Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Ang. förra talaren: Gör Eco+ någon nytta alls när man kör med aktiv farthållare? Bilen bromsar själv.
Användarvisningsbild
av crumpets
MångaVOLVO skrev:Jag märker ingen motorbroms alls på min VEA D4 AUT.
Den rullar lätt även om ECO inte är intryckt. Har ni motorbroms?
Kommer du från en bensinare? Jag tycker dieslar generellt sett känns som de har nästan omärkbar motorbroms i jämförelse. Borde ha med trotteln att göra.
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
crumpets skrev:
MångaVOLVO skrev:Jag märker ingen motorbroms alls på min VEA D4 AUT.
Den rullar lätt även om ECO inte är intryckt. Har ni motorbroms?
Kommer du från en bensinare? Jag tycker dieslar generellt sett känns som de har nästan omärkbar motorbroms i jämförelse. Borde ha med trotteln att göra.
Ja Crumpets min första dieselbils :) Väldigt trivsam.
av LJN
PaNi skrev:Inte svar på TS fråga, men ECO+ är svår att använda i stadstrafik eftersom man inte får någon motorbroms. Man rullar ikapp bilen framför i köerna. Grymt irriterande. Jag skulle vilja ha ett snålare växlingschema men slippa frihjulet.
ECO+ har frihjul i fartspannet 60-140 km, när farten går under 60 km så kopplas frihjulsfunktionen ur. Det finns en liten energifiness till med ECO+, automaten låser snabbare/hårdare på växlarna och växlar upp/ner vid något lägre varvtal. För den som är intresserad av ECO körning och planerar sin frihjulskörning så finns nog några droppar att spara :)
Användarvisningsbild
av crumpets
Det är faktiskt riktigt bra även i verklig trafik. Vi utvärderade konceptet på tunga fordon och sparade omkring 3% soppa på motorväg. Det är extremt bra!
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
ECO drar ju bra från bara några hundra varv- Imponerande.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Eco roll som det kallas på volvolastbilarna är betydligt bättre utvecklat än PB-sidan
av BennyL
Jag tycker att det fungerar finfint att köra med ECO+ även i stadstrafik och som någon sa så är det inte frihjul i lägre farter så stadstrafik fungerar som vanligt med motorbroms. Sedan gillar jag att den växlar mer "diesel-likt" alltså vid lägre varv och även med lock-up på växlarna... Jepp, kommer från diesel med DSG så låga varv, snabb automat utan slirning är uppskattat.
Sedan att T5:an är tillräckligt stark på låga varv gör ju att det fungerar att köra den så.

Om man sparar något? Skulle tro att på landsväg 70-90 så finns där några droppar att spara om man kör utan farthållaren och den rullar jäkligt lätt om man släpper gasen i en svag nedförsbacke...

Nackdelar då? Bilen blir lite segare om man vill köra om, men då är det bara att flytta spaken till "S-läget" så händer det grejer!
Användarvisningsbild
av Strebern
LJN skrev:
PaNi skrev:Inte svar på TS fråga, men ECO+ är svår att använda i stadstrafik eftersom man inte får någon motorbroms. Man rullar ikapp bilen framför i köerna. Grymt irriterande. Jag skulle vilja ha ett snålare växlingschema men slippa frihjulet.
ECO+ har frihjul i fartspannet 60-140 km, när farten går under 60 km så kopplas frihjulsfunktionen ur. Det finns en liten energifiness till med ECO+, automaten låser snabbare/hårdare på växlarna och växlar upp/ner vid något lägre varvtal. För den som är intresserad av ECO körning och planerar sin frihjulskörning så finns nog några droppar att spara :)
Som mest 5% att spara enligt Volvo, och då får man väl köra fanatiskt samt ha alla rätta förutsättningarna i klimat, väglag, last etc antar jag... och det ger i stort sett ingenting. Bättre att köpa en mer miljövänlig bil från början om detta är intressant, för max 5% är ingenting, särskilt när det i verkligheten sannolikt blir en lägre %.
Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett fa[…]

Motorproblem

Att motorlampan blinkar när motorn går […]