Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av A2de
Kan nu meddela att det blev en V60 D2 2013 summum med poershift låda.
Tänkte att det kunde vara roligt att följa upp denna tråd med vad för bil det blev.
Bara kvar att kränga Qashqaien nu och hämta Volvon nu på fredag då dom ska
montera på drag, V-däck och göra en recond på bilen.
Tack för era råd och synpunkter.
av robeks
Kör själv nya D4 och är jätte nöjd men provade D2 för några veckor sedan i jobbet
och tycker inte alls den kändes trött utan snarare rätt pigg med tanke på effekten
och räcker helt klart för normal körning.(som dragbil har jag ingen uppfattning).

Dock så tyckte jag att växellåda känns sladdrig lite 240 typ och motor karaktär inte lika förfinad,Känns gammal typ.

Kan du så skulle jag försöka satsa på nya drivlinan.

Men smaken är som baken :D
Användarvisningsbild
av SvenB
robeks skrev: Kan du så skulle jag försöka satsa på nya drivlinan.
Kanske lite sent nu, eftersom TS redan köpt en bil. :D :-)-)
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
Inte för att racka ner på någons tyckande, men jag kan inte på något vis förstå hur man kan tycka att en D2 är pigg. Framför allt inte hur man kan anse att den duger fint som dragbil. Tröttare och tråkigare motor får man ju leta efter. Men det är ju tur att smaken är som baken. :)
Lycka till med nya bilen och hoppas innerligt att du är nöjd!
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja eftersom du jämför D2 med T6 förstår jag din uppfattning :D
av Malmstroem
Jag har dragit hyfsat mycket släp med en vanlig 245 med ungefär samma effekt som en D2. Eftersom 245:an fungerade utmärkt så borde det fungera med D2 också.

Det är vid omkörningar vid landsvägskörning som jag tycker att D2 är mindre rolig. Det går att komma om långtradarna, men det kräver lite för mycket planering.

Har man inte något behov av snabba omkörningar fungerar D2 bra.
Användarvisningsbild
av SvenB
Malmstroem skrev:Jag har dragit hyfsat mycket släp med en vanlig 245 med ungefär samma effekt som en D2. Eftersom 245:an fungerade utmärkt så borde det fungera med D2 också.
Visst gör det så. Upp till 1.300 kg går bra. Jag har dragit stora släp upp mot den vikten med min D2 utan problem.
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
SvenB skrev:Ja eftersom du jämför D2 med T6 förstår jag din uppfattning :D
Jo, den jämförelsen är ju lite skev. :D
Fast jag tänkte väl mer jämfört med övriga dieselmotorer i Volvos portfolio. Är anställd inom volvohandeln så jag har provkört en massa olika. Är personligen allergisk mot motorer som har seg spool up, vilket jag anser att D2 lider mycket utav. Nya VEA däremot är raka motsatsen. :-)-)
Kan dock hålla med om att D2 funkar helt okej när man väl marschar, men vägen dit är enligt mitt tycke en pina.
Styrströms kortslutning

V70 momentum 2.5FT 2009. Ja jag klantade mig, dro[…]

960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)