Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansjo
Momentum skrev:Gen II av lådan lider av dålig växlingskvalitet
Be om uppdatering av SW och att man grundadapterar lådan, då lär man lådan att växla från grunden, växlandet ska inte kännas
Grundadapteringen ska ske med både kall och varm bil, så det lär ta en hel dag om man inte fuskar över det, be om en lånebil
Jag har utfört det på min MY12 flera gånger
Min växlar ner hårt så det verkligen känns, men bara ibland
Slirandet är en del av lådans funktion, det ska slira under vissa förhållanden, ex lågt varv, hög växel, då slirar det för att dämpa ut vibrationer
Alternativet vore att växla ner och få mycket högre varvtal på motorn, slipping lock-up är begreppet
En av huvudorsaken till att jag redan bryter in min Xc70 och ratar Awd på den nya kärran....efter diverse kalibrering och programmering tycker jag ändå att den inte är riktigt vad man kan begära av en bil för över 440'...
av Jäverhammar
Låter inget trevligt! Har själv D4 AWD med Aut men i en XC70 uthämtad i november eller december -14.
Märker inte alls av att den skulle slira speciellt mycket. Kommer från en VAG DSG7 och upplever inte att volvons låda är så mycket sämre. Visst, den är långsammare och har mer kännbara växlingar men inte upplever jag den som beskrivs av T.S.
Kanske är olika beroende på adaptering, toleranser på komponenter och körstil.
Användarvisningsbild
av Momentum
LazerHawke skrev:var inne på en D5 AWD innan jag köpte min T5 nu upplevde lådan som slirig i D5an jämfört med den nya lådan på 8 växlar... så det ligger nånting i den gamla lådan som inte lirar så bra :/
Det är inget fel, lådan ska slira, den nyare lådan har flera växlar att välja på och behöver inte ta till knepet med slipping lock-up
Det är inget fel om lådan släpper på lock-up:en och "slirar" under vissa förutsättningar, det är så den är konstruerad att fungera

Något som t o m framfördes i pressreleasen
New 6-speed automatic transmission
The power from Volvo’s V8 engine passes through an entirely new 6-speed automatic transmission dimensioned to handle the high torque. This unit too is of particularly compact dimensions so as not to interfere with the car’s overall structure. Sixth gear is a pure overdrive ratio to ensure quiet cruising and low fuel consumption.
“We get simply massive ‘take-off’ force with this auto transmission,” says Jörgen Svensson.
“And at the same time, it has a very sporty nature and does not change up in the middle of a curve, for instance, but instead stays in the same gear until the bend straightens out.”
The new 6-speed transmission is of Geartronic type, which means that it can also be shifted manually. There is also a possibility for Lock-up, and slipping Lock-up, on all gears.
To ensure the optimum balance between driving properties, performance and fuel consumption the engine and transmission are treated as one unit. This is achieved with new software developed by Volvo, called CVC (Complete Vehicle Control). CVC is part of the integrated software package used, both in the engine control module and the transmission control module.
Among the many benefits of this approach was the possibility of integrating an overdrive 6th gear while still maintaining good driving performance by adjusting functionality, gear and torque to suit current conditions.
https://www.media.volvocars.com/global/ ... eases/4987

Slirandet är inget fel, men dessvärre borde Volvo haft den med 8 växlar för flera år sedan, men jag antar att brist på pengar satt stopp för det hela

Dock så ska den inte växla hårt, det är någon man inte ska acceptera
av raye123
Har haft D5 awd MY-11 tidigare.Kör D4 awd MY-15 nu Tycker lådan är mycket bra nu.Om det rycker när den växlar är det nåt fel, ge dig inte
förrän det är fixat.
Användarvisningsbild
av bjornw
Fick min låda uppgraderad med ny mjukvara i mitten på dec, blev en väldig skillnad! Växlar lika "fort" men är mycket mer beslutsam och växlingarna är mjukare och smidigare. Tycker inte den slirar lika mycket som tidigare och växlar inte ner lika ivrigt heller.
Starter vid rödljus och liknande går smidigt, tyst och mjukt helt utan slirande.
av Tomhe
bjornw skrev:Fick min låda uppgraderad med ny mjukvara i mitten på dec, blev en väldig skillnad! Växlar lika "fort" men är mycket mer beslutsam och växlingarna är mjukare och smidigare. Tycker inte den slirar lika mycket som tidigare och växlar inte ner lika ivrigt heller.
Starter vid rödljus och liknande går smidigt, tyst och mjukt helt utan slirande.
Var detta en helt ny programvara? Enligt ÅF hade jag redan den senaste men har nu fått en tid den 21/1 så ska dom kila om det kan vara Momentums lösning.
Väldigt dåligt av Volvo att leverera en låda som skulle bete sig så här så hoppas att det är något som dom kan fixa.
Användarvisningsbild
av Momentum
Tomhe skrev:
bjornw skrev:Fick min låda uppgraderad med ny mjukvara i mitten på dec, blev en väldig skillnad! Växlar lika "fort" men är mycket mer beslutsam och växlingarna är mjukare och smidigare. Tycker inte den slirar lika mycket som tidigare och växlar inte ner lika ivrigt heller.
Var detta en helt ny programvara? Enligt ÅF hade jag redan den senaste men har nu fått en tid den 21/1 så ska dom kila om det kan vara Momentums lösning.
Väldigt dåligt av Volvo att leverera en låda som skulle bete sig så här så hoppas att det är något som dom kan fixa.

Du ska absolut inte ge med dig, dom får väl vända sig till expert supporten på Volvo, det kostar säkert för ÅF
av Rudolfs
Jag hämtade min d4 awd för tre veckor sen. Kan vara lite hård när den är kall men annars inga problem jag tänker på. Nöjd som fan. Har kört ca 250 mil.
Användarvisningsbild
av bjornw
Tomhe skrev:Var detta en helt ny programvara? Enligt ÅF hade jag redan den senaste men har nu fått en tid den 21/1 så ska dom kila om det kan vara Momentums lösning.
Det var väl en uppgradering, hur ny är svårt att definiera, den ska ha blivit tillgänglig omkring september.

Det finns tydliga toleranser för hur lådan ska växla. Som jag förstått det har verkstan en testcykel de kör som visar hur lådan mår. Utifrån resultatet tas beslut om åtgärder, kan vara allt från nollställning till byte. Det är ingen "gissningstävling" som ligger till grund och det ska inte kunna variera pga bedömningar av meken. Orsaken är troligen att Volvo kan dela kostnaderna med leverantören av lådorna om det går att peka på konkreta brister.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har ingen D4 awd utan en MY15 D5 awd med Polestar i en XC60 och jag måste säga att den växlar otroligt bra! Men möjligt att den extra effekten hjälper?

Har kört 2500 mil på ca 6 månader och kan nog faktiskt inte vid något tillfälle minnas att den misskött sig någon gång. Att det slirar de två-tre första växlarna när det är riktigt kallt ute är normalt. Gör både BMWs 8-stegade och MBs 7-stegade.

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]