Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Iofs hur vet du hur länge värmaren gått då den beräknar den behövda tiden själv och startar där efter???
....Syftar på att om du ställt värmaren via tidur 07:00 (innebär ju varm och körklar kl 07:00) avgör automatiken själv när värmaren ska starta.
Tex; minus 5grader, värmaren startar kl06:45, minus 15grader värmaren startar kanske kl06:20
P210 skrev:
Iofs hur vet du hur länge värmaren gått då den beräknar den behövda tiden själv och startar där efter???
....Syftar på att om du ställt värmaren via tidur 07:00 (innebär ju varm och körklar kl 07:00) avgör automatiken själv när värmaren ska starta.
Tex; minus 5grader, värmaren startar kl06:45, minus 15grader värmaren startar kanske kl06:20
Japp fattar det nu, dålig sömn i natt :) Men 9 av 10 ggr startar jag den som direktåtgärd.
volvobrasse skrev:
LazerHawke skrev:Iofs hur vet du hur länge värmaren gått då den beräknar den behövda tiden själv och startar där efter???
Nu är jag inte riktigt med? :) Då jag sätter mig i bilen stoppar jag den. Om jag slår på den 10 min innan har den väl rent logiskt gått i 10 min, eller? :)
Aah du gör så ;)
Jag tycker effekten på värmaren i min V60 är för klen.
I alla andra Volvodieslar har jag ställt tiden på värmaren 15 minuter efter jag har tänkt att köra för att det inte skall bli sauna i bilen, förutom när temperaturen närmar sig minus 10, då har jag ställt värmaren på "rätt" tid.
Nu i V60:n får värmaren alltid gå tiden ut och det är knappt isfritt på vindrutan, jag får väl ta till tricket att ställa två tider efter varandra.
Nu har jag en bensinvärmare från -06 men jag upplever lika på min paglar,vid ett par minus så är motortempen vid strecket innan kl 12, vid minus 17 är motortempen vid första strecket.

Volvo måste ha dragit ner på fläktanvändningen för att spara ström,
P210 skrev:Om värmaren tycker att motorn behöver hjälp upp i temperatur vid en kallstart stannar den när motorn nått arbetstemperatur eller när motorn stängs av.
Ok då förstår jag. Men i mitt fall så direktstartar och stoppar manuellt. Då får man anta då att om jag direktstartar, sätter mig i bilen och bilen själv stoppar värmaren så har den uppnått ok temp då? Problemet är bara att den gör ju så i bland, och i bland stoppar den inte alls fören jag gör det manuellt.

Konstigt att man inte har en parameter i instrumentet eller i appen dom presenterar indikator på ok temp i siffror?
När temperaturvisningen i elegance temat ligger i mitten är det normaltemp för motorn.
Startar du parkeringsvärmaren manuellt via direktstart så ska den gå 50 min eller tills du stänger av den. Dvs om du startar den 10 min innan körning, och sen kör 10 min och sedan parkerar utan att stänga av värmaren så kommer den gå 30 min till.
Värmaren som hjälpvärmaren, alltså "Auto värmare" (eller vad det nu står i kombit) går på automatiskt när det behövs och inget man som förare behöver passa alls (är enbart på när motorn är igång).
Kite skrev:När temperaturvisningen i elegance temat ligger i mitten är det normaltemp för motorn.
Startar du parkeringsvärmaren manuellt via direktstart så ska den gå 50 min eller tills du stänger av den. Dvs om du startar den 10 min innan körning, och sen kör 10 min och sedan parkerar utan att stänga av värmaren så kommer den gå 30 min till.
Värmaren som hjälpvärmaren, alltså "Auto värmare" (eller vad det nu står i kombit) går på automatiskt när det behövs och inget man som förare behöver passa alls (är enbart på när motorn är igång).
I mitten? Då borde det gälla alla teman? Jag kör ju performance, men jag har då aldrig sett att den ligger i mitten då jag startar bilen, även fast jag haft värmaren på i 25 min. Den brukar hoppa upp till mitten efter ca 5 min körning dock.

[…] och T5 finns endast med framhjulsdrift[…]

Min uppfattning är att AWD-systemet är p[…]

Vilket nr på säkringen är det?

Instabil styrning (XC70 -16)

Hejsan, Ny på forumet.. XC70 D4 Awd 2016. […]