Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bränsle-/elmotorvärmare? Bränslevärmare är smidigt men tumregeln är att bilen ska köras lika lång tid som värmaren gått, vilket inte ger någon längre tid för uppvärmning med bara 4-5 km körning. Onödigt batteribelastning känns det som.

Satsa på att investera i en elmotorvärmare, förutsatt du har p-plats där du kan köra den. Kostar någon tusenlapp (3-4000 /tror/ jag, med kupéuttag). Har du uttag både på jobbet och hemma känns det som en självklarhet.

Ingen tomgångskörning pls, har en granne som brukade tomgångsköra sin dieselskåpbil i evigheter på vintrarna. Luktade lagom kul även på hyfsade avstånd.
Schmoyoho skrev:Bränsle-/elmotorvärmare? Bränslevärmare är smidigt men tumregeln är att bilen ska köras lika lång tid som värmaren gått, vilket inte ger någon längre tid för uppvärmning med bara 4-5 km körning. Onödigt batteribelastning känns det som.
Fast detta håller inte jag med om faktiskt :) Detta var ett frågetecken för mig då jag har endast 5 km till jobbet. Det jag gör är att startar värmaren ca 8-10 min innan avfärd. Bilen hinner faktiskt bli hyfsad varm i mitt fall, ok inte 20 grader i kupén men helt ok. Funkade till och med i dag då det var -20. Dessutom när jag startar den kommer värmen på en gång. Jag kör lika länge till jobbet som jag kör värmaren alltså :)
Senast redigerad av 1 volvobrasse, redigerad totalt 0 gånger.
Tur att jag har bra grannar. Dessa dagar när det har snöat har ja kört värmaren nästan maxtid och sedan gått ut och startat för att sedan låta bilen stå på tomgång medans jag har kört bort snön från uppfarten. Stänger av all belysning på bilen så grannarna ser inte att den är igång :wink:

Skönt med varm och avisad bil.

Att låsa bilen utifrån går nog inte av säkerhetsskäl när motorn går.
petlin skrev:Hej,

i dessa vintertider vill jag kunna gå ut och starta bilen (V60 MY12) 10-15 min innan avfärd för att värma upp den. Samtidigt vill jag kunna lämna bilen låst på gatan under denna tid, dvs. låsa med nyckeln. Detta går dock inte, dvs. när bilen är igång går det inte låsa på med nyckeln. Jag misstänker att detta beror på att låsning av nyckel aktiverar larmet. Går detta lösa på något sätt?
Jag förutsätter att du har bränslevärmare och skulle jag vara du så när du parkerar bilen på kvällen ställer du in avfärdstid morgonen efter.
Aternativt gör som du skrev, går ut låser upp bilen ,startar värmaren och låser efter dig. Klart :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Perra83 skrev:Tur att jag har bra grannar. Dessa dagar när det har snöat har ja kört värmaren nästan maxtid och sedan gått ut och startat för att sedan låta bilen stå på tomgång medans jag har kört bort snön från uppfarten. Stänger av all belysning på bilen så grannarna ser inte att den är igång :wink:

Skönt med varm och avisad bil.

Att låsa bilen utifrån går nog inte av säkerhetsskäl när motorn går.
Men om du kör värmaren nästan maxtid, är inte bilen varm och avisad då?
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej, det går inte vad jag vet. Detta är en säkerhets och försäkringsfråga.
Användarvisningsbild
av SvenB
petlin skrev:Okej. Inte ens 2-3 minuters tomkörning är att föredra i minus jämfört kallstart och direkt belasta motorn?
En bilmotor väl inte dåligt av att man åker iväg direkt efter motorstart? Jag skulle tro det är tvärtom, den mår bättre av att komma upp i arbetstemperatur fort.
av Lövet
Motorn mår bäst av att åka iväg direkt

För en vanlig Svensson som ej kör p&arin[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]