Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

leiwi skrev:
joel80 skrev:Ja det kan jag bekräfta.. Kör man ner den hastighet man vill ha för snabbt (alltså t.ex från 90-60 så bromsar bilen ner till den hastigheten.. Jag irriterar mig lite på det då jag vill motorbromsa för förbrukningens skull

Jo men bilen har ju "släppt gasen" och ligger ju redan på minsta förbrukning , och kan inte bli mindre med motorbroms, däremot ökar ju slitaget på bromsarna till verkstädernas stora glädje :shock: :shock:
Eh vah?
Varenda gång man rör bromsen går ju rörelseenergin upp i rök.. Eller i värme snarare och det påverkar förbrukingen negativt.
Om den bromsar in kommer det ju självklart att dra mer soppa då den behöver börja gasa tidigare för att hålla den nya inställda hastigheten.

Det är alltså inte enbart motorbroms som när man själv släpper gasen utan "riktig" broms.
Släpper du gasen uppfattar jag det som bara motorbroms (så länge det inte är någon framför) medan om du sätter ner inställd hastighet så bromsar den ner till den nya hastigheten ganska snabbt. Jag tycker det är smidigt, vill jag ändra hastigheten nedåt så vill jag att det sker direkt, ex smidigt om man vill sänka hastigheten inför en kurva eller när det är ny hastighetsbegränsning. Hur hade ni annars velat att bilen skulle anpassa sig till den nyinställda hastigheten?
Ska jag ändra hastighet neråt så trycker jag på nollan. Låter jag hastigheten sjunka ner. Trycker sedan på plus. Sparar både bränsle och bromsar.
Jag gör som Rillee med V60n som har adaptiv farthållare men tidigare har jag alltid bara klickat ner hastigheten till den nya och motorbromsat.. Dumt att använda bromsen i sånna lägen tycker jag.. Helt onödigt och slöseri på bränsle.
Styrströms kortslutning

V70 momentum 2.5FT 2009. Ja jag klantade mig, dro[…]

960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)