Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan nästan garantera att det finns en lösning för minst 5 säkert 6cylindrigt i reserv om det är tvärstopp på 4 cylindrigt. Problemet är väl att det är inte bara efterfrågan man måste ta hänsyn till, utan även snitt-co2 som skulle ner MYCKET till 2020 (tror jag det var iaf).
Men personligen har jag inget emot att det blir fyror, möjligen att det svider lite i mej att detinte finns nån dieselsexa, dieselfyror och femmor är inte min melodi direkt.
Men men, utan vidareutveckling hade vi åkt raka sidventilsmotorer fortfarande.
perhall skrev:Ja, undra hur det ska gå utan annat än 3- och 4-cylindriga motorer.

Till och med i en Mercedes S-klass är ljudisoleringen otillräcklig för att stänga ute det fula ljudet från en 4-cyl motor, och körkänsla och motorgång är sämre...

Men kanske nästa generation inte bryr sig...
PH
Nästa generation tycker det är rätt kul med 2 liters slagvolym, 306 hk, 0-100 på 6.0 sek, sannolikt världens lägsta CO-utsläpp per hk, och en BRA automat :D

Sen att motorljudet inte låter som en 6:a är en annan sak, men det kan jag offra av många olika orsaker då ljudet av min motor ändå är ljusår mycket härligare än min gamla 2,5FT. Har även kört Volvos V8 i S80, och jag föredrar ljudet av min motor jämfört med det ljudet.
Gångkaraktären på T6 VEA är lik en 6:a vad gäller bottenkraften, det morrar dovt av motorn när man ligger konstant i 50 km/h, och duttar man lite på gasen så morrar det lite högre och bilen skjuter iväg bra utan ansträngning. (sen vet jag inte om det är tillverkat ljud och kommer ifrån stereohögtalarna eller ej, men bra låter det iaf)

Och just det, kompressorvinet är härligt att höra med, ger lite extra touch till upplevelsen.
Strebern

Kul att du skrev lite om VEA upplevelsen. Skulle vara kul att åka en sån har inte blivit av ännu. Kul att höra att dom jobbat på ljud upplevelsen för att få den bra. Det där med att tillsätta ljud via högtalarsystemet är en intressant grej.

Har sett på youtobe där dom installerar en datamodeller till givare för gasspjället varvtal och tror det var något mer. Sen fick dom den bilen att låta exakt som en gamal muskelbil dör även ljudet ändra sig på samma varvtal beroende på belastningen på motorn. Lät imponerande bra i videon.
Strebern skrev:
perhall skrev:Ja, undra hur det ska gå utan annat än 3- och 4-cylindriga motorer.

Till och med i en Mercedes S-klass är ljudisoleringen otillräcklig för att stänga ute det fula ljudet från en 4-cyl motor, och körkänsla och motorgång är sämre...

Men kanske nästa generation inte bryr sig...
PH
Nästa generation tycker det är rätt kul med 2 liters slagvolym, 306 hk, 0-100 på 6.0 sek, sannolikt världens lägsta CO-utsläpp per hk, och en BRA automat :D

Sen att motorljudet inte låter som en 6:a är en annan sak, men det kan jag offra av många olika orsaker då ljudet av min motor ändå är ljusår mycket härligare än min gamla 2,5FT. Har även kört Volvos V8 i S80, och jag föredrar ljudet av min motor jämfört med det ljudet.
Gångkaraktären på T6 VEA är lik en 6:a vad gäller bottenkraften, det morrar dovt av motorn när man ligger konstant i 50 km/h, och duttar man lite på gasen så morrar det lite högre och bilen skjuter iväg bra utan ansträngning. (sen vet jag inte om det är tillverkat ljud och kommer ifrån stereohögtalarna eller ej, men bra låter det iaf)

Och just det, kompressorvinet är härligt att höra med, ger lite extra touch till upplevelsen.
Jag valde mellan en v60 T6 VEA och en V60 T6 AWD. Rent ekonomisk så är T6 VEA betydligt bättre...men hur är bilen att köra på vintern med så många hästar och ingen AWD?
T6 Vea måste va den bästa av de nya motorerna det är ju den som fått bäst kritik. Ändå fast den drar väldigt lite bränsle är det få köper den.
Det är ju ingen som köper bensinbil i Sverige Simon, det är ju ingen förstasidesnyhet direkt. I NA säljer den dock finfint!

Men så mycket positivt kritik tycker jag mig inte sett att den fått, D4:an har väl fått bättre kritik, eller? Jag tycker många klagar på att T6:an känns tunn, jobbigt kompressorljud etc. etc. Det lär dessutom va duktigt med tourqesteer av vad jag läst mig till.
Jag har försökt få till en provkörning men den går inte att få tag på hos handlarna. En av anledningarna till att den inte säljer.. Moment22.

/Martin
Mccartney skrev:Kommer T6 VEA med AWD då tror jag den kan bli populär:)
Knappast i Sverige... Här föredrar vi bunkerolja nu för tiden.... :-/

Min uppfattning är att AWD-systemet är p[…]

Vilket nr på säkringen är det?

Instabil styrning (XC70 -16)

Hejsan, Ny på forumet.. XC70 D4 Awd 2016. […]

B230fk banjoanslutningar

Halloj allesammans! Jag håller just nu p&ari[…]