Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

volvofantast skrev:Har du provkört dom olika motor alternativen och känt vilken du gillar mest?
Jag har testat en d5 v60 manuell som jag ärligt talat fann lite på den trötta sidan. Har tidigare kört d2 v50 och många olika v70. Har dock inte testat 2.5ft och har läst en del positivt om körglädjen i dom.

Har inte hunnit testa d3 v/s60 ännu men känns som det är vettigare än d5 ur ekonomisk synvinkel då d5an inte var särskilt spännande heller. Kan lika gärna gå all out på spargrisen och köra med en d3a som har lite ork för omkörningar om inget annat.

Har inte testat bensinvarianterna av v60n och vet inte alls om dom är lite bättre än dieslarna för körglädjen.
Vill du ha en motor som du kan köra ifrån dom som kommer flygande bakom dig ska du köpa en T6. Vet själv hur det är att köra om med hjulspinn men den tiden är förbi.
Nu förtiden njuter jag av skön musik ur en bra stereo och låter den adaptiva farthållaren ta mig dit jag ska.
163hk o 400Nm räcker bra. Segdra mellan 65-80km/h på sexan tar en evighet. Över 1400varv tuffar det på bättre. 100+ km/h där orkar motorn riktigt bra.

Lätt en D3 summum före en D5 R-Design utan utrustning.
Detta kanske inte är ett alternativ men ändå, känns som att det kanske skulle kunna göra ett ok klipp på den, ca 10.000 mil S80 T5 manuell Summum MY12, 4-cyl 240hk, snabb & hyffsat snål på bränsle, billig att serva, låg skatt, sensus & bra utrymme i bilen. :P

https://www.kvd.se/auktion/alla/Volvo/S ... 0hk/641997
Det är Volvos 4-cyl GTDi motor. Finns i de flesta modellerna. Betydligt mer bränsleeffektiv än 2,5FT.

http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... ?itemid=34
Lägger min röst på V60.
Är super nöjd med min V60 D3 R-Design, det ända negativa jag kan komma på är att bagaget är lite svår packat på grund av den lutande bakrutan. Men tycker att det funkar bra, skulle det inte räcka till för lång semester så kan man ju slänga på en takbox i värsta fall.

V60 är bra mycket mer underhållande att köra än V70, R-Design chassit är en bra kompromiss på komfort å lite sport.
Tycker även att stolarna är bättre i V60 än v70, framför allt så kan man sitta längre ner vilket jag föredrar.
Angående D3motorn så skilljer karaktären på my2011 och my2012. Å även skatten en hel del.

D5204T2 som sitter i my2011 lämnar Max effekt vid 2900rpm
D5204T3 som sitter i my2012 samma motor som D4 my2013 lämnar Max effekt vid 3500rpm det ger den ett bättre körbarhet, gör ganska stor skillnad på en diesel som har ett kort användnings register. My2012 fick även s/s som gör att
skatten blir billigare.

Mitt intryck av motorn, är absolut ingen raket, men räcker absolut till.
Bra med vrid gör att den känns stark. Omkörningar är inga problem.
Har förr åkt Autotech trimmad volvo, så är ju klart att det är skillnad, men upplever inte D3 slö.
Är nöjd med förbrukningen också, ligger på ca 0,5.
Sedär ja, man lär sig något nytt varje dag! Ang din fråga så hade jag som många andra skriver också tagit V60. Väldigt trevlig och snygg bil. Motorn är väldigt lagom, Räcker mer än väl för vardagskörning. Något race på bana är väl inte aktuellt kanske.
Tusen tack för hjälpen, den var inte alls dum faktiskt! Ni är för goa som tom skickar förslag till en! :D
Hur pass mycket större är s80n jämfört med s60n? måste erkänna att jag inte har tittat mycket på dom!

Edit: Tänkte passa på att fråga er om ni har haft några dåliga erfarenheter med importerade Volvos?
De flesta med navigator på blocket verkar vara importerade av någon anledning :(
MartinB82 skrev: V60 är bra mycket mer underhållande att köra än V70, R-Design chassit är en bra kompromiss på komfort å lite sport.
Tycker även att stolarna är bättre i V60 än v70, framför allt så kan man sitta längre ner vilket jag föredrar.
Aha, då var det inte bara som jag inbillade mig! Kändes som stolarna kramade en bra mycket bättre i V60:n än i v70:n.
Inget fel på V70-stolarna men jag gillar att bli omkramad och inmyst av sätena ;)
MartinB82 skrev: Angående D3motorn så skilljer karaktären på my2011 och my2012. Å även skatten en hel del.
D5204T2 som sitter i my2011 lämnar Max effekt vid 2900rpm
D5204T3 som sitter i my2012 samma motor som D4 my2013 lämnar Max effekt vid 3500rpm det ger den ett bättre körbarhet, gör ganska stor skillnad på en diesel som har ett kort användnings register. My2012 fick även s/s som gör att
skatten blir billigare.

Mitt intryck av motorn, är absolut ingen raket, men räcker absolut till.
Bra med vrid gör att den känns stark. Omkörningar är inga problem.
Har förr åkt Autotech trimmad volvo, så är ju klart att det är skillnad, men upplever inte D3 slö.
Är nöjd med förbrukningen också, ligger på ca 0,5.
Åter igen, tusen tack för infot :) Hade inte förväntat mig att folk skulle ta sig tid och faktiskt hjälpa en på detta viset, tack!

Well, om jag tummar på r-design och kanske går för en import, så kan jag ju köra på d4-d5 eller t4-t5 istället med summum-paket i bästa fall.
Vet dock inte hur pass bra idé det är med importen.
Misstänker att man kan ändra om språket på mätartavlorna/färddatorn osv?

Beror på vilken drivlina du syftar på[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Komplett kopplingssats från Sachs gick p&ari[…]

Du måste alltid nolla boxarna när du sk[…]

V70N -01 Växellådsbekymmer.

Jag hade kikat på kransarna. Kan vara en lit[…]