Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#925005
@ ER: Hur många bilar och hur mycket har DU kört som varit utrustade med Driver support?? Min gissning är inte en meter för Driver support fungerar, om man upplever tex lane depature varings (eller vad det nu heter) störigt så kör du antingen som en r-hål dvs byter fil till höger å vänster utan att använda blinkers vilket är totalt vansinne eller så kan man inte och bör inte köra bil för då vinglar man!!

Jag har svårt att se varför man skulle behöva extraljus på en bil med moderna xenon lampor för det har mer att göra mer att göra med prylfixering än trafiksäkerhet.

Ledsen att gå på så hårt men jag blir så trött på bakåtsträvare när det gäller allas våran säkerhet 8)
#925007
3x75W Xenon hjälper inte när man endast har halvljus tänt vid möte och då inte ser djuret mitt i vägen.

En fördel med extraljus är att det är ytterst få mötande som bländar av försent.
Användarvisningsbild
av ER
#925020
MostlyInept skrev:@ ER: Hur många bilar och hur mycket har DU kört som varit utrustade med Driver support?? Min gissning är inte en meter för Driver support fungerar, om man upplever tex lane depature varings (eller vad det nu heter) störigt så kör du antingen som en r-hål dvs byter fil till höger å vänster utan att använda blinkers vilket är totalt vansinne eller så kan man inte och bör inte köra bil för då vinglar man!!

Jag har svårt att se varför man skulle behöva extraljus på en bil med moderna xenon lampor för det har mer att göra mer att göra med prylfixering än trafiksäkerhet.

Ledsen att gå på så hårt men jag blir så trött på bakåtsträvare när det gäller allas våran säkerhet 8)
Då jag inte är stadsråtta så är helljuset mera viktigt än halvljuset, och det kan man aldrig få för mycket av och att "lysa runt hinder" löser ju inte prblemet med för dåligt helljus och Nightbreaker unlimited räcker gott på halvljuset att se djuret, däremt det aktiva helljuset gör ingen nytta jmfr extraljus.
Att anse extraljus vara "fixering" visar tyvärr på total okunskap hur vägarna ser ut utanför tex fjollträsk för det är ofta man inte möter en enda bil på väldigt många mil och dåligt ljus utan extraljus är tröttsamt i långa loppet för ögonen och rent farligt, ju äldre man är ju mera ljus måste man ha för att uppleva 40mil+ i mörker och regnvåta vägbanor som suger upp allt ljus som vilsamt eller uthålligt.

Har testat två olika bilar med DS och har inget intresse av att bilen tänker och tvärnitar vid tex cirkulationsplats pga felktolkning av tex trafik i densamma.
Visst kör jag som ett r-hål, det gör ju alla och det är därför man måste ha DS, men jag överskattar inte min förmåga då jag vet min begränsning och accepterar den samt anpassar efter det då jag haft lappen för länge för att inte veta var gränsen går.
Att jag då kör som r-hål som inte ligger +20km/h som andra, ligger i röv på andra och "slipstreamar för att spara bränsle", kör om i tveksamma lägen osv. osv. må så vara.
Vissa prioriterar annorlunda pga hur dom trafikerar vägarna och helljuset är viktigt så fort du kommer utanför bebyggelse och vissa kanske kör till 90-95% på icke upplysta vägar så bakåtsträvare är dom som tycker extraljus är "fixering" , onödiga, fula osv. när dom själva kanske har trafikfarliga fordon pga styligputten i dom tar över förnuftet.
När dom reviderat DS till DS 2.0 att inte okupera grillens område,inte kräva "fri sikt över huven", vara kompatibelt med mera ljus av valfri källa, man inte tvärnitar pga trafik i cirkulationsplats vilket hänt pga DS för flera än en person så DS orsakar ev påkörning i baken så kan min uppfattning revideras då man kan kombinera säkerhet med hälpmedel som DS är.
Sen finns det andra system med kamera att upptäcka idioterna som går på vägen utan reflexväst.
#925026
Jag har haft DS i alla bilar så länge det har funnits. Jag har aldrig varit med om att systemet har tvärnitat när bilen inte behöver. Däremot har City Safety räddat mig, bilen och andra två gånger. Dessutom har Pedestrian Detection räddat tre ungdomar som tyckte det var en bra ide att gå rakt ut på en väg, dold av bilar. Systemen hjälper till när det verkligen behövs, inte annars.

Jag kör långt varje dag, varje vecka, varje månad.
#925031
ER skrev:
MostlyInept skrev:@ ER: Hur många bilar och hur mycket har DU kört som varit utrustade med Driver support?? Min gissning är inte en meter för Driver support fungerar, om man upplever tex lane depature varings (eller vad det nu heter) störigt så kör du antingen som en r-hål dvs byter fil till höger å vänster utan att använda blinkers vilket är totalt vansinne eller så kan man inte och bör inte köra bil för då vinglar man!!

Jag har svårt att se varför man skulle behöva extraljus på en bil med moderna xenon lampor för det har mer att göra mer att göra med prylfixering än trafiksäkerhet.

Ledsen att gå på så hårt men jag blir så trött på bakåtsträvare när det gäller allas våran säkerhet 8)
Då jag inte är stadsråtta så är helljuset mera viktigt än halvljuset, och det kan man aldrig få för mycket av och att "lysa runt hinder" löser ju inte prblemet med för dåligt helljus och Nightbreaker unlimited räcker gott på halvljuset att se djuret, däremt det aktiva helljuset gör ingen nytta jmfr extraljus.
Att anse extraljus vara "fixering" visar tyvärr på total okunskap hur vägarna ser ut utanför tex fjollträsk för det är ofta man inte möter en enda bil på väldigt många mil och dåligt ljus utan extraljus är tröttsamt i långa loppet för ögonen och rent farligt, ju äldre man är ju mera ljus måste man ha för att uppleva 40mil+ i mörker och regnvåta vägbanor som suger upp allt ljus som vilsamt eller uthålligt.

Har testat två olika bilar med DS och har inget intresse av att bilen tänker och tvärnitar vid tex cirkulationsplats pga felktolkning av tex trafik i densamma.
Visst kör jag som ett r-hål, det gör ju alla och det är därför man måste ha DS, men jag överskattar inte min förmåga då jag vet min begränsning och accepterar den samt anpassar efter det då jag haft lappen för länge för att inte veta var gränsen går.
Att jag då kör som r-hål som inte ligger +20km/h som andra, ligger i röv på andra och "slipstreamar för att spara bränsle", kör om i tveksamma lägen osv. osv. må så vara.
Vissa prioriterar annorlunda pga hur dom trafikerar vägarna och helljuset är viktigt så fort du kommer utanför bebyggelse och vissa kanske kör till 90-95% på icke upplysta vägar så bakåtsträvare är dom som tycker extraljus är "fixering" , onödiga, fula osv. när dom själva kanske har trafikfarliga fordon pga styligputten i dom tar över förnuftet.
När dom reviderat DS till DS 2.0 att inte okupera grillens område,inte kräva "fri sikt över huven", vara kompatibelt med mera ljus av valfri källa, man inte tvärnitar pga trafik i cirkulationsplats vilket hänt pga DS för flera än en person så DS orsakar ev påkörning i baken så kan min uppfattning revideras då man kan kombinera säkerhet med hälpmedel som DS är.
Sen finns det andra system med kamera att upptäcka idioterna som går på vägen utan reflexväst.
Vi har under de senaste tre åren och cirka 10' milen haft tre olika bilar med DS. Detta har resulterat i kanske två-tre felaktiga korta inbromsningar. Då har majoriteten av milen ändå varit öststatskörning, vilket torde vara extra krävande för systemet. Så visst händer det att systemet bromsar in då det inte borde. Men jag ser hellre en inbromsning för mycket än en för lite!
#925061
Nightbreaker unlimited det är väl halogen? Då behöver man extra ljus det har jag också på min cittran som också har halogen, Volvons xenoner lyser bättre + där har jag har helljus på "runt om" mötande / framförvarande bilar dvs mycket mera ljus i väg kanterna .
Jag ligger inte å "slipstreamar" jag har ju adaptiv farthållare så min bil anpassar farten efter jojoföraren (förare som inte kan hålla jämn fart) framför mig så jag kan slappna av å hålla koll :-)
Att tro att bilen panikbromsar så fort där är en annan bil framför tyder på okunskap om systemet visst vid et fåtal tillfällen så är systemet onödigt försiktig men jag är människa för eller senare så kommer min koncentration att va på fel sak och då kommer bilen att hjälpa mig, spelar ingen roll hur bra bilförare man tror att man är, för eller senare brister koncentrationen.
Vidare är det riktigt skönt med en bil som varnar för bilen som kommer farande på parkeringsplatsen när man ska backa ut, för där är det få som visar lite hänsyn och när man backar ut ur en parkeringsficka har man ibland väldigt dålig sikt eller att det sitter en lampa som lyser i ögonvrån när man har ett fordon i döda vinkeln man får givetvis inte lita på systemen till 100% de är bara till för att hjälpa.
Summa summarum, frågar du mig: Strunta i extra ljus som inte behövs, skaffa en bil med moderna säkerhetssystem istället!

PS ER, vem sa att jag va sta-bo bor på lannet i skaune och kör väldigt lite stadstrafik, mest 70 - 90 väg DS
#925083
Xenonkonverterade innerstrålkastare. Hur mycket stör det den automatiska helljusautomatiken?
Har hört att det fungerar bra trots allt, men det var i höstas innan det började bli mörkt. Har själv funderat på det, men inte vågat ta steget ännu.
Användarvisningsbild
av ER
#925261
MostlyInept skrev:Nightbreaker unlimited det är väl halogen? Då behöver man extra ljus det har jag också på min cittran som också har halogen, Volvons xenoner lyser bättre + där har jag har helljus på "runt om" mötande / framförvarande bilar dvs mycket mera ljus i väg kanterna .
Jag ligger inte å "slipstreamar" jag har ju adaptiv farthållare så min bil anpassar farten efter jojoföraren (förare som inte kan hålla jämn fart) framför mig så jag kan slappna av å hålla koll :-)
Att tro att bilen panikbromsar så fort där är en annan bil framför tyder på okunskap om systemet visst vid et fåtal tillfällen så är systemet onödigt försiktig men jag är människa för eller senare så kommer min koncentration att va på fel sak och då kommer bilen att hjälpa mig, spelar ingen roll hur bra bilförare man tror att man är, för eller senare brister koncentrationen.
Vidare är det riktigt skönt med en bil som varnar för bilen som kommer farande på parkeringsplatsen när man ska backa ut, för där är det få som visar lite hänsyn och när man backar ut ur en parkeringsficka har man ibland väldigt dålig sikt eller att det sitter en lampa som lyser i ögonvrån när man har ett fordon i döda vinkeln man får givetvis inte lita på systemen till 100% de är bara till för att hjälpa.
Summa summarum, frågar du mig: Strunta i extra ljus som inte behövs, skaffa en bil med moderna säkerhetssystem istället!

PS ER, vem sa att jag va sta-bo bor på lannet i skaune och kör väldigt lite stadstrafik, mest 70 - 90 väg DS
Nightbreaker Unlimited finns som både halogen(har detta H7 i helljuset tills vidare) och xenon till halvljuset(har även dessa). Ser tydligt när extraljusen kommer och tar över så man slipper trötta ut ögonen i mörkret finns inget ordinarie helljus som kan ersätta dessa(helljuset på XC är ok med nightbreaker, men inte tillräckligt för 10mil+ i sträck i vintermörker) även om dom "lyser runt" för vitala längd och bredd saknas samt att reflektorn inte är stor nog att leverera detta som bara en kompromisslös reflektor kan, men så är jag över 40 också så ju mera ljus jag får ju bättre är det för vi över 40 behöver allt ljus vi kan få framåt på helljuset.
Vad som menas med panikbromsar är att systemet inte förstår hur trafiken i tex cirkulationsplatsen fungerar och då bromsar trotts att trafiken går åt rätt håll, dvs framåt om även från bilens synsätt snett/åt sidan/bakåt för den läser av någon del av fordonet som flaxar extra mycket och ev. åt fel håll. Risken är då att bilen bakom din inte fattar vad du sysslar med och i sämsta fall kör på dig pga att du gör "oväntad" tvärnit. Men sålänge gående inte söker ögonkontakt utan heller tittar på mobilen men pluggarna i öronen så dom isolerar sig från övriga trafikljudet och sen tvärt går över vägen utan att ge tecken om detta då dom tror att bilar alltid kan stanna på 1m, cyklister tror dom är odödliga så tvingas vi leva med detta, och med "ljudlösa" elbilar blir det bara värre när dom dyker upp med bara lätt däckknaster vilket jag själv upplevt när en Outlander på eldrift smög sig runt på en IKEA-parkering för att hitta "sin stolpe" och ingen reagerade på att flytta sig för bilen hördes knappt utom däckljudet gummi mot asfalt.

Sen att jämföra skåne med lite mera norr över är ju helt fel, natten i skåne är inte som natten norr över varken i längd eller hur mörkt det blir och tidpunkten så det finns anledning till att norrlänningar har 7000 extraljus och 900 extra backljus på sina fordon. Bodde jag i skåne skulle förmodligen även dubbfritt fungera knappt godkänt (mot inte alls nu i dagarna när man får tänka sig för var/hur man kliver så man inte gör spagat direkt) samt behovet av extraljus vara mindre/inte alls.
Visst kan det vara mörkt i djupaste småland men ändå inte som uppåt landet där "upplysta vägar" inte existerar pga annan utformning av dagens vägbelysning mot den som fanns och användes när stolparna sattes upp och då täckte hela vägbanan mot inte idag när det mera allmänt än sällan är mörka fläckar kvar på vägbanan så det är påkallat att ligga på helljuset trotts vägbelysningen som av besparringsskäl även har varannan stolpe släckt så det blir mera ledbelysning så helljuset än mera lagligt och befogat att använda trotts "upplyst väg".
Men Volvo gör om gör rätt så nosen är "fritt område" att hänga på nödvändiga extraljus på, huvkanten fritt område att montera vad jag vill på så kanske man gillar det bättre när säkerhet inte bara är vad bilen har från fabrik utan även vad som vägförhållandena kräver i form av mera ljus för OM Volvo har kompetenta utvecklare så kommer DS 2.0 att inte vara beroende som dagens DS av fritt runt huven/nosens område och ljusförhållande för att styra "aktiva helljuset" utan tolererar extraljus, frontbågar, kraftigare helljus osv, annans kan dom skrota automatiskt helljus och bara styra halvljuset och återge kontrollen av helljuset till föraren där det hör hemma. för som sagt kör man bil kan man hantera detta, åker man bara som väldigt många kan man inte ens hantera blinkers, vet att hålla avstånd, slickar röv, kastar sig från fil3 till fil1 för ens avfart är 200m längre fram och man kör +25km/h för "att inte fastna vid nästa rödljus" vilket tydligen är vanlig ursäkt hos 08:or som kroniskt kör för fort och viftar bort argument som att åka tidigare med lathet så dom kan sova 10 minuter längre.
#925270
ER enligt din beskrivning så bor du i en del av landet som är så avlägset och svart att vi andra inte kan förstå det , och inte känna till dina ( och ev andras ) behov.
Det som förvånar mig är att du med sådan säkerhet vet hur vi andra i övriga Sverige kör bil och beter oss i trafiken.

Men vi som har det så bra ,bra vägar med belysning och annat lyx såsom dagsljus delar av dygnet vill och uppskattar att teknik och säkerhets utvecklingen av bla bilar fortgår !
Vi har till ock med vägbelysning som varierar i styrka beroende på väderförhållande , de du :roll: :roll: :roll: :roll:
Användarvisningsbild
av ER
#925281
leiwi skrev:ER enligt din beskrivning så bor du i en del av landet som är så avlägset och svart att vi andra inte kan förstå det , och inte känna till dina ( och ev andras ) behov.
Det som förvånar mig är att du med sådan säkerhet vet hur vi andra i övriga Sverige kör bil och beter oss i trafiken.

Men vi som har det så bra ,bra vägar med belysning och annat lyx såsom dagsljus delar av dygnet vill och uppskattar att teknik och säkerhets utvecklingen av bla bilar fortgår !
Vi har till ock med vägbelysning som varierar i styrka beroende på väderförhållande , de du :roll: :roll: :roll: :roll:
Jag bor där det vintertid är mörkt innan 14.00 och inte ljusnar före 8.00, dvs jag ser inte ljuset hemma när man jobbar på tider mellan dessa punkter så det blir mörkerkörning till, från och på jobbet så jag saknar behöv an annat än bra belysning vilket bara extraljus erbjuder, och ju äldre du blir ju mera ljus uppskattar du givet också ju längre du kör ju mera ljus uppsakttas.
Vad gäller vägbelysningen så är det allmänt i hela landet ev med undantag av sadsområden där man har annan utformning av själva stolpen och ev två stoplar med överhängande balk/lina med lamporna, och när man byter från äldre varianter som tex "byhattar" till moderna armaturer så blir detta faktum realitet med mörka fläckar på vägbanan.

Vill du se hur andra kör så kolla på Joels filmer, thed1:s osv så ser du hur andra kör, att man själv ser liknade irl gör ju inte saken bättre.
Om du sen på div forum läser så ser du dom som klagar högljut på dom som faktiskt kör efter reglerna men enligt klagande "ockuperar" filer med sitt rätta agerande och inte kör fortare för att "underlätta" mm så att extrema fortkörare får ha "sin" fil nr 3 (eller2 på tvåfiliga vägar) ifred.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]