Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

GeBo skrev:ett utmärkt exempel på att Volvo inte bygger bilar för vardagsbruk, utan att man själv måste ta omvägar och anpassa sig till bilen. Synd, för i min värld är bilen ett verktyg och inte en trofé´...
Nä, det håller jag nog inte med om. Om man inte har intresse av att hålla efter en läderklädsel eller om bilen är mer redskap än ett intresse (avvägningsfråga iofs) så ska man ju inte köpa en bil med läderklädsel till att börja med, utan en bil med tygklädsel.
jag håller iof med, köper man läderklädsel får man skylla sig själv. Inte lägga skulden på Volvo.
steppar man upp lite och satsar på Inscription så är problemet löst. Det lönar sig aldrig att snåla... :roll:
Enligt ett rykte jag hörde så var Stefan Jacoby fd VD besviken på Volvos läderklädslar men inte som ni kanske tror / önskar i detta fall.
"Ser förjävliga ut som nya spelar ingen roll att de ska hålla x-tusen mil. Förstabils ägaren ska ha det bra resten spelar ingen roll"
Jag tror de flesta personer köper en bil, inte en altartavla. Vem orkar smörja sin skinnklädsel regelbundet, min fru har en 965 3.0 från 1996 med riktig skinnklädsel, köpte den år 2000 och har ALDRIG smörjt inredningen men den ser fortfarande ut som ny fast dottern har kräkts regelbundet i bilen. Men 1996 så tror jag skinnklädsel kostade 20,000+ extra och den är riktigt tjock i kvalitén. Dagens kvalité på skinnklädsel motsvarar väl mer målad papp inte skinn.
Lustigt nog så har jag märkt av saker som snålats in på (sparats på) sedan håkan samuelsson tog över som VD. Givetvis har det blivit förbättringar på vissa saker också. Jacoby kanske hade för höga ambitioner om Volvo?
GeBo skrev:vad han inte förstår är att om ingen vill vara andrahands-köpare kommer heller ingen att vilja vara förstahands-köpare, av självklara ekonomiska skäl...
Se på audi. Deras inredning är _slut_ på många av modellerna efter 15000 mil, knappar tappar färgen, allt är typ löst, skinnet ligger som en säck på stoppningen. Och ändå köper folk dom beg. För att det är en audi.
Han hade och har en poäng, men samtidigt kommer biltillverkande i högre segment komma att handla mer och mer om hantverk och detaljer, då fungerar det inte att komma med fult men bra, eller snyggt men dåligt. Det ska vara snyggt och bra. Pga tekniknivån och att bilar har kommit att handla mer än om a-b, så är livslängden helt klart kortare också, det finns ingen ekonomisk vinning i att bygga evighetsmaskiner
Volvo får kanske ta och se över om dom verkligen ska behålla sitt kärnvärde: kvalité!!

Långt mellan byten är en större ri[…]

Bakre ljuddämpare hål

Jag inte sett sådana hål på n&ar[…]

B230F går fett

Okej, då får jag kolla närmare p&[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&a[…]