har kon[…]