Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
MartinS skrev:Är det bränslevärmare på den verkar tre år helt normalt...
Ja, och nej, tre år är inte normalt.
På förra bilen höll batteriet nästan 6 år och på förrförra bilen byttes batteriet på garantin efter 3 månader, men sedan körde jag nästan 10 år innan jag sålde bilen -med samma batteri.
Användarvisningsbild
av Perra83
Svinlätt att knäcka batteriet på en diesel med dieselvärmare. Typ 8år höll batteriet i min V70. Tre år i S60 D5:an el om det var fyra...

Sutta i en AGM från Volvo så får du rätt storlek och allt.
av martin991
Perra83 skrev:Svinlätt att knäcka batteriet på en diesel med dieselvärmare. Typ 8år höll batteriet i min V70. Tre år i S60 D5:an el om det var fyra...

Sutta i en AGM från Volvo så får du rätt storlek och allt.
Har en xc60 med dieselvärmare. Kör den inte speciellt ofta men vad är det som gör att man knäcker batteriet?
Jag har motorvärmare installerad men tycker det är så smidigt att bara starta dieselvärmaren 20-30 min innan jag ska ta bilen.
av zxcvbn
Mitt batteri i min V70 diesel , -07 har hållit i 8 år. D.vs från när bilen var ny.

Dieselvärmare med fjärr och bor längst upp i Norr d.vs väldigt sträng kyla

16500 mil.
Användarvisningsbild
av iFortyCC
Sedan flera år tillbaka så har Volvo infört en liten styrenhet (BMS) som sitter på minuskabels batterianslutning.
Denna har till uppgift att övervaka laddningen av batteriet. Vid 85% laddat batteri så stängs laddningen av för
att spara på bränslet. Om man sedan kör bilen, använder stolsvärme, rutvärme, tillsatsvärmare och annat så
laddar man ur batteriet såpass mycket att man få problem med varning och kallstart.

För att spara på batteriet så rekommenderar jag en liten underhållsladdare som man kan koppla in på helgen
t ex. Ett urladdat batteri tar skada om det sker för ofta och går ej att rädda.
av mikebike
iFortyCC skrev:För att spara på batteriet så rekommenderar jag en liten underhållsladdare som man kan koppla in på helgen
Och var skall man koppla in den då?
De senaste 32 åren har jag inte haft tillgång till något vägguttag nära bilen.
av zxcvbn
Perra83 skrev:Då har du kört lite mer än många av oss andra.
Hur menar du nu? Kör inte ens speciellt långa sträckor.. Och fast det är -35 och kallare så startar den ändå . Kör med dieselvärmaren inann Jag åker iväg.

Står det Volvo, på XC60 batteri? Det måste väll det vara?

Kör i snitt ca 2000mil per år med V70, Fast dock blir det väll batteribyte snart enbart för man sagt att det hållt länge... :D
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]