MostlyInept skrev:@ ER: Hur många bilar och hur mycket har DU kört som varit utrustade med Driver support?? Min gissning är inte en meter för Driver support fungerar, om man upplever tex lane depature varings (eller vad det nu heter) störigt så kör du antingen som en r-hål dvs byter fil till höger å vänster utan att använda blinkers vilket är totalt vansinne eller så kan man inte och bör inte köra bil för då vinglar man!!
Jag har svårt att se varför man skulle behöva extraljus på en bil med moderna xenon lampor för det har mer att göra mer att göra med prylfixering än trafiksäkerhet.
Ledsen att gå på så hårt men jag blir så trött på bakåtsträvare när det gäller allas våran säkerhet 8)
Då jag inte är stadsråtta så är helljuset mera viktigt än halvljuset, och det kan man aldrig få för mycket av och att "lysa runt hinder" löser ju inte prblemet med för dåligt helljus och Nightbreaker unlimited räcker gott på halvljuset att se djuret, däremt det aktiva helljuset gör ingen nytta jmfr extraljus.
Att anse extraljus vara "fixering" visar tyvärr på total okunskap hur vägarna ser ut utanför tex fjollträsk för det är ofta man inte möter en enda bil på väldigt många mil och dåligt ljus utan extraljus är tröttsamt i långa loppet för ögonen och rent farligt, ju äldre man är ju mera ljus måste man ha för att uppleva 40mil+ i mörker och regnvåta vägbanor som suger upp allt ljus som vilsamt eller uthålligt.
Har testat två olika bilar med DS och har inget intresse av att bilen tänker och tvärnitar vid tex cirkulationsplats pga felktolkning av tex trafik i densamma.
Visst kör jag som ett r-hål, det gör ju alla och det är därför man måste ha DS, men jag överskattar inte min förmåga då jag vet min begränsning och accepterar den samt anpassar efter det då jag haft lappen för länge för att inte veta var gränsen går.
Att jag då kör som r-hål som inte ligger +20km/h som andra, ligger i röv på andra och "slipstreamar för att spara bränsle", kör om i tveksamma lägen osv. osv. må så vara.
Vissa prioriterar annorlunda pga hur dom trafikerar vägarna och helljuset är viktigt så fort du kommer utanför bebyggelse och vissa kanske kör till 90-95% på icke upplysta vägar så bakåtsträvare är dom som tycker extraljus är "fixering" , onödiga, fula osv. när dom själva kanske har trafikfarliga fordon pga styligputten i dom tar över förnuftet.
När dom reviderat DS till DS 2.0 att inte okupera grillens område,inte kräva "fri sikt över huven", vara kompatibelt med mera ljus av valfri källa, man inte tvärnitar pga trafik i cirkulationsplats vilket hänt pga DS för flera än en person så DS orsakar ev påkörning i baken så kan min uppfattning revideras då man kan kombinera säkerhet med hälpmedel som DS är.
Sen finns det andra system med kamera att upptäcka idioterna som går på vägen utan reflexväst.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..