Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Gen 2 är ett enklare system som märker av förändringar när man kör då ett hjul med mindre luft roterar trögare. Så systemet kommer säkerligen larma för andra saker också som trasigt hjullager, påliggande broms etc.
av pergrein
Det känner inte trögheten. Ett däck med mindre luft får mindre omkrets och snurrar då fortare än dom andra och det känner den av på ABS givarna.

Med vänlig hälsning
Per
av Primus
Jag får inte ordning på det. Jag har provat att göra det när man står still. Men då den säger att den kalibrerar när man kör så borde ju inte det fungera. Jag har då provat att köra mer än 10 minuter. Det har inte hjälpt. Jag har provat att kontrollera lufttrycket på macken med en luftpump(för att verkligen kolla att det inte är någon fel på ett däck + att jag tänkte att det kanske finns en sensor som känner av något i ventilen). Det har inte hjälpt...
Användarvisningsbild
av Robbi
Primus skrev:Jag får inte ordning på det. Jag har provat att göra det när man står still. Men då den säger att den kalibrerar när man kör så borde ju inte det fungera. Jag har då provat att köra mer än 10 minuter. Det har inte hjälpt. Jag har provat att kontrollera lufttrycket på macken med en luftpump(för att verkligen kolla att det inte är någon fel på ett däck + att jag tänkte att det kanske finns en sensor som känner av något i ventilen). Det har inte hjälpt...
Då återstår att åka in och felsöka. Det är ju inte otroligt, fast osannolikt, att det kan vara en trasig ABS-givare, ifall det är gen2. Har du kollat om det är Gen 1 eller 2? Hur ser ventilerna ut? Silverfärgare kraftigare eller vanliga svarta?
av Primus
Robbi skrev:
Primus skrev:Jag får inte ordning på det. Jag har provat att göra det när man står still. Men då den säger att den kalibrerar när man kör så borde ju inte det fungera. Jag har då provat att köra mer än 10 minuter. Det har inte hjälpt. Jag har provat att kontrollera lufttrycket på macken med en luftpump(för att verkligen kolla att det inte är någon fel på ett däck + att jag tänkte att det kanske finns en sensor som känner av något i ventilen). Det har inte hjälpt...
Då återstår att åka in och felsöka. Det är ju inte otroligt, fast osannolikt, att det kan vara en trasig ABS-givare, ifall det är gen2. Har du kollat om det är Gen 1 eller 2? Hur ser ventilerna ut? Silverfärgare kraftigare eller vanliga svarta?
Det är ju en alldeles ny D6..? Men ventilerna var svarta och normala, typ...
Användarvisningsbild
av Robbi
Fram till tillverkningsvecka 40 smälldes det på gen 1 däcktryckssystem. Det är den med givare i ventilerna. Veckan efter bytte man till gen 2 med givare i ABS. De läser av rotationshastigheten då ett däck med mindre luft snurrar snabbare. Många bilar har fått gen1 och vanliga vinterdäck utan givare. Det har varit stor förvirring. De däcken som bilen levererades med bör visa vilket system som man har fått. De kraftiga i silver gen1, vanliga svarta gen2. Det kan ju vara så att din bil har gen1 men vanliga vinterdäck utan givare? Då larmar det hela tiden och går inte att återställa. ÅF ska stå för givare i det fallet. Det går också att installera mjukvara så det går att stänga av systemet. Enligt lag ska de endast leverera bilen med TPMS men det finns inget krav på att man måste använda det.
Användarvisningsbild
av Rillee
Blev även "fel" på min bil. Bilen kom med svarta ventiler på sommardäcken. Sedan skulle jag ha vinterhjulen med på köpet. Säljaren trodde jag hade gen1, så jag fick vinterdäck med silver ventiler.
Användarvisningsbild
av Rillee
Robbi skrev:Plockade du loss ventilerna och sålde?
Skulle man ha gjort, vad kostar en ventil tro?

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]