Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

LazerHawke skrev:det är continental dubbfritt
Dubbfria däck bromsar inte så bra på vanlig väg. Speciellt inte om de är av den Nordiska typen. (ContiVikingContact)

Skulle tro att bromsarna tog så bra de kund och ABS såg till att du låg på gränsen till vad däcken tolererade.

Jag har också dubbfria däck, jag behöver inte bromsa speciellt hårt för att ABS ska gå in. Hastigheten minskar då så pass snabbt som däcken medger. Att det inte bromsar så bra är däckens fel -- inte bromsarna.
EbbevonVolvo skrev:
LazerHawke skrev:Som sagt i rubriken fick nita idag och i samma veva upplevde jag att bromsarna inte tog riktigt, bilen i sig är en s60 t5 r - design 2015 gått 380mil i min ägo har haft den sen fabriken! Någon som vet vad fenomenet kan bero på?
Var det torrt eller vått på vägen? Temperatur i luften? Det enda du kan göra nu, för att kolla om det känns likadant, är att provbromsa på en säker plats. När man VERKLIGEN vill ha stopp på bilen så känns det som om bilen aldrig vill stanna.
torr vägbana 9°C ute typ
LazerHawke skrev:
EbbevonVolvo skrev:
LazerHawke skrev:Som sagt i rubriken fick nita idag och i samma veva upplevde jag att bromsarna inte tog riktigt, bilen i sig är en s60 t5 r - design 2015 gått 380mil i min ägo har haft den sen fabriken! Någon som vet vad fenomenet kan bero på?
Var det torrt eller vått på vägen? Temperatur i luften? Det enda du kan göra nu, för att kolla om det känns likadant, är att provbromsa på en säker plats. När man VERKLIGEN vill ha stopp på bilen så känns det som om bilen aldrig vill stanna.
torr vägbana 9°C ute typ
Dubbfria däck (oavsett kvalitet) fungerar som bäst när utetemperaturen är från 7°C och neråt. Som Malmstroem är inne på kan det vara däcken och inte bromsarna som är problemet.
Tätningsmassa ventilkåpa

Hej Finns det likvärdiga billigare alternativ[…]

Stänga av city safety permanent?

Baserat på min erfarenhet av City Safety beh[…]

Köp bosch-skivor(belagda) och sen ta bremb[…]

Jag köpte verktyg på Biltema när j[…]