- tis 14 apr 2015, 13:36
#965913
Aut funkar okej. De tidigare d5 utan dubbelturbo varvar mer och jag upplever att växellådan är fint kalibrerad för segdragning efter att dubbelturbon blev utvecklad.
Jag har en xc70 som är lägre växlad än xc60 och här fungerar aut även bättre med tungt släp. Också i hög hastighet ska du vilja accelererar mycket om du vill växla. I gamla d5 växlade den från 6-5 jämnt.
Lådan har ju lock-up från 2'ans växel som ju är det du efterfrågar. Lock-up'en går ut runt 11-1200 varv och kör då på omvandlaren. Även om maskinen har moment lägre kommer du att få otrevliga vibrationer om du kör lägre varv även med en manuell.
Upplevde också att motor och låda blev bättre ihop efter polestar - då kan du riktig köra på lågvarv och öka hastigheten. Den lilla turbon spooler tom riktigt snabbt.
Omedveten kör jag med max moment vid lågt varv - bra ljud från femman där. Och så snabbt du släpar gasen växlar lådan upp och du kan gasa i nästa växel utan att den växlar ner. Riktigt bra!
Att lådan inte är den mest raffinerade är självklart - men den går att styra med gaspedalen. Det kan man inte lika lätt med bmw's 8-stegade.
Skulle altid välja aut till d5. Men alla är ju olika.
Jag har en xc70 som är lägre växlad än xc60 och här fungerar aut även bättre med tungt släp. Också i hög hastighet ska du vilja accelererar mycket om du vill växla. I gamla d5 växlade den från 6-5 jämnt.
Lådan har ju lock-up från 2'ans växel som ju är det du efterfrågar. Lock-up'en går ut runt 11-1200 varv och kör då på omvandlaren. Även om maskinen har moment lägre kommer du att få otrevliga vibrationer om du kör lägre varv även med en manuell.
Upplevde också att motor och låda blev bättre ihop efter polestar - då kan du riktig köra på lågvarv och öka hastigheten. Den lilla turbon spooler tom riktigt snabbt.
Omedveten kör jag med max moment vid lågt varv - bra ljud från femman där. Och så snabbt du släpar gasen växlar lådan upp och du kan gasa i nästa växel utan att den växlar ner. Riktigt bra!
Att lådan inte är den mest raffinerade är självklart - men den går att styra med gaspedalen. Det kan man inte lika lätt med bmw's 8-stegade.
Skulle altid välja aut till d5. Men alla är ju olika.