Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hakan975
En riktigt härlig motor på 330 hästar, du är uppe i hundra innan 7 sekunder så det går undan, och det rejält.
Jag valde bort den p.g.a att dottern i huset som är 19 också ska köra bilen, fick bli en slöare diesel :D
Enda negativa i övrigt kan väl vara att man får åka och tanka lite oftare.
Användarvisningsbild
av Guzzi
Bränsleförbrukningen är för mig inte så jätteviktigt, kör ca 1800 mil/år och då uteslutande till/från jobbet.
Intressant för mig är att skrotet fungerar och inte bara har en massa fel titt som tätt.
Mitt intresse är tvåhjulingar så bilen har jag enbart för att jag måste ta mig till jobbet när det inte är hojsäsong.

Om nu kamdrivningen håller på dom där T6 så sparar man ju in ett kamremsbyte och den kostnaden får man ju bra många liter bensin för.

:oops: Nu har jag skräpat ner i Lagerpes tråd.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror förvisso inte att aggregatremsbytet är värst mycket enklare/billigare på en T6 än kamremsbytet är på en D5:a, men det händer ju iallafall först vid 24kmil vilket är många år bort om man köper en normalmilad maskin.
av dissonans
Guzzi skrev:Trevligt att höra. Finns det fler som är positiva? Ingen som är negativ? :)
Motorn är riktigt bra. Lådan är...riktigt tråkig. Jag sålde min pga lådan, inget annat.
av 122Sport
Uppfattar inte alls lådan som "tråkig".., tvärtom!
Har även åkt andra T6:or än den jag har just nu.
Men visst är den betydligt roligare än en "vanlig" T6 :)
av dissonans
122Sport skrev:Uppfattar inte alls lådan som "tråkig".., tvärtom!
Har även åkt andra T6:or än den jag har just nu.
Men visst är den betydligt roligare än en "vanlig" T6 :)
Polestar-lådan sägs vara väldigt annorlunda mappad.

Standard T6-låda (i mitt fall en 2008) var inget vidare alls. Ytterst glad för att växla ner även vid måttliga gaspådrag. Totalt onödigt när man har 400 nm.
av Lagerpe
Guzzi skrev: :oops: Nu har jag skräpat ner i Lagerpes tråd.
Ingen fara :) Intressanta synpunkter här! Jag skäms för att jag inte visste att motorn har kamkedja :oops:

Vår bil har vad jag förstår är den ovanliga kombinationen av T6-motorn och den bekvämare "Touring"-fjädringen.

Då fäljarna också bara är 18-tummare, vågar jag påstå att vår bil är den idealiska långfärdsbilen. Har kört från kust till kust och tillbaka i USA med den (var diplomat) samt mycket Autobahn och andra långa sträckor i Europa. Även efter tio timmar, kommer man fram fräsh som en lilja. :D

Vad gäller lådan tycker jag faktiskt att den är riktigt bra. I normalt D-läge växlar den (oftast) hur mjukt som helst, medan manuella växlingar i S-läget verkligen gör höghastighetskörning i Tyskland till ett sant nöje. :twisted:
av dissonans
Lagerpe skrev:
Guzzi skrev: :oops: Nu har jag skräpat ner i Lagerpes tråd.
Ingen fara :) Intressanta synpunkter här! Jag skäms för att jag inte visste att motorn har kamkedja :oops:

Vår bil har vad jag förstår är den ovanliga kombinationen av T6-motorn och den bekvämare "Touring"-fjädringen.

Då fäljarna också bara är 18-tummare, vågar jag påstå att vår bil är den idealiska långfärdsbilen. Har kört från kust till kust och tillbaka i USA med den (var diplomat) samt mycket Autobahn och andra långa sträckor i Europa. Även efter tio timmar, kommer man fram fräsh som en lilja. :D

Vad gäller lådan tycker jag faktiskt att den är riktigt bra. I normalt D-läge växlar den (oftast) hur mjukt som helst, medan manuella växlingar i S-läget verkligen gör höghastighetskörning i Tyskland till ett sant nöje. :twisted:
2012 har väl en något nyare automat med förbättrat ventilpaket? Tror att automaten uppgraderas lite samtidigt som version två av T6an kom (2011?)
av Lagerpe
dissonans skrev:2012 har väl en något nyare automat med förbättrat ventilpaket? Tror att automaten uppgraderas lite samtidigt som version två av T6an kom (2011?)
Vår bil levererades från fabriken i December 2011. Är den då av det här senare slaget som du nämner?
av dissonans
Lagerpe skrev:
dissonans skrev:2012 har väl en något nyare automat med förbättrat ventilpaket? Tror att automaten uppgraderas lite samtidigt som version två av T6an kom (2011?)
Vår bil levererades från fabriken i December 2011. Är den då av det här senare slaget som du nämner?
Om jag minns rätt har alla bilar med 304-hk (329hk, 350hk) motorn den uppgraderade lådan.
Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema

Ska jag vara ärlig så bytte jag dä[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sp[…]