Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicco
Perra83 skrev:Riktigt tråkigt!

Men varför finns den inte i Sverige? Norge är väl en lite kund.

Det är troligen en ganska låg "utvecklingskostnad" för "D5 twin engine"-versionen när det i princip endast är en programvara i motorn som verkar skilja från befintliga D6. Det är även smart kostnadsmässigt för produktion att göra en edition där alla har i princip samma konfiguration (få skillnader i tillval mellan bilarna). Man vill väl se till att boosta orderingången av PIH-drivlinan lite grann innan dieselfemman ersätts till förmån för någon annan PIH-variant.
av Linqid
I AMS artikel står det att det dessa 500 ex är en inledande specialutgåva och att versionen sedan ska erbjudas som ett vanligt alternativ.

Det är ju i så fall precis vad man gjorde med D6. Första årsmodellen var enbart i Electric Silver och matad med utrustning, sedan dess är den som vilken modell som helst.

Jag kan väl hålla med om att det hade varit roligare med VEA + el men tills dess är det ju inget negativt att man väljer att erbjuda fler alternativ. Fullt tillräckligt effekt och i övrigt samma fördelar som D6, men till lägre pris. Alltid lockar det någon, och det till nästan noll i utvecklingskostnad.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Nu har automotorsport uppdaterat med att det är en VEA diesel.
Användarvisningsbild
av V9097
Det här blir en intressant konkurrent, även om den är bensin/el. Volvo bör nog tänka till på prissättningen både på D5 Twin Engine och på D6 Plug In

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... iser-klara
av Primus
Mycket intressant. Efter 200 mil med min D6 kan jag säga att det är en fantastisk bil. Den borde verkligen erbjudas med mindre motorer. Dels för att få ned priset och dels för att få ned förbrukningen vid diseldrift. För alla som funderar på en D& eller denna modell så har jag kört de senaste 50 milen på ca 49 mil el. Helt otroligt. Jag kommer slå i begränsningen för gammal disel tyvärr. Min körprofil är perfekt för denna typ av hybrid.
Användarvisningsbild
av V9097
W.A.P.E. skrev:Nu har automotorsport uppdaterat med att det är en VEA diesel.
Jag hoppas detta stämmer, men jag tvivlar. Anledningen till mitt tvivel är att om det var en VEA-motor borde den rimligen ligga några gram lägre i CO2 än D6 plug-in. Som det ser ut nu ligger både D6 och den nya D5 Twin Engine på 48g/km.

Den som lever får se
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
V9097 skrev:
W.A.P.E. skrev:Nu har automotorsport uppdaterat med att det är en VEA diesel.
Jag hoppas detta stämmer, men jag tvivlar. Anledningen till mitt tvivel är att om det var en VEA-motor borde den rimligen ligga några gram lägre i CO2 än D6 plug-in. Som det ser ut nu ligger både D6 och den nya D5 Twin Engine på 48g/km.

Den som lever får se
Ja, jag ser siffrorna, mailade därför automotorsport. De hade fått det bekräftat.
av Nicco
ersj skrev:På teknikensvärld står det att det är en effektmässigt mildare variant av befintliga V60 D6 AWD, tyvärr.
http://teknikensvarld.se/volvo-v60-d5-t ... il-176464/
Ja, och det är ju ett faktum oavsett vilken förbränningsmotor som sitter under huven med angiven effekt.

Följande utdrag från artikeln säger varken bu eller bä tycker jag. Det ska bli intressant att följa detta.
Teknikens Värld skrev: "Drivlinan är densamma bortsett från dieselmaskinen som utgörs av D4:an i stället för D5:an. Således 163 hästkrafter i stället för 215."
Flödar förgasare

Sker bara det i bland är det flottörvent[…]

Tror inte vi behöver en tråd om vad ba[…]

Ny Kartuppdatering

Då bör du ju ha passerat sådana g[…]

Falsklarm av insekt?

Visst. Har haft problem med att flugor/fjäril[…]