sony skrev:PaNi skrev:Jag hoppas kunna beställa en femcylindrig XC60 AWD om ett år. Antingen manuell eller med nya 8-stegsautomaten, den gamla automaten är inte ett alternativ för mig. Håller tummarna...
Varför inte? Jag har automat och det är inget fel på lådan. Är jag verkligen så blind och okänslig att jag inte märker nåt...det snackas så mycket illa om 6stegad låda. Varför?
Det beror ju på vilka krav man har och hur mycket man bryr sig om hur saker och ting fungerar. Märker man ingen större skillnad mellan lådorna och heller inte bryr sig om eventuella skillnader är det fine med det, inga problem. Skaffa en AWD med gamla automaten och var nöjd med det.
När man (som jag) kommer från BMW med 8 stegad automat ZF 8HP och sätter sig i en Volvo med den 6 stegade lådan från Aisin känns det som att kliva en generation tillbaka, och det tycker inte jag känns speciellt roligt när man ska köpa en ny bil. Jag hade gärna köpt en kärra med AWD, men när priset man får betala är den äldre automaten tycker åtminstone inte jag att det är värt det.
sony skrev:8 stegad låda är säkert bättre eftersom den är nyare men att bilen accelerar snabbare tror jag handlar mest om att bilen väger 300kg mindre inget annat.
På en V60 är D4 VEA med 8 stegad aut 1,2 sek snabbare 0-100 km/h (visst, inte den bästa jämförelsesiffran men nog säger det något) än V60 D4 AWD aut. 7,6 sek med VEA aut mot 8,8 sek med D4 AWD aut, VEA aut är alltså 14% snabbare. Delvis beror detta på viktskillnaden: 1744kg för VEA aut mot 1766kg för D4 AWD aut. VEA aut är alltså 1,3% (22kg) lättare och AWD lider av lite mer drivlineförluster, men utöver det? Effektivare automat?
(Ang. drivlineförluster för AWD. D5 aut vs. D5 AWD aut har samma tid 0-100. Manuell D5 är lite snabbare men har lägre maxmoment)
Malmstroem skrev:P = τ * ω. Effekten är proportionerlig mot vridmoment multiplicerat med varvtalet. Vridmomentet är ofta relativt konstant över varvtalet, så det är varvtalet som ger effekten. Fördubblar du antalet användbara växlar så ökar du den tillgängliga effekten med 50% (givet konstant vridmoment och linjär acceleration, vilket är en rätt grov förenkling -- men det duger som räkneexempel.).
Mer tillgänglig effekt märks på accelerationstiderna. 
Bra förklaring!