Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Strebern
V70 är en äldre konstruktion, V60 nyare.
V70 är MYCKET större än V60:n
V60 är klart roligare att köra.

T6:an, jag kör VEA-motorn i min V60:a, och visst saknar man ibland 4-hjulsdrift, det krafsar rätt bra (men rätt roligt), och det är rejält med "torquesteer". Gillar man lite mer oldschool, att effekten känns i bilen så är FWD med VEA en upplevelse. Har aldrigt kört T6 V6 AWD, men gissar att den är bra mycket mer komfortinriktad
Användarvisningsbild
av MartinS
T6 V6 finns inte.

En T6 6-cyl (I6) med polestar optimering är det ordentligt med riv i. Original upplevs den lite mer som en komforträcer.

Vill man ha körupplevelsen är det V60 som gäller. Vill man ha en snabb större bil, som är lite mer "premium" är det V70 som gäller.
Användarvisningsbild
av Strebern
MartinS skrev:T6 V6 finns inte.
Sorry, slarvigt skrivet av mig, V:t kom av bara farten, inte så ofta jag skriver om raka sexor. :lol:
av Lövet
Strebern skrev: V70 är MYCKET större än V60:n
Främst i bagaget och takhöjd i baksätet. Skillnaden i innerutrymme är mindre än man tror vad gäller längd och bredd.
Användarvisningsbild
av Strebern
Lövet skrev:
Strebern skrev: V70 är MYCKET större än V60:n
Främst i bagaget och takhöjd i baksätet. Skillnaden i innerutrymme är mindre än man tror vad gäller längd och bredd.
I V60:n jag har nu får tanten knappt plats bakom mig, hon får kila in fötterna under sätet och köra knäna i ryggen på mig.
Mitt huvud tar nästan i tak och sidobalk, och jag kommer knappt in i bilen, får kila mig in mellan ratt och sportsätes"puffen".
På min gamla S80 som är i stort samma utrymmen som V70 (S80:n har 1 cm längre benutrymme i baksätet) satt tanten med många centimeters glipa mellan knän och framsäta, och hennes fötter fick plats under förarsätet utan att behöva kila in dem. Jag hade säkert 2-5 cm kvar till tak och sidobalken var det ännu bättre avstånd till. Det är STOR skillnad på storlek. Min S80 hade större volym i skuffen än min nuvarande V60
av Lövet
Vi läser nog in lite olika vad STOR skillnad är. För mig är STOR skillnad Skoda Superb vs V60.
Jag upplever inte skillnaderna som så stora. Saknar inte min V70 annat än när jag storhandlar eller ska till tippen. Skulle V70 och V60 har samma stolar skulle nog skillnaderna upplevas mindre. Jag har bara haft "standardstol" på mina 2 V60.
Användarvisningsbild
av Strebern
Lövet skrev:Vi läser nog in lite olika vad STOR skillnad är. För mig är STOR skillnad Skoda Superb vs V60.
Jag upplever inte skillnaderna som så stora. Saknar inte min V70 annat än när jag storhandlar eller ska till tippen. Skulle V70 och V60 har samma stolar skulle nog skillnaderna upplevas mindre. Jag har bara haft "standardstol" på mina 2 V60.
Så är det, allt är relativt, jag är 193 cm lång, så jag är lite "kinkig" vad gäller utrymmen, jag märker när måtten i bilar varierar och V60:n är precis så det är acceptabla utrymmen för mig, nån cm kortare nånstans och jag hade inte fått plats.
av Lövet
Strebern skrev:
Lövet skrev:Vi läser nog in lite olika vad STOR skillnad är. För mig är STOR skillnad Skoda Superb vs V60.
Så är det, allt är relativt, jag är 193 cm lång, så jag är lite "kinkig" vad gäller utrymmen, jag märker när måtten i bilar varierar och V60:n är precis så det är acceptabla utrymmen för mig, nån cm kortare nånstans och jag hade inte fått plats.
I lumpen var jag 191cm men nån cm av dem har jag väl tappat vid det här laget. Är dock rätt smal så problemet att passa in mellan ratt och sidostöd är ganska litet i de flesta bilar.
av Mccartney
Jag och min sambo har två schäfrar....och vi diskutera nu om hundarna ska åka i bilen eller inte...därför valet mellan v60 och v70. En schäfer kan vi nog tränga in i en v60 men det är på gränsen...68cm i mankhöjd och den andra 72cm...men dem börjar komma till åren så dem åker inte så mycket.

V60 är sportigare och kostar mindre test körde en v60 idag och tyckte att man hörde en hel del vägljud. känns som v70 är tystare.

[…] och T5 finns endast med framhjulsdrift[…]

Min uppfattning är att AWD-systemet är p[…]

Vilket nr på säkringen är det?

Instabil styrning (XC70 -16)

Hejsan, Ny på forumet.. XC70 D4 Awd 2016. […]