Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kite
Jag har med fått upp varningen vid en långkörning. Det var med dubbfria vinterdäck. Fick leta ett tag efter klocka att mäta med men tyckte inte det verkade vara något ovanligt med lufttrycket när jag väl kontrollerat så din förklaring där med värmeutveckling som påverkar rullningsomkretsen låter vettigt.
av Jona
Jag har avaktiverat övervakningen då mina vinterdäck inte hade det installerat vid leverans av bilen (däcken ej från Volvo).
När vinterdäcken kom på varnade systemet efter en stund så min bil borde inte har övervakning via ABS.....
Antar då att det är TPMS. Givare för ett set däck ska kosta 2000:-...så det får nog förbli bortkopplat.
Har funkat förut att kolla manuellt :-)
av S80-04
Försäljaren sade att man måste kalibrera systemet vid byte till sommardäck. Býtte för två veckor sen utan att kalibrera, inget larm. Med vinterdäcken fick jag två gånger varning för lågt tryck i ett däck. Var felindikering och försvann med kalibrering. Har det passiva systemet.
av Volvoatlantic
leiwi skrev:
nadderf skrev:Tackar! Vilket är det indirekta och det direkta? Är via ABS det nya? vilket är mest pålitligt? Får snart min xc60 MY15 så e väldigt nyfiken på de mesta!
Direkt system är via sensorer i hjulen som är monterade på insidan ventilerna , indirekt system använder ABS givarna och är det nya systemet.
Svårt att säga vilken som är mest pålitlig men en klar fördel med det indirekta systemet (ABS) är att det fungerar oavsett vilka hjul man monterar . Med det direkta systemet måste man ju köpa och montera sensorer i fälgarna

Om man fått en eller flera "orange prickar " så måste en åtgärd göras (justera däcktrycket) innan kalibrering kan genomföras :D :D
Så har en S60 fra 2015 säkert systemet utan sensor i däckene, går jag ut från..

Det här är ju intressant. Vad är de[…]

Solgardin bakdörrar

Hej. Funderar på om det går utan all[…]

Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]