Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LazerHawke
valln skrev:Jo, men Volvo vill nog fortsatt erbjuda awd och jag har svårt att tro att det kommer vea-motorer och awd på äldre befintliga plattformer speciellt v70 och s80. Förmodligen inte heller på s60/xc60.
jo men behövs ju inte 5cyl för AWD nya XC90 har ju awd har ju 4cyl på alla sina AWD
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
LazerHawke skrev:
valln skrev:Jo, men Volvo vill nog fortsatt erbjuda awd och jag har svårt att tro att det kommer vea-motorer och awd på äldre befintliga plattformer speciellt v70 och s80. Förmodligen inte heller på s60/xc60.
jo men behövs ju inte 5cyl för AWD nya XC90 har ju awd har ju 4cyl på alla sina AWD
Nu är det ju just dessa XC90 VEA motorer som "valln" syftar på i sitt inlägg, och inte tror kommer till äldre plattformar.

Något som skulle kunna tyda på att 5-cyl blir kvar lite är ju just detta att V60 Cross Country INTE får VEA AWD nu direkt. (av någon anledning, bilen är ju bara en ap-försenad sminkning) Som jag förstår det är det bara V40 Cross Country VEA T5 AWD som har detta i MY-15.5
Användarvisningsbild
av sony
Om det är 100% sant eller ej vet jag inte men sist när jag snackade med min säljare svarade han så här till mig. 5cylindriga motorer kommer troligen att vara kvar tills nästa modell av xc 60 kommer ut. Hade volvo kunnat kombinera AWD med vea och dagens plattform skulle dem göra detta redan idag.
Användarvisningsbild
av sony
PaNi skrev:Jag hoppas kunna beställa en femcylindrig XC60 AWD om ett år. Antingen manuell eller med nya 8-stegsautomaten, den gamla automaten är inte ett alternativ för mig. Håller tummarna...
Varför inte? Jag har automat och det är inget fel på lådan. Är jag verkligen så blind och okänslig att jag inte märker nåt...det snackas så mycket illa om 6stegad låda. Varför?
av chaffis75
Tror frågan är mycket mer komplex än så men tar det inte bort 5 cylindrig motorer till my16 så tror jag de är kvar till 60 och 70 modellerna byts till nya med spa plattformen.
En gissning från min sida men jag tror säljaren också gissar, ofta vet inte de förren ganska kort innan de lanseras och vet de något så får de inte säga något.

Fredrik
av Malmstroem
Jag har också den gamla 6-stegade lådan.

Jag har provat den 8-stegade. Jag tycker att den är betydligt bättre än den 6-stegade. Den slirar mindre, växlar snabbare och ger bättre acceleration och lägre bränsleförbrukning.

Skillnaden är dock inte så stor att jag byter bil och tappar AWD. För så dålig är inte den 6-stegade. För mig fungerar den helt OK. Jag förstår dock de som inte behöver AWD och väljer VEA med 8-stegad automat, vilket är en riktigt trevlig drivlinekombination.
Användarvisningsbild
av sony
Malmstroem skrev:Jag har också den gamla 6-stegade lådan.

Jag har provat den 8-stegade. Jag tycker att den är betydligt bättre än den 6-stegade. Den slirar mindre, växlar snabbare och ger bättre acceleration och lägre bränsleförbrukning.

Skillnaden är dock inte så stor att jag byter bil och tappar AWD. För så dålig är inte den 6-stegade. För mig fungerar den helt OK. Jag förstår dock de som inte behöver AWD och väljer VEA med 8-stegad automat, vilket är en riktigt trevlig drivlinekombination.

8 stegad låda är säkert bättre eftersom den är nyare men att bilen accelerar snabbare tror jag handlar mest om att bilen väger 300kg mindre inget annat.
av perhall
Nog ger en mer tätstegad låda bättre acc. Men det är klart att skillnaden är ju inte dramatisk mellan 6 och 8 steg. Jag har haft en XC90 T6 och den hade fyra steg. Enormt långt mellan växlarna och den tappade i acc. Det märks även i den sexstegade att det skulle vara bra med tätare mellan växlarna.
av Malmstroem
En automatlåda med fler och tätare steg ger både snabbare acceleration och lägre bränsleförbrukning än en annan likvärdig låda med färre och större steg. Det är därför biltillverkarna sett till att utveckla lådor med fler och fler växlar de senaste åren. Krasst sett från ren funktion skulle vi klara oss rätt bra med tre växlar.

Orsaken är att motorn kan ligga närmare det varvtal där den ger maximal effekt när det behövs (oftast rätt högt) -- också närmare det varvtal där den är mest effektiv (oftast rätt lågt).

P = τ * ω. Effekten är proportionerlig mot vridmoment multiplicerat med varvtalet. Vridmomentet är ofta relativt konstant över varvtalet, så det är varvtalet som ger effekten. Fördubblar du antalet användbara växlar så ökar du den tillgängliga effekten med 50% (givet konstant vridmoment och linjär acceleration, vilket är en rätt grov förenkling -- men det duger som räkneexempel.).

Mer tillgänglig effekt märks på accelerationstiderna. :wink:
av Nicco
sony skrev:
PaNi skrev:Jag hoppas kunna beställa en femcylindrig XC60 AWD om ett år. Antingen manuell eller med nya 8-stegsautomaten, den gamla automaten är inte ett alternativ för mig. Håller tummarna...
Varför inte? Jag har automat och det är inget fel på lådan. Är jag verkligen så blind och okänslig att jag inte märker nåt...det snackas så mycket illa om 6stegad låda. Varför?
Det beror ju på vilka krav man har och hur mycket man bryr sig om hur saker och ting fungerar. Märker man ingen större skillnad mellan lådorna och heller inte bryr sig om eventuella skillnader är det fine med det, inga problem. Skaffa en AWD med gamla automaten och var nöjd med det.

När man (som jag) kommer från BMW med 8 stegad automat ZF 8HP och sätter sig i en Volvo med den 6 stegade lådan från Aisin känns det som att kliva en generation tillbaka, och det tycker inte jag känns speciellt roligt när man ska köpa en ny bil. Jag hade gärna köpt en kärra med AWD, men när priset man får betala är den äldre automaten tycker åtminstone inte jag att det är värt det.
sony skrev:8 stegad låda är säkert bättre eftersom den är nyare men att bilen accelerar snabbare tror jag handlar mest om att bilen väger 300kg mindre inget annat.
På en V60 är D4 VEA med 8 stegad aut 1,2 sek snabbare 0-100 km/h (visst, inte den bästa jämförelsesiffran men nog säger det något) än V60 D4 AWD aut. 7,6 sek med VEA aut mot 8,8 sek med D4 AWD aut, VEA aut är alltså 14% snabbare. Delvis beror detta på viktskillnaden: 1744kg för VEA aut mot 1766kg för D4 AWD aut. VEA aut är alltså 1,3% (22kg) lättare och AWD lider av lite mer drivlineförluster, men utöver det? Effektivare automat?

(Ang. drivlineförluster för AWD. D5 aut vs. D5 AWD aut har samma tid 0-100. Manuell D5 är lite snabbare men har lägre maxmoment)
Malmstroem skrev:P = τ * ω. Effekten är proportionerlig mot vridmoment multiplicerat med varvtalet. Vridmomentet är ofta relativt konstant över varvtalet, så det är varvtalet som ger effekten. Fördubblar du antalet användbara växlar så ökar du den tillgängliga effekten med 50% (givet konstant vridmoment och linjär acceleration, vilket är en rätt grov förenkling -- men det duger som räkneexempel.).

Mer tillgänglig effekt märks på accelerationstiderna. :wink:
Bra förklaring!

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]