Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Vid vanlig körning får växlingshastighet dock ganska liten betydelse. Hur många gånger krävs det maximal acceleration genom flera växlar? Inte ens vid omkörning är det ett problem såvida du inte ska köra om 10 bilar på raken. Nedväxlingen gör du ju innan.
Användarvisningsbild
av meko
Har en T4F -12 med PowerShift. Den växlar sjukt snabbt - och mjukt! Sen kanske motorn kan upplevas som lite surrig och utan "tungt vrid" ibland, men det märks naturligtvis inte vid vardaglig och normal körning. Växlingarna sker i stort sett omärkligt. Man märker dem nästan bara genom att man ser att varvräknarnålen hoppar upp o ner! :wink:

Bilen är rejält accelerationssnabb och rejäla hjulspinn hör till vardagen..! :shock: Vid rödljusen måste man vara lätt på högerfoten.
Upp till 140-150 Kmh rullar det på riktigt raskt och mer därtill. Full last eller 3-4 passagerare märks dock.

Inga problem att köra på runt 0,7 l/mil med bensin (blandat och ej snålkörning). Vi kör nästan alltid på etanol och då ligger den på 1,1-1,2. Den enda skillnaden som märks mellan bensin eller E85 är förbrukningen.

Ni som skriver här, tänk på att PowerShift och Automat absolut inte är samma sak! Ser ibland båda benämningarna omväxlande i samma inlägg här på forumet. Det är två olika saker! :wink:

/Mvh. Magnus
av Linqid
meko skrev:Har en T4F -12 med PowerShift. Den växlar sjukt snabbt - och mjukt! Sen kanske motorn kan upplevas som lite surrig och utan "tungt vrid" ibland, men det märks naturligtvis inte vid vardaglig och normal körning. Växlingarna sker i stort sett omärkligt. Man märker dem nästan bara genom att man ser att varvräknarnålen hoppar upp o ner! :wink:

Bilen är rejält accelerationssnabb och rejäla hjulspinn hör till vardagen..! :shock: Vid rödljusen måste man vara lätt på högerfoten.
Upp till 140-150 Kmh rullar det på riktigt raskt och mer därtill. Full last eller 3-4 passagerare märks dock.

Inga problem att köra på runt 0,7 l/mil med bensin (blandat och ej snålkörning). Vi kör nästan alltid på etanol och då ligger den på 1,1-1,2. Den enda skillnaden som märks mellan bensin eller E85 är förbrukningen.

Ni som skriver här, tänk på att PowerShift och Automat absolut inte är samma sak! Ser ibland båda benämningarna omväxlande i samma inlägg här på forumet. Det är två olika saker! :wink:

/Mvh. Magnus
Visst, T4 måhända inte vara långsam men du beskriver den nästan som att det vore en raket. Det är den knappast. Däremot en fullt tillräcklig vardagsmotor som räcker till i alla situationer och som i S/V60 ännu lite piggare än i V70 som jag kör. Jag har aldrig upplevt att jag saknat kraft, vilket man t ex kan göra med 2.0F. Men rejält snabb, det vet jag inte om jag tycker... Men allt är ju såklart relativt! :)

Angående PS är det i mitt tycke en bra automatlåda, men inte i toppen. Växlar mjukt och bekvämt men något seg i reaktionerna och inte alls med på noterna vid krypkörning (typ fickparkera i lutning).

Jag är inne på min andra V70 med T4 och Powershift, och ja, jag har även kört T4 i V60 flertalet ggr.
av perhall
T3 är en utmärkt motor i S60. Den är verkligen snål och går tyst och mjukt.
T4 har jag i V70:n. En större och tyngre bil och den fungerar helt ok. Ärligt talat har jag lite svårt attförstå hur man kan tycka attden är en raket. Den är seg i höga farter (dock bättre än D3/D4 163 hk) och med last. Man märker last mycket mer än i en 2,5FT eller D3/D4/D5.

Om man kör ensam och inte har last är bilen ganska pigg upp till 120-130.

Den är fantastiskt tyst och går väldigt mjukt. Faktiskt klart tystare än en 2,5FT i många situationer. Mycket snål. Jag har aldrig varit över 1,02 uppmättpå en tank och då kör jag ändå mycket i stan + snabbt (130-170) på motorvägen. Ca 35% lägre förbrukning än en 2,5T jag hade strax innan.

Jag känner en pensionär som har kört sin S60 T3 (lugnt) sen den var ny. MY12. snart 5000 mil. 0,85/mil noggrant bokfört. 85-90% småkörning i och kring en mellanstor stad. Inte illa!
PH
Användarvisningsbild
av meko
Linqid skrev:
meko skrev:Har en T4F -12 med PowerShift. Den växlar sjukt snabbt - och mjukt! Sen kanske motorn kan upplevas som lite surrig och utan "tungt vrid" ibland, men det märks naturligtvis inte vid vardaglig och normal körning. Växlingarna sker i stort sett omärkligt. Man märker dem nästan bara genom att man ser att varvräknarnålen hoppar upp o ner! :wink:

/Mvh. Magnus
Visst, T4 måhända inte vara långsam men du beskriver den nästan som att det vore en raket. Det är den knappast. Däremot en fullt tillräcklig vardagsmotor som räcker till i alla situationer och som i S/V60 ännu lite piggare än i V70 som jag kör. Jag har aldrig upplevt att jag saknat kraft, vilket man t ex kan göra med 2.0F. Men rejält snabb, det vet jag inte om jag tycker... Men allt är ju såklart relativt! :)

Angående PS är det i mitt tycke en bra automatlåda, men inte i toppen. Växlar mjukt och bekvämt men något seg i reaktionerna och inte alls med på noterna vid krypkörning (typ fickparkera i lutning).

Jag är inne på min andra V70 med T4 och Powershift, och ja, jag har även kört T4 i V60 flertalet ggr.
Nä, nån raket är det ju inte, det var inte så jag menade att beskriva bilen heller. Men helt klart tillräckligt snabb tycker jag att den är. Hjulspinnet vid rödljusen beror nog till stor del på lådans programmering/gasresponsen. Samma fenomen på vissa vanliga automater hos Volvo oxå har jag hört. Kanske går det att programmera bort eller justera?

/Mvh. Magnus
av perhall
volvobrasse skrev:Kan säga att jag upplever då en sjuk stor skillnad från 2.0F till T3 i alla fall! Helt klart duglig för mig i alla fall!
Jag såg i en tysk jämförelsetest (tror det var i en Mondeo men ändå, samma motorer) följande mellan 2,0F 145 hk och T3/T4 (i detta fall 180 hk).
Testförbrukning 8,7 mot 10,6.
0-100 8,5 mot 11,0.

Finns inget som är bättre med 2,0F.

Dessutom varvar T3 3000 i 150 och inte 4300 som 2,0F...
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]