Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Aut funkar okej. De tidigare d5 utan dubbelturbo varvar mer och jag upplever att växellådan är fint kalibrerad för segdragning efter att dubbelturbon blev utvecklad.

Jag har en xc70 som är lägre växlad än xc60 och här fungerar aut även bättre med tungt släp. Också i hög hastighet ska du vilja accelererar mycket om du vill växla. I gamla d5 växlade den från 6-5 jämnt.

Lådan har ju lock-up från 2'ans växel som ju är det du efterfrågar. Lock-up'en går ut runt 11-1200 varv och kör då på omvandlaren. Även om maskinen har moment lägre kommer du att få otrevliga vibrationer om du kör lägre varv även med en manuell.

Upplevde också att motor och låda blev bättre ihop efter polestar - då kan du riktig köra på lågvarv och öka hastigheten. Den lilla turbon spooler tom riktigt snabbt.

Omedveten kör jag med max moment vid lågt varv - bra ljud från femman där. Och så snabbt du släpar gasen växlar lådan upp och du kan gasa i nästa växel utan att den växlar ner. Riktigt bra!

Att lådan inte är den mest raffinerade är självklart - men den går att styra med gaspedalen. Det kan man inte lika lätt med bmw's 8-stegade.

Skulle altid välja aut till d5. Men alla är ju olika.
Användarvisningsbild
av MartinS
I långa sega backar (då menar jag sega stigningar på 5-10km) tycker jag (med min T6, inte D5) att lådan inte alltid vill låsa växeln, vilket gör att jag petar över och kör manuellt, för att få lock-up. Annars ligger den och använder momentomvandlaren vilket jag tycker är vidrigt, och drar sås i onödan och utvecklar onödig värme i lådan. Detta kan också vara fallet vid släpdragning (av tunga släp) i vissa hastigheter där den tycker att sexan med slip är bättre än låst femma eller sexa.

Man kan ju växla manuellt med automaten, men det blir ju sekventiell växling och det fungerar inte jättebra i praktiken vid vardagskörning. På långkörning fungerar det hyfsat där man petar någon växel upp och ner ibland, men inte annars.

Att man kan styra växlingarna med gaspedalen stämmer absolut till viss grad, men då är man lite fel ute. Då vill man köra en automat som en manuell, vilket aldrig fungerar bra. Väljer man att köra automat skall man inte bry sig om några växlar eller annat, då skall man bara använda gas och broms och inte fundera. Vill man bry sig om vilken växel man har i vid vissa lägen bör man välja manuell. Det är min åsikt iallafall.
Användarvisningsbild
av EjS
Martin: kan tycka samma sak men kalibrering av lådan är vansinnig viktig för körbarheten. Och jag upplevar att lådan är bra för låga varv jämnfört med tidigare kalibreringar av d5 aut.

Med ett undantag:
En sak jag stör mig på är att när man gör högersväng (eller vänstersväng) efter rödljus då hinnar aut att slänga i 3:an präcis som du svängt färdig och börjar gasa.

Resultat: i stället för att göra lock-up i 2:an och ge bra drag går den i 3:an på för låga varv, kör på omvandlaren och tokvarvar innan den gör lock-up och sedan växlar till 4:an.

I stället borde den gå i lock-up på 2:an, bygga tryck på turbon, gå i 3:an med direkt lock-up.
av Gabriel
Petzzon skrev:Om du behöver dra tyngre släp så är dragvikten högre på bilarna med automat, 2000kg mot den manuellas 1800kg.
Ok, tack för tipset. Men det spelar ingen roll för mig.
De skotersläp jag drar har ofta en totalvikt på 1000kg. Dock är det lite störande att XC60:in bara får dra 995kg med B-kort. Så ska man köra lagligt blir det att ta utökad behörighet.
Användarvisningsbild
av MartinS
Gabriel skrev:
Petzzon skrev:Om du behöver dra tyngre släp så är dragvikten högre på bilarna med automat, 2000kg mot den manuellas 1800kg.
Ok, tack för tipset. Men det spelar ingen roll för mig.
De skotersläp jag drar har ofta en totalvikt på 1000kg. Dock är det lite störande att XC60:in bara får dra 995kg med B-kort. Så ska man köra lagligt blir det att ta utökad behörighet.
Det beror ju på totalvikten, är den samma för alla d5:or oavsett låda, utrustning etc?

/Martin
Användarvisningsbild
av EjS
Gabriel skrev:Jag har tittat på flera D4:or med både manuell och automat, olika utrustningspaket, samtliga har fått dra 995kg med B-kort.
Jag tror att 5 kg går under gränsen för vad polisen spillar tiden med.

I dk är det i alla fall så att du får köra med släp med tyngre totalvikt än vad bilen får dra - så länge att totalvikten inte utnyttjas över gränsen för bilens max drag vikt.
av Malmstroem
I Sverige spelar det ingen roll hur mycket last du har om du har ett vanligt B-kort. Jag skulle inte räkna med att polisen har annat att prioritera.

Det är därför en god ide med utökad behörighet om du skaffar XC60. Eller helst ett riktigt BE-kort.
Bytt Tankarmatur 240 1986

Svar Robin. Bens. mätervippan mekanik sö[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&[…]

Tomgång och vevhusventilation

Hej! Detta gäller min S70 GLT -97. Ibland[…]

OM RYSSEN KOMMER

Så länge totalitära stater har kon[…]