Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Tyvärr varierar det en hel del i kontrakten för privatleasing.

Det går inte att generellt säga att privatleasing är en dålig ide. Kostnadsmässigt blir det alltid något dyrare för "säljaren" eftersom räntan inte blir avdragsgill. Men eftersom räntan numera är så pass låg, så spelar den relativt liten roll för totalkostnaden för en bil.

Det börjar vara rätt vanligt att privatleasingkampanjer är hyfsat ordentligt subventionerat relativt att köpa en ny bil för egna pengar. Om så är fallet så blir det billigare än att köpa samma bil rakt av för egna pengar.

Enda sättet att få reda på vad som troligtvis är mest fördelaktigt är att räkna på det. Osäkerheten vid rent köp är andrahandsvärdet, och vid leasing vilka extrakostnader du eventuellt får för skick och övermil. Så svaret blir inte exakt, men torde ge en relativt bra indikation.
Användarvisningsbild
av poseidon
PaNi skrev:
poseidon skrev:En fördel är väl att de som leasar ut bilen kan dra av momsen vilket gör att de kan ge en bra månadskostnad.
Hur menar du nu? Det där får du gärna förklara mer i detalj. Observera att vi pratar om leasing till en PRIVATkund.
Det är ju ett separat leasingbolag som äger bilen och betalar därför ingen moms på köpet av bilen. Säjer du däremot till privatperson betalar du ju moms.

(jag kan ha missuppfattat detta)
Användarvisningsbild
av PaNi
poseidon skrev:
PaNi skrev:
poseidon skrev:En fördel är väl att de som leasar ut bilen kan dra av momsen vilket gör att de kan ge en bra månadskostnad.
Hur menar du nu? Det där får du gärna förklara mer i detalj. Observera att vi pratar om leasing till en PRIVATkund.
Det är ju ett separat leasingbolag som äger bilen och betalar därför ingen moms på köpet av bilen. Säjer du däremot till privatperson betalar du ju moms.

(jag kan ha missuppfattat detta)
Så är det ju, men tjänsten som leasingbolaget sen säljer till privatkunden är ju momspliktig så momsen kommer brukaren inte undan ändå. Magdalena missar aldrig en chans att skinna oss :-)
Användarvisningsbild
av poseidon
Jo fast det blir ju bara på en del av priset eftersom du bara leasar bilen tills den är värd säg 50%. "man måste hålla reda på pocenten vetu"
Användarvisningsbild
av crumpets
Malmstroem skrev:Tyvärr varierar det en hel del i kontrakten för privatleasing.

Det går inte att generellt säga att privatleasing är en dålig ide. Kostnadsmässigt blir det alltid något dyrare för "säljaren" eftersom räntan inte blir avdragsgill. Men eftersom räntan numera är så pass låg, så spelar den relativt liten roll för totalkostnaden för en bil.

Det börjar vara rätt vanligt att privatleasingkampanjer är hyfsat ordentligt subventionerat relativt att köpa en ny bil för egna pengar. Om så är fallet så blir det billigare än att köpa samma bil rakt av för egna pengar.

Enda sättet att få reda på vad som troligtvis är mest fördelaktigt är att räkna på det. Osäkerheten vid rent köp är andrahandsvärdet, och vid leasing vilka extrakostnader du eventuellt får för skick och övermil. Så svaret blir inte exakt, men torde ge en relativt bra indikation.
Fast det är ju i de fall då det VET att de kommer få mer än normalt betalt av kund för detta fordon som beg. De GER aldrig bort delar av bilens värde. Kampanjer sker genom att man skruvar upp andrahandsvärdet i kalkylen, men då hade lika gärna en privatköpare kunnat sälja den för det beloppet... Det finns ingen gratis lunch.
Användarvisningsbild
av PaNi
Crumpets har helt rätt, det finns ingen gratis lunch. Att privatleasingen ökar beror snarare på ett ändrat synsätt på privatekonomi. Vi vill inte äga saker, vi vill köpa tjänster och slippa bry oss. Och det är väl OK, bara man är medveten om att man betalar någon annan för att ta risken.

Jag gick och funderade på privatleasing för ett år sedan när det var dags att byta andrabilen. Men när till och med bilhandlaren (som jag känner privat också) avrådde så blev det en privatägd bil igen. Om det är en fast månadskostnad man är ute efter så kan man göra som jag har gjort:

- Be om en offert på privatleasing
- Köp sen samma bil privat
- Öppna ett bankkonto och döp det till någon kul namn
- Sätt upp en automatisk överföring varje månad på samma belopp som stod på leasing-offerten
- Plocka alla utgifter du har på bilen (förutom bränslet) från ditt bilkonto

Efter 24 månader garanterar jag att du har pengar på kontot som du kan göra något roligare för än att lämna bort till bilhandlaren.
av Malmstroem
Volvo har ofta kampanjer där de säljer bilarna billigare. "Business Edition" eller "Your Edition" eller något annat sätt att locka kunder.

Det som händer nu är att många av dessa kampanjer kommer som privatleasingserbjudanden. De är inte alltid tillgängliga för kontantköpare. Volvo brukar i och för sig oftast (inte alltid) ha liknande rabatter för alla kontraktsformer -- men t.ex. BMW och Toyota har kört "specialpriser" som bara varit tillgängliga för privatleasing.

Om man utnyttjar ett sådant erbjudande -- där bilföretaget ger rabatt -- kan det mycket väl bli billigare än att köpa bilen privat. Lägre kostnad för försäkring och service vid privatleasing kan också ge lägre totalkostnad.

Allt annat lika blir det billigare att äga bilen -- tack vare ränteavdraget. Nu är inte verkligheten lika lättberäknad, därför är det lite för snabbt att direkt avfärda privatleasing utan att räknat på kontraktet.

(För övrigt äger jag min Volvo själv, och kommer bara att leasa om det är signifikant billigare.)
Användarvisningsbild
av PaNi
Malmstroem skrev:
Allt annat lika blir det billigare att äga bilen -- tack vare ränteavdraget. Nu är inte verkligheten lika lättberäknad, därför är det lite för snabbt att direkt avfärda privatleasing utan att räknat på kontraktet.
Jag skulle nog vilja hävda att just ränteavdraget har en ganska liten inverkan på ekvationen. Betydligt större del av kostnaden ligger i värdeminskningen. Om du äger och sköter din bil har den med stor sannolikhet ett högre värde när det är dags att sälja den än det restvärde leasingfirman räknar med.

Sen har du en bra poäng med försäkringen. Om du är en 45-åring bosatt några mil utanför Karesuando har du mer att vinna på att äga privat än en 18-åring i Angered. Försäkringen varierar kraftigt, men leasingavgiften är densamma.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Viktor89 skrev:Hej!
jag kollade upp en begagnad XC60 -14 där det gick att leasa.
Den hade rullat ca 4400 mil och försäljningspriset var 369000:-
Kansle lite ot, men varför köpa en beggad med flera tusen mil på mätaren då en helt ny bil med 0 mil hamnar på samma pris? t.ex http://www.blocket.se/ostergotland/Volv ... ca=1_3&w=3
av Lövet
Utrustningen kanske skiljer?
Instabil styrning (XC70 -16)

Hejsan, Ny på forumet.. XC70 D4 Awd 2016. […]

B230fk banjoanslutningar

Halloj allesammans! Jag håller just nu p&ari[…]

Beror på vilken drivlina du syftar på[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Komplett kopplingssats från Sachs gick p&ari[…]