Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikeman
perhall skrev:Alla de där sakerna om årsmodell, stolar och klädsel tycker jag blir relativt oviktiga om valet står mellan D4 och T6!!!

Har en kompis som jobbar med Audi och på allvar menar att han föredrar liten motor, sportchassi och snygg klädsel framför stor motor, std-chassi och ful klädsel...
Håller med om det helt klart. I början är det kul att gasa på med en stor motor men det mesta man gör i bilen är att sitta å ha det gött och glida till vart man är på väg. Då är det bättre med mer utrustning och schysst klädsel m.m. Och vid det laget uppskattar man förbrukningen med en diesel. :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Du får nog bestämma dig hur viktig motorn är, sedan kan du leta bil. En D4 och en T6 är ju från olika planeter, näe föresten, olika solsystem.

För övrigt tror jag inte en T6:a som tagit de första årens värdetapp har en högre värdrminskning än dieselmotorern, snarare tvärt om vittnar iallafall de senaste årens begpriser på.

Båda dina två exempel är för övrigt ganska normalutrustade, alltså LÅNGT ifrån max eller fullutrustade som annonserna ger sken av.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
För er som köper nya XC60, nu har volvo bakat ihop ett inscription paket till XC60 då ingår inscriptionstolarna som har klart dom bästa stolarna mest komfortabla till XC60 enligt mig, liten aning mer skålade & och med mjukt softläder av hög kvalite. Inscription 20" Avior fälg, armstöd i softläder, inscription läderklädd instrumentpanel, elmanövrerad passagerarstol med mera.
Användarvisningsbild
av Jim Profit
Tack för er feedback! :D

Har ju läst en del på forumet att några förespråkar att köpa nytt istället. Men vad kostar motsvarande bilar efter rabatt nya?
Har också reagerat på att andrahandsvärdet på XC60 ibland verkar (orimligt?) högt. Principen halva värdet efter 3 år verkar inte stämma på XC60 eller?

Gillar ju också tanken på en T6 men jag har funderingar på hur väl den passar biltypen? Inbillar mig att den kanske passar bättre i en v60 R-design (som jag också tittar lite på...) istället för en XC60 som i min värld är lite av en glidare (och kanske riskerar att bli rejält törstig?..). Hade en XC90 Sport D5 för några år sedan och den trivdes jag bra med men det var ju inte bilen som uppmanade till "aktiv" körning precis. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Stör mig på det gamla analoga instrumentpanelen nu när den digitala finns:) Men det är ju bara en detalj samt den fanns väl inte 2012/2013?
Användarvisningsbild
av crumpets
perhall skrev:Alla de där sakerna om årsmodell, stolar och klädsel tycker jag blir relativt oviktiga om valet står mellan D4 och T6!!!

Har en kompis som jobbar med Audi och på allvar menar att han föredrar liten motor, sportchassi och snygg klädsel framför stor motor, std-chassi och ful klädsel...
Jag tror faktiskt han har rätt. Bra interiör och chassi njuter man av varje dag. Inte ofta man får chansen att vädra hästarna däremot. I alla fall inte om man kör 99% av sina mil i tät trafikerad E4 som undertecknad idiot :(
Jim Profit skrev:Tack för er feedback! :D

Har ju läst en del på forumet att några förespråkar att köpa nytt istället. Men vad kostar motsvarande bilar efter rabatt nya?
Har också reagerat på att andrahandsvärdet på XC60 ibland verkar (orimligt?) högt. Principen halva värdet efter 3 år verkar inte stämma på XC60 eller?
XC60 är ökända för att ha helt sinnessjukt andrahandsvärde. Folk verkar villiga att betala nästan vad som helst för dessa kärror.
av Mccartney
Kan tänka mig att att T6an passar bäst i v60 om man gillar lite mer sportig framtoning. Men kan tänka mig att motorn känns ännu mer lyxig i en xc60 som gildar bil:)
av rojo8515
Jag gillar de äldre analoga R-design instrumenten bättre än de nya digitala.

Njuter varje dag av att de är så behagliga att titta på, särskilt nu i vårsolen så blir det en riktigt läcker blå färg.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jim Profit skrev:Gillar ju också tanken på en T6 men jag har funderingar på hur väl den passar biltypen? Inbillar mig att den kanske passar bättre i en v60 R-design (som jag också tittar lite på...) istället för en XC60 som i min värld är lite av en glidare (och kanske riskerar att bli rejält törstig?..). Hade en XC90 Sport D5 för några år sedan och den trivdes jag bra med men det var ju inte bilen som uppmanade till "aktiv" körning precis. :mrgreen:
T6 sitter grymt fint i XC60. Det blir en lite speciell känsla att ha en bit över 300hk i den typen av bil, det blir lite overkligt på något sätt och är en fantastisk känsla. Klart en T6 drar ett par dl mer bränsle per mil än en diesel, det får man va beredd på.

Att jämföra XC90 med XC60 är som att jämföra en enhjulig skottkärra med en gocart, de är inte på samma planet vad det gäller väghållning.

/Martin

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]