Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det skulle ju va första vea mrd awd isåfall, låter tveksamt.
Teknikens Värld har till och med testat det alternativet i en "Duell" (typ mini-test) mot minns-inte-vad, så att det är VEA med AWD råder det inga tvivel om.
Här är en pressrelease för den som fortfarande tvivlar på att V40CC T5 AWD har VEA-motor :-) (från 26/9-2014)

https://www.media.volvocars.com/global/ ... ss-country
Användarvisningsbild
av PaNi
Det var ju en glad nyhet. Detta måste väl då vara den första AWD-Volvon förutom XC90 som erbjuds med VEA-motor och 8-stegslådan?

Då saknas det bara en manuell växellåda då så vet jag vilken bil jag ska ha härnäst. Och kanske en dieselmotor också.
av riha
PaNi skrev:Det var ju en glad nyhet. Detta måste väl då vara den första AWD-Volvon förutom XC90 som erbjuds med VEA-motor och 8-stegslådan?

Då saknas det bara en manuell växellåda då så vet jag vilken bil jag ska ha härnäst. Och kanske en dieselmotor också.

Har för mig det var snack om att de kommer gå nerifrån, nästa batch av bilar som skall få VEA med AWD är väl 60 serien och sen 70 serien.
Får väl se vad som dyker upp på bygg-din-bil, då de håller på att uppdatera den nu med MY16 verkar det som.

Själv har jag över två år kvar, så vid den tidpunkten så finns nog alla modellerna med VEA + AWD.
Inte för att det svarar på frågan. Men varför hålla på med manuella lådor över huvudtaget. Kan inte sönerna skaffa bil med automat dom också. Så slipper du åka omkring med manuell enkom för det? Tycker för övrigt reglerna är hopplöst föråldrade. Kan man framföra en bil säkert så spelar det ingen roll om man behöver växla manuellt eller inte.

Alternativt, skaffa en övningskörningsbil, så ofta som du byter bilar verkar det finnas resurser :-)
Går väl bra att övningsköra med automat? :) Jag övningskörde XC60 D3 Awd aut i 2 år. :-)-)

Beror på vilken drivlina du syftar på[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Komplett kopplingssats från Sachs gick p&ari[…]

Du måste alltid nolla boxarna när du sk[…]

V70N -01 Växellådsbekymmer.

Jag hade kikat på kransarna. Kan vara en lit[…]