- ons 21 jan 2015, 07:31
Jag har haft en C70 MY98, med "stora stereon", och det är nog det bästa billjud jag haft i någon bil.
Men där var det ju totalt 4 st 8" basar som lirade (3-vägs i framdörrarna, 1" diskant, ca 4" mellan och 8" bas, 2-vägs i hatthyllan, samma som fram men utan mellanregistret + centerhögtalare) så det ger ju en helt annan fyllighet än små skithögtalare som det sitter i V60n.
Man tycker att på 17 år ska de väl stereon inte bara bli sämre och sämre för varje år i bilarna???
Provade mitt PS lite imorse, och spelar man elektroniskt musik låter det rätt så bra med fabriksinställningarna, men kör man rock, pop och annat så blir det supertunt. Drar man då upp basen blir det mest bullrigt. Och om man sen lyssnar på elektronisk musik så blir det med förhöjd bas fruktansvärt.
Upplever ni andra samma sak?
Akilleshälen för PS är väl helt enkelt att det saknar fyllighet och definition i basen, det har inte en närvarande midbas, inget anslag i basen, och en för brölig bas i övrigt. Ljudet blir lätt platt och uttryckslöst.
Hur som helst ska jag be återförsäljaren fixa eller komma med en bra förklaring på att en P3-låt helt plötsligt låter "jättebra" med närvarande bas i 20 sekunder, och sedan känns det som att en baslåda plötsligt stängts av, ljudet faller helt. En FM-utsändning borde ju inte påverka detta, det ska väl bara brusa mer eller mindre?
Volvo V70 2,5T MY05