Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikeman
Jag håller med om att D4 vea är riktigt kraftfull, tom subjektivt i jämförelsen 320d touring x-drive. Jag beställde min D4 efter att ha blivit stressad av en omkörning och trampat till rejält. Låg väl i tjugo under hastighetsgränsen när jag behövde öka ordentligt och nästa gång jag kollade hastighetsmätaren så var jag tretti över. Blev helt klart förvånad. :) Helt klart good enough for me.
av perhall
Generellt är ju dieslar pigga upp till 120, sen sega. OK, jag överdrve. Körde tidigare 520d 184 hk RWD. Pigg upp till motorvägsfart, sen seg. A6 Allroad 204 hk, pigg till 130, sen rätt seg. Idag lånebil, en X1 20d. Jätteseg över 120... men klart pigg runt 60-70. Min T4 är inte alls sån... D3 163 hk såväl FWD som AWD (nu snackar vi MY12 ca) hade liknande egenskaper, sega över motorvägsfart...
PH
av III
D4 för slö för omkörning av lastbil? Äh, antingen okunskap i trafikvana eller vad det nu kan vara. Jag kör om utan problem. Där jag inte vågar köra om med D4:an ska ingen köra om med D5 heller av trafiksäkerhetsskäl. Däremot är bilen högt växlad vilket gör att på sexan bakom en lastbil är det ca 1000 rpm och då går det ej att köra om. Får ha en lämplig växel så vrid finns. Samma problem kommer du få med en D5:a. de 70 extra nm finns ej tillgängliga vid 1000 rpm. En bensinbil med annan utväxling är betydligt rappare på högsta växeln bakom en lastbil trots lägre vrid. De är ju betydligt lägre växlade, ungefär som växel fyra och en halv hade varit på D4:an.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
III skrev:D4 för slö för omkörning av lastbil? Äh, antingen okunskap i trafikvana eller vad det nu kan vara. Jag kör om utan problem. Där jag inte vågar köra om med D4:an ska ingen köra om med D5 heller av trafiksäkerhetsskäl. Däremot är bilen högt växlad vilket gör att på sexan bakom en lastbil är det ca 1000 rpm och då går det ej att köra om. Får ha en lämplig växel så vrid finns. Samma problem kommer du få med en D5:a. de 70 extra nm finns ej tillgängliga vid 1000 rpm. En bensinbil med annan utväxling är betydligt rappare på högsta växeln bakom en lastbil trots lägre vrid. De är ju betydligt lägre växlade, ungefär som växel fyra och en halv hade varit på D4:an.
En D2 räcker också för att köra om en lastbil... Nya D5 vea är ju betydligt snabbare än den tråkiga D4an räcker att kolla i faktabladet så ser man stor skillnad! D5:an kommer vara mycket snabbare i högre farter än D4.
av perhall
Köra om med en D2 går kanske men det blir av typen flygande omkörning à la Peugeot 504 diesel 77:a...
av III
Nu har du fel. I samma hastighet är både D4 och D5 exakt lika snabba. I Riket är max 120 km/h tillåtet och det går utan problem med både D2 och D5. Resan dit är frågan och ja, det är kul att accelerera men till vilket pris? Åker du mycket autobahn eller drar tunga släp vore resonemanget befogat. D5 Accelererar ca en sek snabbare än D4 till hundra. Vad är en sekund? Roligare ja, värt 0.8 liter per 100 km? vad som är skillnaden i bränsleförbrukning enl Volvo. Hur många gånger har du fullgas på en D4 eller D5? Jag har det aldrig såvida jag inte får för mig att köra om lastbil utan att växla ned och då är varvtal och vrid så lågt i båda att det inte gör någon skillnad. Har ännu inte haft lämplig växel och fullgas förbi en långtradare för då är farten på tok för hög när jag passerat. Körkort är värdehandling. Fullgas förbi innebär lätt mer än 30 över skyltat. Det skiljer ca 17% i vrid till förmån för D5 men för att ha nytta av det måste varvtalet upp till ca 1500 rpm, fullt vrid uppnås på båda vid 1750 rpm. Räcker D2? Ja för dig vore nog en sådan nyttig och bra. För de flesta ja. För mig ja till vardags. Har dock valt en D4 pga behov av släpvagnsvikt och dragförmågan. Till syvende och sist väljer vi utifrån behov och plånbok.
av Edgeman
Nu råkar ju jag vara en av allt färre? som gillar manuella låda och detta går ju inte att få med nya VEA D5 tyvärr.
Så detta är ju en skillnad även om det inte har med motorn att göra. Jag är sen hundra på att det mycket snart kommer en Polestar uppgradering till
D4 som tar bort lite av den upplevda prestandaskillnaden mellan VEA D4 och VEA D5. Kanske att D4 kommer nedåt ca 7 sekunder på 0-100.
När jag skulle välja tjänstebil nyligen var det STOR skillnad på D4 och D5 i kost så en polestaruppgradering på D4 kan kanske bli ett intressant alternativ för en del prestandaglada individer.
av s6025t
D5:an lär nog också få Polestar framöver så skillnaden i prestanda lär bestå men det känns som Volvo inte prioriterar kunder som vill ha lite mer effekt det känns så där att behöva kliva ner på trappstegen som det är nu finns ju inget motsvarande till dom som har T6 o D5 AWD t.ex att kliva ner till D4 AWD som är ända alternativet i V60 om man vill ha AWD lockar ju knappast den som åker T6 AWD Black R i dagsläget
Användarvisningsbild
av Rillee
Vill man ha pulver i bilen ska man nog välja något från tyskarna istället.

Helt rätt!! Att bygga den har i detta fall i[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Så här ser aggregataxeln (Volvos namn p[…]

Pilot Assist

Finns det olika Pilot Assist? Jag har kört li[…]

Visa din semesterbil(d)

Vart ju inte bara öl, korv och sightseeing ut[…]