Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Polestar ÄR volvo, de behöver inte knäcka någonting. Om det inte erbjuds optimering så är det av marknadsskäl.
Användarvisningsbild
av crumpets
Med tanke på att de har helt olika överladdningssystem kommer de aldrig bli likvärdiga hur man än chippar en T5. Motorn är ju helt sprak ny, tror ej de har prioriterat att utveckla mjukvaror till VEA-motorerna innan de ens hunnit få ut hela lineupen. Det är säkert samma folk som gör "polestar"mjukvaran som sitter och gör de vanliga kalibreringarna, de har nog fullt upp med att få till alla vanliga motorer först. När det lugnar ner sig lite på den fronten får de säkert tid att pilla lite på det.
av mattiasv60
volvobrasse skrev:Har en fråga kring motoroptimeringar. Är det bara vissa som är ok:ade av Volvos egen garanti, som ex Polestar? Hur fungerar detta?

Finns ju en del som har egna garantier, dvs händer något med bilen står dom för kostnaden?
För att återgå till din fråga : När jag körde min T3a (MY2011) tittade jag på Polestar (inget annat var aktuellt för min del) - men enligt Polestar är motorn densamma upp till 4000 rpm. Sen tappar T3 medans T3 polestar/T4 håller momentet upp till 5000 rpm. Och i det varvtalsområdet var jag inte ofta... :roll: Så det blev aldrig något för mig. Tyckte det var en liten trevlig motor - jag visste ju att jag inte köpt någon raket.

/Mattias
Användarvisningsbild
av volvobrasse
mattiasv60 skrev:
volvobrasse skrev:Har en fråga kring motoroptimeringar. Är det bara vissa som är ok:ade av Volvos egen garanti, som ex Polestar? Hur fungerar detta?

Finns ju en del som har egna garantier, dvs händer något med bilen står dom för kostnaden?
För att återgå till din fråga : När jag körde min T3a (MY2011) tittade jag på Polestar (inget annat var aktuellt för min del) - men enligt Polestar är motorn densamma upp till 4000 rpm. Sen tappar T3 medans T3 polestar/T4 håller momentet upp till 5000 rpm. Och i det varvtalsområdet var jag inte ofta... :roll: Så det blev aldrig något för mig. Tyckte det var en liten trevlig motor - jag visste ju att jag inte köpt någon raket.

/Mattias
Så från 0-100 är det ingen större skillnad?
Användarvisningsbild
av crumpets
Garantier är borta på allt drivlinerelaterat, besiktning kommer bli förbannade om de misstänker nåt.
Du kan dock ha tur och hoppas på att volvo inte tittar efter trim om du lämnar in den på garanti, men utgå inte ifrån det.
av Lövet
Besiktningen kommer inte säga någonting såvida inte bilen ger felkoder vid avläsning. Det ska till en riktigt dålig trimning (=okänd firma på blocket) för att ge det.
Garanti lär bli problem vid drivlinerelaterade problem, för övrig felsökning lägger man inte ner tiden att leta efter en chippning. Värt att veta är att chippningen vanligen lämnar spår efter sig även efter den tagits bort. Trots att firmorna vanligen hävdar motsatsen.
av Nicco
volvobrasse skrev:
Det lär bli skillnad 0-100 km/h vid "maxacceleration", alltså då man ligger över 4000 rpm eftersom det är där effektökningen har skett. Om du däremot ligger och åker till vardags och växlar före 4000 rpm blir det ingen skillnad.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Nicco skrev:
volvobrasse skrev:
Det lär bli skillnad 0-100 km/h vid "maxacceleration", alltså då man ligger över 4000 rpm eftersom det är där effektökningen har skett. Om du däremot ligger och åker till vardags och växlar före 4000 rpm blir det ingen skillnad.
Ok, ja 9000:- känns lite för mycket i jämförelse vad det ger känns det som:)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]

Visa din semesterbil(d)

Parkerat bilen i Berlin, inte helt smockat på[…]

Det stämmer att ”femman” inte hel[…]

Vw passat