Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jo i V50 finns det. Men jag tycker inte det är speciellt konstigt att man får ett varningsmeddelande att värmaren är igång vid tidsstyrd start och direktstart. Då bör man ju stänga av värmaren när man åker iväg. Då uppfattar jag som att tillskottsvärmen tar vid. Däremot finns ingen anledning att ha varningsmeddelande vid tillskottsvärme, eftersom den inte skall stängas av manuellt.
Nja, vi reder ut begreppen lite...

På en bensinare så är jag ganska säker (måste dubbelkolla) på att den inte jobbar som hjälpvärmare, utan det är en ren parkeringsvärmare.

Det innebär att:
Om du kommer till bilen, startar den och kör iväg i -10 så kommer värmaren inte att starta själv. Du kommer i och för sig aldrig se något tecken på att den går, utan kan endast märka det genom att kolla om det ryker i röret eller låter bakom höger skärm nedanför A-stolpen.

Om du kört värmaren innan start med tidur eller VOC så kommer värmaren att fortsätta att gå till drifttiden är slut eller temperaturen i motorn är högre än 80 grader (på diesel i alla fall)
Så hur länge den går efter att du satt dig i bilen beror på hur länge den gått innan du satte dig i bilen.
Detta ser du på ikonen på instrumentpanelen att den är aktiv.

Nu måste jag kolla om det är tillsatsvärmare på min T5, återkommer om det
Vad jag kan se så finns ingen tillsatsvärmarfunktion på min T5:a, eftersom det inte finns något "autoläge - på/av" i värmemenyn.
Då har du troligen inte det på din T3:a heller, vilket du skall vara glad för...

Om du fryser, gå in på direktstart och aktivera värmaren.
BennyL skrev:Vad jag kan se så finns ingen tillsatsvärmarfunktion på min T5:a, eftersom det inte finns något "autoläge - på/av" i värmemenyn.
Då har du troligen inte det på din T3:a heller, vilket du skall vara glad för...

Om du fryser, gå in på direktstart och aktivera värmaren.
Jo jag har autoläge i min meny på min T3:a!:)

Alltså borde den ju fungera som hjälpvärmare. Kan annars inte förstå autolägesfunktionen:)
BennyL skrev:Hmmm, då är det olika på T3 och T5.
Ja, med auto-på så kommer värmaren att starta om motorn behöver det och det är kallare än typ +5 grader ute.
Ja det är just detta som inte riktigt stämmer för mig. Den verkar starta som den vill enligt ovan:)
Men har du en T5 MY15 med bensinvärmare alltså? Låter ju konstigt om inte du har denna funktion i så fall?
volvobrasse skrev:
Ja, med auto-på så kommer värmaren att starta om motorn behöver det och det är kallare än typ +5 grader ute.
Ja det är just detta som inte riktigt stämmer för mig. Den verkar starta som den vill enligt ovan:)
Men har du en T5 MY15 med bensinvärmare alltså? Låter ju konstigt om inte du har denna funktion i så fall?
Gränsen är kanske lägre på en T5. Dom blir snabbt varma och behöver knappast någon tillsatsvärme.
Har du klimatpaketet på din bil? Dvs parkeringsvärmare. Om inte så ligger nog skillnaden där i. Annars kan jag tycka att det är märkligt att man inte kan köra hjälpvärmare om man önskar och ändå har värmaren i bilen.
Kite skrev:
Har du klimatpaketet på din bil? Dvs parkeringsvärmare. Om inte så ligger nog skillnaden där i. Annars kan jag tycka att det är märkligt att man inte kan köra hjälpvärmare om man önskar och ändå har värmaren i bilen.
Jepp, jag har klimatpaket med VOC!
Utslagsbegränsare

Tjena gott folk! En fråga bara till det goda[…]

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]