- ons 08 apr 2015, 21:48
Varenda gång man rör bromsen går ju rörelseenergin upp i rök.. Eller i värme snarare och det påverkar förbrukingen negativt.
Om den bromsar in kommer det ju självklart att dra mer soppa då den behöver börja gasa tidigare för att hålla den nya inställda hastigheten.
Det är alltså inte enbart motorbroms som när man själv släpper gasen utan "riktig" broms.
leiwi skrev:Eh vah?joel80 skrev:Ja det kan jag bekräfta.. Kör man ner den hastighet man vill ha för snabbt (alltså t.ex från 90-60 så bromsar bilen ner till den hastigheten.. Jag irriterar mig lite på det då jag vill motorbromsa för förbrukningens skull
Jo men bilen har ju "släppt gasen" och ligger ju redan på minsta förbrukning , och kan inte bli mindre med motorbroms, däremot ökar ju slitaget på bromsarna till verkstädernas stora glädje :shock: :shock:
Varenda gång man rör bromsen går ju rörelseenergin upp i rök.. Eller i värme snarare och det påverkar förbrukingen negativt.
Om den bromsar in kommer det ju självklart att dra mer soppa då den behöver börja gasa tidigare för att hålla den nya inställda hastigheten.
Det är alltså inte enbart motorbroms som när man själv släpper gasen utan "riktig" broms.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13